AI lämnar sidlinjen för att hjälpa fansen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Artificiell intelligens (AI) blir allt vanligare även inom idrotten. Olika ligaspel har kombinerat AI, maskininlärning och Things of Things (IoT) för att kunna följa spelare och fatta beslut som är omöjliga att ta för det mänskliga ögat. Detta gör att man får allt mer exakta resultat, men även att det är lättare för lagen att förutse olika situationer.

Artificiell intelligens (AI) kan analysera och förutspå åskådarens önskemål om önskad sittplats på läktaren

Med den allt snabbare AI-utvecklingen inom idrotten kan man börja fundera på vad som blir nästa steg? Jag tänker närmast på virtuella agenter på webbplatser och i mobilappar. Istället för att anställda jobbar dygnet runt för att ta hand om biljettförsäljning och t-shirtköp, kan man låta den virtuella agenten bli ansvarig.

Virtuella agenter kan ta hand om biljettförsäljningen till matcherna

Till skillnad från chattbotar, som är utformade för att ge enklare svar på frågor, kan virtuella agenter ge nyanserade svar baserat på specifika kundförfrågningar. Till exempel: En chattbot kan ge en kund en lista över de billigaste platserna som är tillgängliga för ett visst spel, medan en virtuell agent kan hjälpa användaren att hitta den perfekta biljetten för sina speciella preferenser.

Genom att samtala med en virtuell agent och få detaljerad information om arenan (vissa arenasektioner/boxar, specifika platser osv.) kombineras olika önskemål med historiska data för att kunna ta fram mer skräddarsydda förslag.

 

Kund: "Jag vill se matchen den 16 juli. Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och jag vill inte betala mer än 100 kr för en biljett."

Virtuell agent: "Jag kan hitta biljetter till dig. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets sektion på sommaren. Är du säker på att du föredrar de här platserna?” 

Kund: ”Finns det något i närheten i skuggan?”

Virtuell agent: ”Ja, ge mig en stund medan jag hittar några alternativ.”

Genom att ta hänsyn till kundens önskemål(matchdag, placering, kostnaden för biljett) samt situationsdata (årstid, spelets gång, tidigare kundreaktion) skulle en virtuell agent kunna förutse kundens behov och leverera expertservice. Den virtuella agenten gör då inte bara en insamling av önskemålen för att sedan svara med en förkortad lista över svar, utan använder också sin egen träning och erfarenhet för att kunna ge proaktiv och skräddarsydd hjälp.

Säsongsförsäljning av biljetter 

En virtuell agents kompetens kan också vara användbar för att hjälpa kunder att göra köp av till exempel årskort, något som normalt skulle kräva ett lite längre samtal med kundtjänst. Fansen kan anpassa sina paket helt på egen hand med ett minimum av nedlagd tid och ändå hjälpa till med att tillgodose specifika krav. 

Kund: "Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och alla andra helger behöver jag ytterligare två biljetter."

Virtuell agent: "Jag kan ordna ett paket för dig med dessa inställningar. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets stolar under sommaren. Jag ser åtta matcher där det kan vara ett problem. Vill du se platser liknande där du satt den 16 april för dessa åtta matcher också?"

 

Produkt- och merchandise-försäljning

Genom att ta hänsyn till kundens tidigare inköp, webbhistorik och angivna preferenser, kan en virtuell agent leverera proaktiva försäljningsrekommendationer. Till exempel: kunden berättar för en virtuell agent att hennes dotter önskat en jubileumströja till hennes födelsedag, men kunden är inte säker på vilken särskild tröja som dottern vill ha.

Den virtuella agenten kan då använda vad den redan vet om kunden från tidigare interaktioner och inköp, och tar hänsyn till tidigare uppgifter om storlek och preferenser för att på sätt göra inköpsprocessen enklare.

AI fortsätter att omforma och påverka idrotten, såväl idrottare som lag och fans. Kundtjänst inom sportbranschen har hittills varit relativt passiv och anonym, men nu med hjälp av virtuella agenter, som kan leverera expertservice på begäran, kan fansen bli sina egna personliga biljett-mäklare.

 

 

 

 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

En förening med nio liv, hette det, nej, tio liv, är det rätta, för på måndagsförmiddagen gick Östersunds FK ut med ett pressmeddelande o lät meddela ” Klubben har tillförts över 11,5 miljoner kronor och säkrat fortsatt spel i Superettan 2025”.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

Svensk fotbolls nyvalde ordförande Simon Åström, 42 år, fick redan första dagen på det nya jobbet en rejäl käftsmäll. Aldrig tidigare har Luxembourg, 92:a lag på FIFA:s världsranking, besegrat ett svenskt landslag.

Nu har det hänt, i den första av fyra vänskapsmatcher inför höstens VM kval föll danskfödde Jon Dahl Tomassons svenska landslag med 1-0. Ett historiskt magplask för blågult – och vad värre är.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.