Skidornas event-jätte växer igen

Wsportsmedia, sportföretag oc h eventarrangör inom främst skidåkning och framför alltSki Classic växer. Vd:n och grundaren David Nilsson får sällskap av Peter Lingmerth som ny operativ chef.

David Nilsson är mannen bakom Wsportsmedia och i sin tur Ski Classic. Nu har han fått ytterligare möjligheter att förstärka sitt företag som han grundade 2014.

Wsportsmedia har blivit ett internationellt sportföretag som grundades 2014 i Stockholm och har i dag huvudkontor i Höganäs med personal i Norge, Frankrike, Finland och Brasilien. Tidigare har också Vasalopppet förra vd, Jonas Bauer tillkommit, liksom Antion  Karlsson som eventansvarig.

Företaget agerarar över hela sportens värdekedja med medieproduktioner, distribution av mediarättigheter, sportpartnerskap och ledning av internationella sportevenemang.

Dsvid Nilsons ursprungliga idé har sannerligen förstorats. Nu rekryteras Peter Lingmerth som efter fyra år inom Bonnier News- som VD för divisionen Fastighet byter spår.

- Peter har erfarenheter från ledande positioner inom event-, nyhets- och medieföretag, han har även mycket rutin av sportledning och försäljning. Dessutom är han en passionerad längdskidåkare och det är viktigt för att arbeta med och förstå vårt Ski Classics-projekt, betonar David Nilsson. 

- Vi tror att Peter passar mycket bra för rollen som operativ chef, där han ska fokusera på att Wsportsmedia ska nå sin potential.

- Peter själv är förväntansfull:

- Jag ser fram emot att få vara med i teamet. Alla kollegor på W Sportsmedia är väldigt passionerade och dedikerade och jag ser fram emot att lära mig mycket av dem! Med min bakgrund med all erfarenhet och mitt professionella nätverk hoppas jag att jag kunna bidra till W Sportmedias framtida utveckling och tillväxt

- - Peter är en passionerad längdskidåkare och det är värdefullt, förstås, när han ska jobba med Ski Classics-projekt, framhåller David Nilsson.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.