När barnen ställs mot bilen
Gamla Råsunda i Solna revs och den klassiska läktaren Norra stå förvandlades till en jättelik parkeringsplats. Från fotbollsfest till uppställningsplats för orörlig plåt. Det är en bra bild av utmaningen för idrott i storstan 2019.

Stockholmsidrotten skriker efter nya idrottsplatser, ridhus, ishallar, sporthallar och tennisbanor. Samtidigt är bostadsbristen skriande och trenden att bygga så tätt som möjligt. Så tätt att den enda plats som tycks finns kvar för idrottsplatser och skolgårdar är på taken. Det är uppåt väggarna.
Råsunda blev parkering, varför det?
Från politiskt håll har det varit en kapplöpning om vem som kan bygga tätast och högst. Säger någon sju våningar, säger motståndarsidan nio. Det finns fördelar med att bygga tätt men mycket plats kvar till fältritt-banor blir det inte.
När jag cyklar förbi Gamla Råsunda på väg till jobbet brukar jag fundera på varför det var så självklart att det blev parkering här. Det skulle blivit bostäder, men en vikande marknad avgjorde saken. P-platser alltså.
För om vi vuxna menar allvar när vi febrigt återger läkaren Anders Hansens sommarprat om hjärnan, när vi oroar oss över barnens skärmande och när vi nickar instämmande efter att ha läst ännu en artikel om kopplingen mellan rörelse och att klara skola så borde vi fimpat p-platserna och byggt för idrott och rörelse istället. Det hade också varit att hedra platsen.
Och det gäller inte bara här. Stockholms län är full av värdefull yta som blivit förvaringsplats för bilar. De som vill se mer idrott och rörelse storstan går en tuff match mot bostadsbyggandet. Det är dags att byta motståndare.
För om vi tänker plats för idrott varje gång vi ser en parkering så skapas nya möjligheter. Jag behöver bara gå ut genom dörren för att hitta en företagsparkering som lätt skulle kunna bli fem tennisbanor, eller ridbanor, eller en sjumannaplan eller…
Möjlighter med en tom helgparkering
Och varför ska företagsparkeringar gapa tomma på helger? Svindyr mark i a-lägen för idrott som bara står tomma och gapar.
Det är mest fantasin (och pengarna) som sätter gränser. Resultatet är...
- en roligare och rörligare stad
- barn som rör sig mår bättre
- barn som rör sig klarar sig bättre i skolan.
- Var ska bilarna ta vägen undrar du?
Politik handlar om att välja är mitt svar. I städer finns sånt som bostäder, bilar och barn. Något måste flytta på sig. Vi kan inte få allt. Och barnen har flyttat sig nog. Om vuxenvärlden menar allvar med att skapa storstäder där det finns plats för barnen så måste bilen flytta på sig.
Så här långt är det här mest en politisk fråga, men nu kommer en hälsning till idrottsklubbarna i våra storstäder. Det är dags att välja väg. Barnidrotten i våra storstäder är idag helt bilberoende. Så kan vi inte ha det.
Det första mötet jag var på som fritidspolitiker med idrottsklubbarna i vår kommun illustrerar det rätt bra. Det är nog fem år sedan. De ville ha fler anläggningar, men också mer parkeringar vid de anläggningar som fanns. Det här är inte glesbyggd, där är förutsättningarna andra. Det här är tio minuter från Stureplan. De hade säkert skäl till det.
vi kan inte få allt
Här ställs barnens idrott mot bilen.
På min väg till jobbet passerar jag också en ishall i kommunen jag bor, med en oändligt mycket större p-yta än det finns is på rinkarna. Jag passerar en sporthall som inte ens är hälften så stor som dess parkering. Samtidigt är det svårt att hitta mark att bygga nya anläggningar på…
Jag ställde för några år sedan frågan om det ens går att vara utan bil när man har idrottande barn i Stockholms län. Svaret jag fick var i princip nej.
Bilen rör sig mer än barnen och det bygger på taskig stadsplanering och goda intentioner från föräldrar tror jag. Många föräldrar är oroliga för att deras barn rör sig för lite. Samtidigt är tiden en bristvara. Därför väljer många föräldrar aktiviteter med omsorg om det så krävs att de skjutsar sexåringen tre mil i rusningstrafik för att hen ska få spela i rätt klubb. Resultatet syns överallt inte minst vid min närmaste idrottsplats i Bergshamra.
Där är det rena vilda västern på kvällar och helger. Föräldrar struntar i trafikregler och att det finns en parkering 300 meter bort och kör ända fram till ingången. Det är hänsynslöst och jag undrar varför de är så rädda för att barnen ska ta ett steg i onödan.
Lite info för alla er som inte bor i Bergshamra. Idrottsplatsen ligger 300 meter från busshållplats. 600 meter från t-bana. Inga Stockholm Marathon- avstånd direkt.
Vi vet att barn behöver röra sig mer då borde vi ju se till att barnen går, cyklar eller åker kollektivt till träningen. Och det finns inget som tyder på att deras föräldrars behov av rörelse är mindre. Fler som går, cyklar eller tar bussen till träningen ger barn som redan är uppvärmda när de kommer fram och skapar tomma parkeringsytor.
Eller ska vi kalla det framtidens idrottsplatser.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Ishockeyns Alvesta SK och KB 65 i Ångermanland vaknade på torsdagen upp i stor besvikelse och bitterhet. Lagen tvångs degraderas till Hockeytvåan sedan förbundets överklagande nämnd avslagit lagens klagan mot licensnämndens beslut om nedflyttning.
I Alvesta har privatpersoner och företag garanterat ett miljonstöd till föreningen för att blidka överklagandenämnden och ordföranden Claes Holmgren säger att föreningen nu uppfyller nämndens krav. Men byråkrati styr beslut
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Att Vasaloppet är en viktig motor för Vasaloppskommunerna Mora, Malung-Sälen och Älvdalen är välbekant. Nu finns också fakta på värdet. Vinterns deltagare och publik beräknas ha lagt 302,2 miljoner kronor inför och under själva skidloppen. Av de pengarna uppstår en omsättning på 288,6 miljoner kronor i de tre huvudkommunerna. Och dessutom, de här värdena blir bara större och större.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
Efter 18 NHL-säsonger är Nicklas "hemma" igen Efter 18 säsongers spel i NHL är Nicklas Bäckström, 38 år i november klar för spel i moderklubben Brynäs. Han spelade sin senaste NHL-match med Washington Capitals hösten 2023, men har sedan haft stora höftproblem och har efter flera operationer inte spelat sedan dess.
I ett uttalande på Brynäs hemsida skriver Bäckström:
-Nu kör vi, jag har alltid känt att jag någon gång skulle vilja representera Brynäs igen. Jag har länge haft en stor drivkraft att få återvända. Efter att kört rehab och vart borta från spel i nästan två år så känner jag mig nu väldigt laddad och full av energi,.