Damernas Champions League växer

Statusen för damfotboll ökar stadigt. Nästa säsong replikeras herrlagens Champions League-upplägg med gruppspel samtidigt som UEFA sluter lukrativa sponsoravtal specifikt för damfotbollen. 

Formatet med gruppspel infördes i herrarnas Champions League under tidigt 1990-tal. Samma upplägg har hittills saknats för damerna vars lag istället gått direkt till sextondelsfinaler och utslagningsomgångar. Men från och med säsongen 2021/22 blir det ändring. Då kommer även damerna att spela gruppspel. 

– Den här förändringen av Champions League är ett jättebra steg. Turneringen kommer att bli mer intressant för medierna och få ett större genomslag. Vi ser bara positivt på det, säger Therese Sjögran som är sportchef för FC Rosengård. Hon fick se sitt lag komma tvåa i årets seriespel, en placering som räcker till Europaspel.

Kreditkortföretagets historiska avtal 

Även på det ekonomiska planet tar damfotbollen steg för att närma sig herrarna. För två år sedan skrev kreditkortsföretaget Visa historia genom att bli det första multinationella företaget att underteckna ett flerårigt sponsoravtal med UEFA gällande damfotboll. Avtalet är ett resultat av att UEFA valt bort den tidigare modellen med gemensam sponsring av herr- och damfotboll. Istället har man infört separata avtal där även kläd- och skotillverkaren Nike gått in med pengar, rapporterar sportsajten speltips.se

Men den stora ekonomiska nyheten 2020 är det globala läskedrycksföretaget Pepsicos avtal om att bli huvudsponsor för damfotbollens samtliga turneringar fram till 2025. Pepsico, som redovisade en nettoomsättning på cirka 170 miljarder kronor det senaste kvartalet, är sedan flera år huvudsponsor för herrarnas Champions League. Tidigare har det varit en förlustaffär för svenska damlag att delta i turneringen, men med UEFA:s nya avtal blir förutsättningarna bättre.

Sjögran optimist

– Ja, så blir det förhoppningsvis. Hur stora summorna blir vet vi först i februari eller mars nästa år, men det är klart att det blir en ökning, säger Therese Sjögran med bland annat fyra SM-guld och 214 landskamper på meritlistan.

Svensk damfotbolls höga rankning innebär att Sverige i år får skicka ett extra lag till Europaspelet. Därför får FC Rosengård sällskap av både mästarlaget Kopparbergs/Göteborgs FC och tredjeplacerade Kristianstads DFF. De tre lagen får dela på 750 000 kronor från sponsorn Svenska Spel som höjer sin Europabonus med totalt 250 000 kronor jämfört med tidigare år.

– Det är stort att Sverige får med tre lag. Fler lag kommer att ha råd att investera i spelartruppen. Men för att ta del av UEFA-pengarna ska vi ju först ta oss igenom kvalet, säger Therese Sjögran.

Kim Lind

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.