Fredrik Ljungbergs egna pressutskick

Han är sannerligen inte vem som helst i raden av före detta landslagsspelare. Vem av övriga i raden sänder ut ett pressmeddelande och skaffar ny agent? Fredrik Ljungberg, född 1977, vill fortsätta spela fotboll och vill gärna berätta det för alla.

Mångmiljonär, rik både på pengar och erfarenheter, hyllad som få, och med en karriär som av naturliga skäl viker. Men…

Tvärt slut 2008

27 juni 2008 sa Fredrik Ljungberg att han hade gjort sitt i fotbollslandslaget. Två månader senare, den 6 augusti 2008 avslutades också i karriären i Premier League. Men han ger sig inte utan med ny agent  tar han sikte mot andra utmaningar.

Efter USA, Skottland och Japan väntar nu, ja, vadå?

Så sent som för ett år sedan utsåg Arsenals fans honom till en av mittfältarna i tidernas Arsenal. På gamla meriter, men själv är han inställd på nya äventyr.

Egen agent och egen PR-ansvarig

Han kan inte riktigt sluta. Tvärtom, han tar sats igen vilket innebär ny agent, en egen PR-ansvarig, nytt land, ny klubb. Och nya rubriker.

Vilken annan landslagsspelare skickar för övrigt ut ett pressmeddelande när de flesta bedömare tycker att han gör bäst i att sluta?

”Orsaken till att jag börjat titta på andra alternativ är att vi har olika ambitioner kombinerat med att vi inte kommer att spela i Champions League”, säger Fredrik Ljungberg i det pressmeddelande som skickades till olika medier.

Ytterligare en ny agent

Han ville förklara varför han säger upp kontraktet med japanska Shimizu.

”Ljungberg har ingen ny klubb klar. Han vill vinna saker nu under sina sista år i karriären”, säger Ljungbergs nya s k representant Walid Bouzid.

Fredrik Ljungberg bröt med sin svenske agent, Claes Elefalk, för några år sedan. Nu avslutar han också samarbetet med Elefalks efterträdare, Phil Smith, som var delaktig i valet av Celtic och Shimizu.

Nu blir det sista klubben

Walid Bouzid kliver in i stället och kallar sig för Ljungbergs representant. Samtidigt framkommer att publicisten Lili Assefa, utpekad som Sveriges nya PR-drottning och med uppdragsgivare som Carola, Petter, Melodifestivalen och Let’s Dance, ska bistå Fredrik Ljungberg.

Halmstads BK, moderklubben, har inga förhoppningar om att få återse honom.

- Nästa klubb blir nog hans sista. Han vill vara med i ett bra projekt, i en bra stad och vinna en sista titel, säger Bouzid.

Bocaj (inte verifierad)

tis, 2012-02-21 13:53

1. Skeptisk?

Man anar en viss skepticism i texten. Under karriärens höjdpunkter var Ljungberg inte särskilt tillgänglig för medier.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.