Kraftsamlar för att bli ännu bättre

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Partille Cup – A World Of Handball är världens största handbollsturnering. Hela evenemanget genomförs i Göteborg, en stad som också är värd för världens största fotbollsturnering och halvmaraton. Staden tar nu fram en evenemangsstrategi. Den ska lyfta fram de årligen återkommande evenemangen som verktyg för att utveckla Göteborg som en plats att inte bara besöka utan också leva, verka och bo i. 

2019 lockade Partille Cup 1400 lag från 52 nationer och vårt mål är att kunna bli dubbelt så stora. För att det ska vara möjligt behöver Göteborgs Stad värdesätta årligen återkommande evenemang som vårt och även se hur de kan använda oss som ett verktyg för att nå sina mål.

Behövs i alla städer

Vi tror att alla städer behöver jobba strategiskt för att på det sättet göra evenemang mer värdefulla och för att städerna ska kunna dra nytta evenemangens fulla kraft. Göteborgs Stad tar nu fram en evenemangsstrategi som ska vara klar till sommaren. 

Syftet är att skapa en gemensam bild i staden om vad evenemang tillför, hur evenemangen ska få stöd och genomföras och vilka internationella evenemang som kan värvas till Göteborg. 

Vi vet att en del av strategin är att evenemangen värderas på fler sätt än utifrån turistekonomiska effekter, till exempel utifrån dess sociala impact. Partille Cup har en stor turistekonomisk effekt, men vi bidrar med mycket mer till staden. Vi ser mycket positivt på att man nu vill se till evenemangens sammanlagda avtryck. 

Det inspirerar oss till att göra ännu mer, vi vill inte bara bli dubbelt så stora utan också betyda dubbelt så mycket för alla tusentals barn och ungdomar från hela världen som möts tack vare Partille Cup.

Ett stadsutvecklingsprojekt

Vi vet att årligen återkommande evenemang kommer att få en framträdande roll i den nya strategin. Och vi vill vara tydliga med vad vi hoppas vad det betyder för oss och för Göteborgs Stad. 

1. Vi vill att aktörer i staden har stora evenemang som vårt i åtanke när Göteborg utvecklas. Vi påverkas av stadsutvecklingsprojekt, av hur skolor renoveras och av ändringar i kollektivtrafiken och vi vill se att våra intressen vägs in i diskussioner tidigare. I många frågor kan vi vara en givande remissinstans. 

2. Vi kan göra ännu mer för att bidra till social utveckling i Göteborg. Partille Cup samlar ungdomar från hela världen och vi vill samarbeta för att göra ett ännu starkare positivt avtryck på våra deltagare. 

3. Sedan vi startade 1970 har vi haft över en halv miljon deltagare. Vi är ”World of Handball” och allt utgår från hjärtat av staden. Partille Cup kan utnyttjas ännu mer för att visa upp Göteborg som en hållbar stad, öppen för världen. 

Vi vill se en strategi som hjälper till att lyfta Partille Cup och andra evenemang till nya höjder och som gör att aktörer i staden stärks av de värden som vi tillför. Då kan vi fortsätta bygga på vår stolta tradition som evenemangsstad. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.