Damernas Champions League växer

Statusen för damfotboll ökar stadigt. Nästa säsong replikeras herrlagens Champions League-upplägg med gruppspel samtidigt som UEFA sluter lukrativa sponsoravtal specifikt för damfotbollen. 

Formatet med gruppspel infördes i herrarnas Champions League under tidigt 1990-tal. Samma upplägg har hittills saknats för damerna vars lag istället gått direkt till sextondelsfinaler och utslagningsomgångar. Men från och med säsongen 2021/22 blir det ändring. Då kommer även damerna att spela gruppspel. 

– Den här förändringen av Champions League är ett jättebra steg. Turneringen kommer att bli mer intressant för medierna och få ett större genomslag. Vi ser bara positivt på det, säger Therese Sjögran som är sportchef för FC Rosengård. Hon fick se sitt lag komma tvåa i årets seriespel, en placering som räcker till Europaspel.

Kreditkortföretagets historiska avtal 

Även på det ekonomiska planet tar damfotbollen steg för att närma sig herrarna. För två år sedan skrev kreditkortsföretaget Visa historia genom att bli det första multinationella företaget att underteckna ett flerårigt sponsoravtal med UEFA gällande damfotboll. Avtalet är ett resultat av att UEFA valt bort den tidigare modellen med gemensam sponsring av herr- och damfotboll. Istället har man infört separata avtal där även kläd- och skotillverkaren Nike gått in med pengar, rapporterar sportsajten speltips.se

Men den stora ekonomiska nyheten 2020 är det globala läskedrycksföretaget Pepsicos avtal om att bli huvudsponsor för damfotbollens samtliga turneringar fram till 2025. Pepsico, som redovisade en nettoomsättning på cirka 170 miljarder kronor det senaste kvartalet, är sedan flera år huvudsponsor för herrarnas Champions League. Tidigare har det varit en förlustaffär för svenska damlag att delta i turneringen, men med UEFA:s nya avtal blir förutsättningarna bättre.

Sjögran optimist

– Ja, så blir det förhoppningsvis. Hur stora summorna blir vet vi först i februari eller mars nästa år, men det är klart att det blir en ökning, säger Therese Sjögran med bland annat fyra SM-guld och 214 landskamper på meritlistan.

Svensk damfotbolls höga rankning innebär att Sverige i år får skicka ett extra lag till Europaspelet. Därför får FC Rosengård sällskap av både mästarlaget Kopparbergs/Göteborgs FC och tredjeplacerade Kristianstads DFF. De tre lagen får dela på 750 000 kronor från sponsorn Svenska Spel som höjer sin Europabonus med totalt 250 000 kronor jämfört med tidigare år.

– Det är stort att Sverige får med tre lag. Fler lag kommer att ha råd att investera i spelartruppen. Men för att ta del av UEFA-pengarna ska vi ju först ta oss igenom kvalet, säger Therese Sjögran.

Kim Lind

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.