Jätteavtal när motionärer ska inspireras
- Jag känner inte till något avtal som är större, medger David Nilsson som är teamchef.
Loppen i Ski Classic runt om i Europa har med direktsändningarna i TV fått intresset att öka lavinartat på bara några få år. I samma takt växer också de kommersiella insatserna.
Drivs av TV-produktionsbolag
Team Exspirit drivs och ägs av svenska TV-produktionsbolaget IEC in Sports i Stockholm som står bakom TV-sändningarna från loppen och därför vill förstora uppmärksamheten så mycket det bara går.
Affärsidén ser nu att bli en riktig fullträff och långloppen växer till en jätteindustri i många länder och är redan en konkurrent till traditionell skidåkning.
Norska Coops inträde ger ytterligare resurser. Parternas överenskommelse innebär det i särklass största enskilda sponsoravtalet och handlar om många miljoner över flera år.
En aktiv livsstil
I Norge är skidåkning en nationalsport och Coop har via sporten målet att inspirera medlemmar och kunder att äta och leva sundare. Det är där Team Coops åkare ska göra en insats som frontfigurer för utvalda produkter.
- Det är väldigt spännande för oss att ge namn och samarbeta nära vårt eget långloppslag. Idrottssponsring passar oss bra då vi satsar starkt på ”en aktiv livsstil” segmentet och tillhandahåller både sportprodukter och sund mat, säger Svein Fanebust, VD på CoopNorge Handel.
- Vi är glada för att bli identifierade med ett vinnarteam i vår nationalsport, samtidigt som vi stöttar unga talanger och breddidrott. Grunden till satsningen på ett internationellt lag är ett samarbete mellan Coop-företag andra länder.
Direktsänds i 15 länder
Svein Fanebust och David Nilsson medger att samtal pågår med Coop i de övriga länderna där långloppscirkusen passerar, som Italien, Schweiz, Tjeckien och inte minst Sverige.
- Allt tog sin början i april då det fanns ett intresse både hos oss och norska Coop. Och när vi väl satte oss ned kom vi ganska snabbt överens, berättar David Nilsson.
Ski Classics direktsänds i mer än 15 länder världen över och Tv-distributionen växer snabbare än FIS World Cup. Samtidigt slår tävlingarna deltagarrekord. Vasaloppet har närmare 60 000 deltagare och Birkebeinerrennet närmare 40 000 deltagare under en vecka.
Både motionärer och elitåkare
- Vi ser långlopp inom längdskidåkning som en aktiv gren att satsa på av flera grunder. För det första vet vi att långlopp är stort bland våra 1,3 miljoner medlemmar och 22 000 anställda. En kommersiell viktig poäng är att elitåkarna och motionärerna deltar i samma tävling. Det skapar en folklig och jordnära ram runt arrangemanget, säger Vegard Hansen, sponsorchef på Coop Norge Handel.
På fredagen passade temaet på att presentera värvningen av en av världens absolut bästa klassiska skidåkare, Lukas Bauer. Den tjeckiske skidåkaren har många gånger visat sin kapacitet i de traditionella tävlingsspåren med två segrar i Tour de Ski, medaljer i OS och VM samt 23 individuella pallplatser i världscupen. Till vintern kommer vi även se honom i Ski Classics långlopp.
- Nu får jag ett väldigt professionellt upplägg med service och support. Det finns många meriterade åkare som jag kan lära av och jag ser fram emot vintern, säger Lukas Bauer.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
PAL (inte verifierad)
fre, 2012-10-05 19:57
1. Koll?
Känns ju inte så troligt att det är större än Vattenfalls sponsring av landslaget.