Problemet att vara för populär

Vasaloppets popularitet är ett problem. Eller har varit. Nya rutiner och nytt beteende ska nu skapa ordning och hänsyn till lojalitet.
Vasaloppet har varit det i särklass mest populära motionsvevenemanget i flera år. Det samma gäller nu också Cykelvasan. Men nu ska alla intresserade slippa stressen och pressen när de ska anmäla sig.

 

Det är egentligen en avundsvärt situation. Intresset är större än störst. Alla som vill vara med får inte vara med. Hur många arrangörer önskar inte en sådan situation.

Fast i Mora har det vuxit till ett gigantiskt problem.

CykelVasan 2014 fylldes på tre minuter och drygt 15 000 platser till Vasaloppet 2015 tog slut på 92 sekunder. 

Bort med sekundstressen

Jätteintresset skapar krav och arrangörerna har tvingats till ett helt nytt anmälningssystem. Den nya modellen ska eliminera sekundstressen och ta hänsyn till deltagares lojalitet – allt för att göra det så rättvist som möjligt.

Det senaste året har Vasaloppsorganisationen arbetat intensivt med att utvärdera situationen för att hitta ett nytt tillvägagångssätt. Framför allt, nu slipper människor pressen att sitta och vara snabba på tangenterna vid ett visst klockslag.

- Först till kvarn-modellen håller tyvärr inte längre för de största loppen. Med det allt mer extrema trycket vi fått uppleva de senaste åren så blir det orättvist när det endast handlar om sekunder och så vill vi inte ha det, berättar Marcus Berndt som är chef för tävlingsadministrationen på Vasaloppet. Han och hans team har noggrant utvärderat olika alternativ, hur andra arrangörer har löst om inte samma så i alla fall liknande problematik och sedan tagit fram ett nytt system.

Modell hämtad från utlandet

Vid anmälan till svenska motionsevenemang gäller det vara ute i god, medan anmälan till stora arrangemang runt om i världen, exempelvis flera maratontävlingar, till stor del bygger på lottning då efterfrågan blivit allt för stor. 

En typisk modell är att man får en vecka på sig att göra en föranmälan och sedan lottas vilka som får en startplats om det visar sig att platserna inte räcker.

- Vi kommer att ha en liknande process för våra mest populära lopp, säger Marcus Berndt. 

Premiera lojalitet

- Men vi kommer även att premiera de som åkt loppen tidigare. Det vi vill förmedla med den nya modellen är: ta bort sekundshets, främja lojalitet och göra det mer pedagogiskt genom att dela upp olika lopp på olika dagar. Lottning används endast som verktyg om efterfrågan visar sig vara större än våra olika kvoter.

Modellen består av två olika tillvägagångssätt som sker var för sig – först ut är de mest populära loppen CykelVasan 90 och UltraVasan 90. 

Här sker först en intresseanmälan som är öppen under tre dagar och det spelar ingen roll när under den tiden man gör sin registrering. Därefter delas de registrerade in i två kvoter, en för ”lojala” och en för ”övriga”. För att vara lojal ska man ha deltagit i det aktuella loppet minst en gång de senaste tre åren.

En kvot debutanter

Om antalet lojala deltagare visar sig överstiga kvotens storlek sker lottning och de som inte kommer med flyttas till kvoten övriga, där de får ny chans. Därmed är det inte säkert att alla lojala garanteras en plats. 

Vasaloppet värnar även om att få en stor grupp förstagångsdeltagare i loppen. De som inte har åkt det aktuella loppet de senaste tre åren hamnar i kvoten övriga. Om antalet platser överstiger kvotens storlek sker lottning även här.

Men populariteten kan man ju inte göra mycket åt. Dvs alla som vill kan inte få plats. Det problemet är svårare att lösa.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Nybörjare (inte verifierad)

tis, 2014-09-16 11:02

1. Vasaloppet

Helt klart ett steg i rätt riktning. Jag tycker dock att Vasaloppet har ett större ansvar mot andra lopp. Om Vasaloppet skulle kräva att alla deltagare har kvalat in via andra lopp, eller via Vasaloppet så skulle det ge ett uppsving i deltagande i dem andra loppen. Kan tex göras via ett poängsystem såsom världens mest prestigefulla ultratrail, UTMB.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Kokainservetter gav tydliga utslag på flera av toaletterna i VIP-området under Elitloppshelgen, det visar en undersökning av Betting.se.

Vid Elitloppet var en reporter från Betting.se på plats för att undersöka eventuellt missbruk av kokain. Ett flertal av VIP-toaletterna gav tydliga positiva utslag vid undersökningen. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.