AI lämnar sidlinjen för att hjälpa fansen
Artificiell intelligens (AI) blir allt vanligare även inom idrotten. Olika ligaspel har kombinerat AI, maskininlärning och Things of Things (IoT) för att kunna följa spelare och fatta beslut som är omöjliga att ta för det mänskliga ögat. Detta gör att man får allt mer exakta resultat, men även att det är lättare för lagen att förutse olika situationer.

Med den allt snabbare AI-utvecklingen inom idrotten kan man börja fundera på vad som blir nästa steg? Jag tänker närmast på virtuella agenter på webbplatser och i mobilappar. Istället för att anställda jobbar dygnet runt för att ta hand om biljettförsäljning och t-shirtköp, kan man låta den virtuella agenten bli ansvarig.
Virtuella agenter kan ta hand om biljettförsäljningen till matcherna
Till skillnad från chattbotar, som är utformade för att ge enklare svar på frågor, kan virtuella agenter ge nyanserade svar baserat på specifika kundförfrågningar. Till exempel: En chattbot kan ge en kund en lista över de billigaste platserna som är tillgängliga för ett visst spel, medan en virtuell agent kan hjälpa användaren att hitta den perfekta biljetten för sina speciella preferenser.
Genom att samtala med en virtuell agent och få detaljerad information om arenan (vissa arenasektioner/boxar, specifika platser osv.) kombineras olika önskemål med historiska data för att kunna ta fram mer skräddarsydda förslag.
Kund: "Jag vill se matchen den 16 juli. Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och jag vill inte betala mer än 100 kr för en biljett."
Virtuell agent: "Jag kan hitta biljetter till dig. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets sektion på sommaren. Är du säker på att du föredrar de här platserna?”
Kund: ”Finns det något i närheten i skuggan?”
Virtuell agent: ”Ja, ge mig en stund medan jag hittar några alternativ.”
Genom att ta hänsyn till kundens önskemål(matchdag, placering, kostnaden för biljett) samt situationsdata (årstid, spelets gång, tidigare kundreaktion) skulle en virtuell agent kunna förutse kundens behov och leverera expertservice. Den virtuella agenten gör då inte bara en insamling av önskemålen för att sedan svara med en förkortad lista över svar, utan använder också sin egen träning och erfarenhet för att kunna ge proaktiv och skräddarsydd hjälp.
Säsongsförsäljning av biljetter
En virtuell agents kompetens kan också vara användbar för att hjälpa kunder att göra köp av till exempel årskort, något som normalt skulle kräva ett lite längre samtal med kundtjänst. Fansen kan anpassa sina paket helt på egen hand med ett minimum av nedlagd tid och ändå hjälpa till med att tillgodose specifika krav.
Kund: "Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och alla andra helger behöver jag ytterligare två biljetter."
Virtuell agent: "Jag kan ordna ett paket för dig med dessa inställningar. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets stolar under sommaren. Jag ser åtta matcher där det kan vara ett problem. Vill du se platser liknande där du satt den 16 april för dessa åtta matcher också?"
Produkt- och merchandise-försäljning
Genom att ta hänsyn till kundens tidigare inköp, webbhistorik och angivna preferenser, kan en virtuell agent leverera proaktiva försäljningsrekommendationer. Till exempel: kunden berättar för en virtuell agent att hennes dotter önskat en jubileumströja till hennes födelsedag, men kunden är inte säker på vilken särskild tröja som dottern vill ha.
Den virtuella agenten kan då använda vad den redan vet om kunden från tidigare interaktioner och inköp, och tar hänsyn till tidigare uppgifter om storlek och preferenser för att på sätt göra inköpsprocessen enklare.
AI fortsätter att omforma och påverka idrotten, såväl idrottare som lag och fans. Kundtjänst inom sportbranschen har hittills varit relativt passiv och anonym, men nu med hjälp av virtuella agenter, som kan leverera expertservice på begäran, kan fansen bli sina egna personliga biljett-mäklare.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.