Sarah sa ja – men andra stjärnor sa nej

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

Den intensiva marknadsföringen från spelbolagen ska det bli slut på.Nu samarbetar Konsumentverket och Spelinspektionens och ska granska spelbolagens agerande
Annons

Spelregleringen som bara ledde till mer diskussion, mer jobb, och mer besvär – Det kom att handla om mycket bortkastad tid och resurser.  Det som skulle ge ordning och reda blev till ett stort misslyckande

När den nya spellagen gällde från den 1 januari 2019 fick Konsumentverket och Spelinspektionen gemensamt ansvar för tillsynen av licenshavarnas marknadsföring.

De ska granska

För att skapa tydlighet och uppnå ett samarbete kring en effektiv tillsyn har nu myndigheterna enats om en uppdelning i huvudsakliga ansvarsområden.

Det innebär att Konsumentverkets primära ansvarsområden är klargjorda:

  • Måttfull marknadsföring
  • Direktreklam vid avstängning från spel
  • Informationsskyldighet avseende ålder samt stödlinje
  • Reklamprislotterier

Medan Spelinspektionens primära ansvarsområden består av:

  • Informationsskyldighet om spel
  • Bonuserbjudanden
  • Sponsring

- Med den här tydligheten gagnar vi tillsynen i och med att vi försäkrar oss om att viktiga frågor inte hamnar mellan stolarna, betonar spelinspektionens chef för den operativa avdelningen, Patrik Gustavsson.

Inget ska undgå dem

Enligt Konsumentverkets enhetschef Andreas Prochazka innebär överenskommelsen en extra trygghet för konsumenten.

- Oavsett om konsumenterna vänder sig till Konsumentverket eller Spelinspektionen med tips eller anmälan så vet de att ärendet hamnar rätt.

Fler kända idrottare har också blivit en del av spelmarknaden. Vissa som har inte kunnat motstå pengarna, Zlatan Ibrahimovic är Bethards främsta namn, Hanna Ljungberg har ställt upp för Leo Vegas, Alexander Gustafsson  och Glenn Hysén för Unibet och Sarah Sjöström sa ja till Betsson.

Men där finns känna namn som har sagt ”nej,tack” de som har kurage att tacka nej, som Kim Källström, skidornas Charlotte Kalla och skidskyttets Hanna Öberg.

Kim Källström motiverar sitt ställningstagande i en intervju i DN: - Erbjudanden var väldigt lukrativa…Men under processen kände jag att det gnagde i mig, att någonting inte stämde. - 

– Jag tycker att det är viktigt att poängtera att alla är olika, jag tror på det fria valet, man har rätt Det här känns inte bra och jag vill inte synas i det sammanhanget. Det var en magkänsla, att det inte kändes bra.  

– Många har problem och jag vill inte tjäna pengar på, jag ska inte säga andras olycka men lite så är det ju. Alla som spelar har inte problem, men många har det och jag vill inte vara en del av det.  

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Regeringen ökar takten mot ett någorlunda öppet liv för svenskarna. Inriktningen är att idrotter på väg, vatten och i skog ska  kunna ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.