Paolo har utvecklat F1-cirkusen
Snabba bilar och Formel 1 är italienaren Paolo Aversas liv.
Tittade med pappa
Det började när han fyllde 2 år fick han en röd trampbil av märket Ferrari i födelsedagspresent.
Uppväxten präglades av högtidsstunder med pappan framför F1-loppen på helgerna.
Efter en egen, kortare racingkarriär och viktig medarbetare i ett italiensk stall i Formel S (Student) och GP 2, som matar åkare till F1, är han i dag verksam vid Cass Business School vid University of London med fokus på ledarskap, strategi och marknadsföring inom Formel 1. Han blev prisad av EU för sitt forskningsarbete.
Som barn i huset
För att klara uppsatsen har han gått som barn i huset i F1-stallen. Utan att avslöja hemligheter, men genom att ställa de rätta frågorna, har han indirekt varit med och utvecklat F1-cirkusen som ses av 600 miljoner tittare i 200 länder världen över per lopp.
Formel 1 är ingen isolerad företeelse inom sporten i dag. Den är tvärtom grunden för mycket av utvecklingen, enligt doktor Aversa.
- Formel 1-bilar är de mest avancerade form av bilar du kan bygga. De flesta lyxbilarna såsom Porsche, Ferrari, Jaguar, BMW och Mercedes är egentligen hybrider av F1-bilarna. Tekniken används även inom andra områden i samhället, såsom sjukvården. En operationssal är i mångt och mycket uppbyggd som en depå på Formel 1-banan, förklarar Paolo Aversa.
Från Jobs till trender
Det går fort när Paolo Aversa pratar, nästan i F1-fart.
Under två timmar tar han med åhörarna på en resa som innefattar bland andra superentreprenörerna Steve Jobs, Elon Musk och Richard Branson samt deras livsverk Apple, Pixar, Tesla och Virgin med planerade månresor - och vad vi kan lära av dessa banbrytare.
- Berätta ditt företags historia, storytelling, och låt historien bli viktigare än produkten.
- Se till att ha rätt tajming. En idé kan var fel vid ett tillfälle och rätt vid ett annat.
- Omge dig med rätt människor. Mediokra människor kan inte förverkliga fantastiska idéer, men fantastiska människor kan förverkliga mediokra idéer.
Paolo Aversa påvisade att det även med små resurser går att åstadkomma stora resultat, som exempelvis brittiska Brawn som tog över och skapade ett vinnande F1-team av Hondas misslyckade dito.
Tydliga trender
Trenderna på sportmarknaden är tydliga, enligt Paolo Aversa:
- Produkternas livscyklar blir allt kortare, idéer och produkter sprids som fjärilar mellan företag, det gäller nu mer än någonsin att våga misslyckas och lära snabbt av misstagen samt även de stora företagen har blivit mer snabbfotade tack vare kuvössatsningar innanför de egna väggarna. Den som lyckas förhålla dig till detta är en vinnare, säger doktor Aversa.
Frågan är given: vilka är då bäst på detta?
- Red Bull! Istället för att köpa dyra, färdiga förare utbildar de dem i egna förarskolor. Det innebär att de inte behöver betala förarna lika mycket när de lyckas.
- De pengarna kan de istället investera i både bättre utbildning och teamet. De är dessutom duktiga på att uppmuntra sina kunder att komma med nya idéer och belöna dem för detta - en annan tydlig trend bland vinnare på sportmarknaden i dag.
Handels och IA tar initiativ
Martin Carlsson-Wall är som associate professor och docent vid Handelshögskolan också chef för ”Center for Sports and Business” och ansvarig för samarbetet med Idrottens Affärer:
- Det här blir jättespännande. Vi har enats om flera spännande projekt och ska greppa idrotten i landet med nya, annorlunda initiativ.
Thomas Ejderhov, chefredaktör för Idrottens Affärer, ser fram emot det fortsatta jobbet:
- Det känns mycket inspirerande. Att Handels vill bli en framträdande aktör inom idrott och business betyder mycket, oerhört mycket. När Martin tog kontakt hittade vi snabbt ett gemensamt tänk och det här kommer att visa sig framöver på en rad punkter.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.