Problemet att vara för populär

Vasaloppets popularitet är ett problem. Eller har varit. Nya rutiner och nytt beteende ska nu skapa ordning och hänsyn till lojalitet.
Vasaloppet har varit det i särklass mest populära motionsvevenemanget i flera år. Det samma gäller nu också Cykelvasan. Men nu ska alla intresserade slippa stressen och pressen när de ska anmäla sig.

 

Det är egentligen en avundsvärt situation. Intresset är större än störst. Alla som vill vara med får inte vara med. Hur många arrangörer önskar inte en sådan situation.

Fast i Mora har det vuxit till ett gigantiskt problem.

CykelVasan 2014 fylldes på tre minuter och drygt 15 000 platser till Vasaloppet 2015 tog slut på 92 sekunder. 

Bort med sekundstressen

Jätteintresset skapar krav och arrangörerna har tvingats till ett helt nytt anmälningssystem. Den nya modellen ska eliminera sekundstressen och ta hänsyn till deltagares lojalitet – allt för att göra det så rättvist som möjligt.

Det senaste året har Vasaloppsorganisationen arbetat intensivt med att utvärdera situationen för att hitta ett nytt tillvägagångssätt. Framför allt, nu slipper människor pressen att sitta och vara snabba på tangenterna vid ett visst klockslag.

- Först till kvarn-modellen håller tyvärr inte längre för de största loppen. Med det allt mer extrema trycket vi fått uppleva de senaste åren så blir det orättvist när det endast handlar om sekunder och så vill vi inte ha det, berättar Marcus Berndt som är chef för tävlingsadministrationen på Vasaloppet. Han och hans team har noggrant utvärderat olika alternativ, hur andra arrangörer har löst om inte samma så i alla fall liknande problematik och sedan tagit fram ett nytt system.

Modell hämtad från utlandet

Vid anmälan till svenska motionsevenemang gäller det vara ute i god, medan anmälan till stora arrangemang runt om i världen, exempelvis flera maratontävlingar, till stor del bygger på lottning då efterfrågan blivit allt för stor. 

En typisk modell är att man får en vecka på sig att göra en föranmälan och sedan lottas vilka som får en startplats om det visar sig att platserna inte räcker.

- Vi kommer att ha en liknande process för våra mest populära lopp, säger Marcus Berndt. 

Premiera lojalitet

- Men vi kommer även att premiera de som åkt loppen tidigare. Det vi vill förmedla med den nya modellen är: ta bort sekundshets, främja lojalitet och göra det mer pedagogiskt genom att dela upp olika lopp på olika dagar. Lottning används endast som verktyg om efterfrågan visar sig vara större än våra olika kvoter.

Modellen består av två olika tillvägagångssätt som sker var för sig – först ut är de mest populära loppen CykelVasan 90 och UltraVasan 90. 

Här sker först en intresseanmälan som är öppen under tre dagar och det spelar ingen roll när under den tiden man gör sin registrering. Därefter delas de registrerade in i två kvoter, en för ”lojala” och en för ”övriga”. För att vara lojal ska man ha deltagit i det aktuella loppet minst en gång de senaste tre åren.

En kvot debutanter

Om antalet lojala deltagare visar sig överstiga kvotens storlek sker lottning och de som inte kommer med flyttas till kvoten övriga, där de får ny chans. Därmed är det inte säkert att alla lojala garanteras en plats. 

Vasaloppet värnar även om att få en stor grupp förstagångsdeltagare i loppen. De som inte har åkt det aktuella loppet de senaste tre åren hamnar i kvoten övriga. Om antalet platser överstiger kvotens storlek sker lottning även här.

Men populariteten kan man ju inte göra mycket åt. Dvs alla som vill kan inte få plats. Det problemet är svårare att lösa.

Nybörjare (inte verifierad)

tis, 2014-09-16 11:02

1. Vasaloppet

Helt klart ett steg i rätt riktning. Jag tycker dock att Vasaloppet har ett större ansvar mot andra lopp. Om Vasaloppet skulle kräva att alla deltagare har kvalat in via andra lopp, eller via Vasaloppet så skulle det ge ett uppsving i deltagande i dem andra loppen. Kan tex göras via ett poängsystem såsom världens mest prestigefulla ultratrail, UTMB.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.