Paolo har utvecklat F1-cirkusen
Snabba bilar och Formel 1 är italienaren Paolo Aversas liv.
Tittade med pappa
Det började när han fyllde 2 år fick han en röd trampbil av märket Ferrari i födelsedagspresent.
Uppväxten präglades av högtidsstunder med pappan framför F1-loppen på helgerna.
Efter en egen, kortare racingkarriär och viktig medarbetare i ett italiensk stall i Formel S (Student) och GP 2, som matar åkare till F1, är han i dag verksam vid Cass Business School vid University of London med fokus på ledarskap, strategi och marknadsföring inom Formel 1. Han blev prisad av EU för sitt forskningsarbete.
Som barn i huset
För att klara uppsatsen har han gått som barn i huset i F1-stallen. Utan att avslöja hemligheter, men genom att ställa de rätta frågorna, har han indirekt varit med och utvecklat F1-cirkusen som ses av 600 miljoner tittare i 200 länder världen över per lopp.
Formel 1 är ingen isolerad företeelse inom sporten i dag. Den är tvärtom grunden för mycket av utvecklingen, enligt doktor Aversa.
- Formel 1-bilar är de mest avancerade form av bilar du kan bygga. De flesta lyxbilarna såsom Porsche, Ferrari, Jaguar, BMW och Mercedes är egentligen hybrider av F1-bilarna. Tekniken används även inom andra områden i samhället, såsom sjukvården. En operationssal är i mångt och mycket uppbyggd som en depå på Formel 1-banan, förklarar Paolo Aversa.
Från Jobs till trender
Det går fort när Paolo Aversa pratar, nästan i F1-fart.
Under två timmar tar han med åhörarna på en resa som innefattar bland andra superentreprenörerna Steve Jobs, Elon Musk och Richard Branson samt deras livsverk Apple, Pixar, Tesla och Virgin med planerade månresor - och vad vi kan lära av dessa banbrytare.
- Berätta ditt företags historia, storytelling, och låt historien bli viktigare än produkten.
- Se till att ha rätt tajming. En idé kan var fel vid ett tillfälle och rätt vid ett annat.
- Omge dig med rätt människor. Mediokra människor kan inte förverkliga fantastiska idéer, men fantastiska människor kan förverkliga mediokra idéer.
Paolo Aversa påvisade att det även med små resurser går att åstadkomma stora resultat, som exempelvis brittiska Brawn som tog över och skapade ett vinnande F1-team av Hondas misslyckade dito.
Tydliga trender
Trenderna på sportmarknaden är tydliga, enligt Paolo Aversa:
- Produkternas livscyklar blir allt kortare, idéer och produkter sprids som fjärilar mellan företag, det gäller nu mer än någonsin att våga misslyckas och lära snabbt av misstagen samt även de stora företagen har blivit mer snabbfotade tack vare kuvössatsningar innanför de egna väggarna. Den som lyckas förhålla dig till detta är en vinnare, säger doktor Aversa.
Frågan är given: vilka är då bäst på detta?
- Red Bull! Istället för att köpa dyra, färdiga förare utbildar de dem i egna förarskolor. Det innebär att de inte behöver betala förarna lika mycket när de lyckas.
- De pengarna kan de istället investera i både bättre utbildning och teamet. De är dessutom duktiga på att uppmuntra sina kunder att komma med nya idéer och belöna dem för detta - en annan tydlig trend bland vinnare på sportmarknaden i dag.
Handels och IA tar initiativ
Martin Carlsson-Wall är som associate professor och docent vid Handelshögskolan också chef för ”Center for Sports and Business” och ansvarig för samarbetet med Idrottens Affärer:
- Det här blir jättespännande. Vi har enats om flera spännande projekt och ska greppa idrotten i landet med nya, annorlunda initiativ.
Thomas Ejderhov, chefredaktör för Idrottens Affärer, ser fram emot det fortsatta jobbet:
- Det känns mycket inspirerande. Att Handels vill bli en framträdande aktör inom idrott och business betyder mycket, oerhört mycket. När Martin tog kontakt hittade vi snabbt ett gemensamt tänk och det här kommer att visa sig framöver på en rad punkter.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.
Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.