Kraftsamlar för att bli ännu bättre

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Partille Cup – A World Of Handball är världens största handbollsturnering. Hela evenemanget genomförs i Göteborg, en stad som också är värd för världens största fotbollsturnering och halvmaraton. Staden tar nu fram en evenemangsstrategi. Den ska lyfta fram de årligen återkommande evenemangen som verktyg för att utveckla Göteborg som en plats att inte bara besöka utan också leva, verka och bo i. 

2019 lockade Partille Cup 1400 lag från 52 nationer och vårt mål är att kunna bli dubbelt så stora. För att det ska vara möjligt behöver Göteborgs Stad värdesätta årligen återkommande evenemang som vårt och även se hur de kan använda oss som ett verktyg för att nå sina mål.

Behövs i alla städer

Vi tror att alla städer behöver jobba strategiskt för att på det sättet göra evenemang mer värdefulla och för att städerna ska kunna dra nytta evenemangens fulla kraft. Göteborgs Stad tar nu fram en evenemangsstrategi som ska vara klar till sommaren. 

Syftet är att skapa en gemensam bild i staden om vad evenemang tillför, hur evenemangen ska få stöd och genomföras och vilka internationella evenemang som kan värvas till Göteborg. 

Vi vet att en del av strategin är att evenemangen värderas på fler sätt än utifrån turistekonomiska effekter, till exempel utifrån dess sociala impact. Partille Cup har en stor turistekonomisk effekt, men vi bidrar med mycket mer till staden. Vi ser mycket positivt på att man nu vill se till evenemangens sammanlagda avtryck. 

Det inspirerar oss till att göra ännu mer, vi vill inte bara bli dubbelt så stora utan också betyda dubbelt så mycket för alla tusentals barn och ungdomar från hela världen som möts tack vare Partille Cup.

Ett stadsutvecklingsprojekt

Vi vet att årligen återkommande evenemang kommer att få en framträdande roll i den nya strategin. Och vi vill vara tydliga med vad vi hoppas vad det betyder för oss och för Göteborgs Stad. 

1. Vi vill att aktörer i staden har stora evenemang som vårt i åtanke när Göteborg utvecklas. Vi påverkas av stadsutvecklingsprojekt, av hur skolor renoveras och av ändringar i kollektivtrafiken och vi vill se att våra intressen vägs in i diskussioner tidigare. I många frågor kan vi vara en givande remissinstans. 

2. Vi kan göra ännu mer för att bidra till social utveckling i Göteborg. Partille Cup samlar ungdomar från hela världen och vi vill samarbeta för att göra ett ännu starkare positivt avtryck på våra deltagare. 

3. Sedan vi startade 1970 har vi haft över en halv miljon deltagare. Vi är ”World of Handball” och allt utgår från hjärtat av staden. Partille Cup kan utnyttjas ännu mer för att visa upp Göteborg som en hållbar stad, öppen för världen. 

Vi vill se en strategi som hjälper till att lyfta Partille Cup och andra evenemang till nya höjder och som gör att aktörer i staden stärks av de värden som vi tillför. Då kan vi fortsätta bygga på vår stolta tradition som evenemangsstad. 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen. 

AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga. 

20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.