Kan idrotten visa vägen ur klimatkrisen?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Idrotten tar ofta fram det bästa ur människor. Den är ofta ett fantastiskt bevis på hur människor kan överträffa sig själva. Dokumentärer och biografier över framgångssagor som Borg, Stenmark och Zlatan är inspirerande att ta del av för många.  Kan idrotten till och med vara lösningen på klimatkrisen, skriver ekotoxikologen Magnus Hedenmark undrande i sin senaste krönika.

Idrottsföreningar slösar mycket vatten vid tvätt av ävlings- och träningsställen.

Idrottarna är så fokuserade på det dom gör, så att omvärlden utanför bleknar. 

Kunde vi använda idrottens unika förmåga att leverera resultat till att vända en existentiell klimatkris också? 

Jag tror att det vore möjligt om vi bara gör det på idrottens vis, där vinnarskallarna får mätbara resultat att sträva efter. Därutöver så har också idrotten en intressant relation med aktuella sponsorer, det vill säga marknaden. 

Först förstå hållbarhet

Den första komponenten är kunskap för att förstå ”spelet om hållbarhet”.  Konstgräset är ett bra exempel. Tidigare fotbollsproffs gjorde affärer på att sälja in konstgräsplaner. Det lät bra att jorden skulle bestå av återvunnet material. 

Idag är det inte så självklart längre att det är en miljövinst, för det var mycket vi inte tänkte på: Att återvunna däck innehöll cancerklassade kolväten och att gummibitarna skulle bidra till spridningen av mikroplaster till vattenmiljön. Jag kom ihåg när mina egna grabbar kom hem från pojklagsmatcherna med gummiprickar över kroppen och ansiktet. 

Tvätta mindre 

Tänk om vi kunde göra ett omtag och skapa ett hållbarhetsspel med tydligare och genomtänkta spelregler, så vi förstår hur vi kan vinna i hållbarhet? Kan vi tävla i att använda minst koldioxid, farliga ämnen, färskvatten etc för de material och transporter vi använder? Hur länge håller tävlings- och träningsställen, återanvänder och reparerar vi våra material, hur mycket för lag A respektive lag B?

En mycket lågt hängande miljöfrukt för idrottsföreningar och idrottsutövare är att tvätta mindre, dvs matchställ, träningsställ, utrustning etc. 

Det spelet kan man vinna genom att skaffa material som inte tar åt sig dålig lukt lika lätt. Då minskar behovet av tvättar drastiskt och förlänger livet på grejerna. Vi kan därefter mäta den minskade mängden koldioxid och färskvatten som det beteendet resulterar i.

Minska tillverkningen

Det påverkar förstås klimatet i positiv riktning, Varje tvätt vi kan undvika minskar utsläppen av bland annat mikroplaster i våra hav och förlänger livslängden på tränings- och tävlingsplaggen. Varje nytt plagg som inte behöver tillverkas, för att vi använder de vi redan har längre, är den absolut största miljövinsten då det går åt mängder av färskvatten, kolkraft och färgämnen i tillverkningsprocessen. 

Jag föreslår att idrottsföreningarna börjar mäta antalet tvättar som utförs idag och därefter mäter antalet tvättar när förändringsarbetet pågått ett tag. Pekar siffrorna åt rätt håll är föreningen en miljövinnare och på väg upp i högsta ligan.

Antar du och din förening utmaningen?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Uppladdningen pågår med oförminskad intensitet och förväntan växer i Båstad. Säg den som inte vill uppleva åtminstone några dagar under tennisveckorna i sommar... Åskådare, spelare  och sponsorer, alla är intresserade och vill försäkra sig om en plats. Rekordmånga biljetter är sålda redan nu. spelarna är lyhörda för erbjudanden och faktiskt, sponsorerna trängs om utrymmet. Här är årets mötesplats i svensk idrott.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.