Regeringen och SOK träffas för en fika

Mitt uppe i alla diskussioner om ett svenskt OS-arrangemang 2026 presenterar SOK två nya huvudsponsorer. Det gäller praktiska samarbeten, dessutom. , Ett flygbolag, SAS som tar ansvar för allt resande och en klädpartner, Uniqlo. Annars  är de ansvariga på SOK sugna på fika.

SAS ska flyga OS-deltagare de närmaste åren. Inte bara de svenska representanterna utan det nya avtalet gäller också Norge och Danmark och sträcker sig över OS i Peking 2022. Foto: Jessica Gow / TT

Inom de närmaste veckorna ska SOK träffa regeringen. Så mycket medger de ansvariga, men de vill inte tala om vilket datum som gäller för en gemensam fikastund.

IOK har gett SOK en mycket speciell dispens. . Den preliminära ansökan om att bli OS-arrangör som lämnades den 11 januari dög för stunden. SOK får lov att återkomma senare med ett komplement.

Så länge gäller marknadsarbete. 

Fyra år med tre länder

SAS blir SOK:s huvudpartner i fyra år framåt, i samband med spelen i Tokyo 2020 och Peking 2022. I ett unikt landsöverskridande avtal ska SAS också bli partner till de olympiska kommittéerna i Sverige, Norge och Danmark.

Vid en presentation i dag var alla i vanlig ordning stolta och glada.

Mats Årjes, ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) betonade sin glädje:

–   Ett unikt avtal som vi kommer att utveckla ytterligare inför spelen i Tokyo.

Rickard Gustafson, vd, SAS, fyllde i:

– Människor måste fortsätta att mötas. Vi gör det möjligt för dem att resa till, från och inom Skandinavien och med dem förflyttar vi också våra gemensamma skandinaviska värderingar ut i världen.  

Vid ytterligare en presskonferens i Stockholm kunde svenska idrottare för första gången bära kläder från SOK:s nya huvudsponsor Uniqlo, som avlöser HM som leverantör.

Och glädjen och belåtenheten var lika märkbar här:

Klädsamt avtal

-. Samarbetet med Sveriges Olympiska Kommitté är ytterligare ett sätt att utmana oss själva och hitta nya innovationer för våra funktionsplagg som även kan driva utvecklingen inom vårt ordinarie sortiment framåt och bredda utbudet, sade Uniqlos vd för Europe Taku Morikawa.

Avtalet mellan Uniqlo och SOK gäller under fyra år och innefattar alla typer av spel, även ungdoms-OS.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.