Mästerskapen på och en och samma ö

Covid-19-pandemin  kunde aldrig inträffa. Det här är också något som vi betraktar som osannolikt. Men...

Experterna varnar för att coronaviruset kan drabba världen igen – och att det kan dyka upp ännu farligare varianter. 

Kanske lösningen för sportvärlden är att köpa en ö, utrusta den med en mångfald arenor, och ha den i reserv

Kliamatet och tillvaron ser inte så motbjudande ut...
Annons

Ingen vet när världens alla sportevenemang kan komma igång igen. Det kan ta veckor, månader – eller år. 

Osäkerheten har gjort att man på flera håll i världen har börjat planera att arrangera turneringar på isolerade öar. 

Ett relistiskt projekt?

Den största sporten i Australien, rugby, tvingades redan i mars att ställa in hela säsongen. Men nu jobbar man med ett ambitiöst projekt: att flytta in alla spelarna på den jättelika turistanläggningen Tangalooma Island Resort på ön Moreton utanför östkusten. 

Under några veckor fanns det också planer att hålla den stora MMA-tävlingen UFC 249 på en öde ö. Enligt ordföranden Dana White så skulle man flyga alla tävlande till ön utan att ens dessa fick veta vart de skulle. Inga fans skulle heller tillåtas. Problem med reseförbud gjorde att man nu har gett upp sina planer. 

Men kanske har de här två populära sporterna helt rätt idé. 

I dessa dagar förlorar sporter som fotboll, ishockey och racing miljarder kronor varje vecka. 

Kanske något för de mest penningstinna och tv-beroende sporterna att gå ihop och köpa en egen ö. Att använda som reserv när det inträffar globala katastrofer. 

Tänk dig en rätt liten privatägd ö med stabilt året-runt-klimat, ett antal utspridda hotell och utan för stor befolkning. 

Här skulle man kunna bygga en racingbana för både F1-, Nascar- och Indy-bilar samt en handfull arenor i olika storlekar. 

En reserv-anläggning

Fördelen med att redan från början skapa reserv-anläggningar är att man kan anpassa dem för den nya pandemi-världen. 

Utan publik på plats så behöver ju arenorna egentligen inga restauranger, toaletter eller butiker. Iinte ens några parkeringsplatser, ingångar eller sittplatser. 

Eftersom evenemang utan publik blir rätt livlösa så kanske man kan ersätta stolarna med någon form av robotar som kan fjärrstyras och med högtalare. De här avatarerna skulle sedan kunna styras av fans runt om i världen. 

De här avatarerna skulle givetvis vara försedda med någon typ av magiskt tyg som kan ändra färg inför varje match så att vita Real Madrid-anhängare och röda Manchester United-anhängare vet att deras robot blir en bra fan-representant. 

Sponsorerna skulle nog också älska att få möjligheten att under pauserna ta över hela publiken och sprida sina budskap. 

Lite kittlar ändåtanken på att bygga en ”The Sport Island” nu när sportsändningarna ersatts av frågesporter och repriser och när de flesta av oss börjat undra hur länge gym och idrottshallar kommer att vara stängda.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.