AI lämnar sidlinjen för att hjälpa fansen
Artificiell intelligens (AI) blir allt vanligare även inom idrotten. Olika ligaspel har kombinerat AI, maskininlärning och Things of Things (IoT) för att kunna följa spelare och fatta beslut som är omöjliga att ta för det mänskliga ögat. Detta gör att man får allt mer exakta resultat, men även att det är lättare för lagen att förutse olika situationer.
Med den allt snabbare AI-utvecklingen inom idrotten kan man börja fundera på vad som blir nästa steg? Jag tänker närmast på virtuella agenter på webbplatser och i mobilappar. Istället för att anställda jobbar dygnet runt för att ta hand om biljettförsäljning och t-shirtköp, kan man låta den virtuella agenten bli ansvarig.
Virtuella agenter kan ta hand om biljettförsäljningen till matcherna
Till skillnad från chattbotar, som är utformade för att ge enklare svar på frågor, kan virtuella agenter ge nyanserade svar baserat på specifika kundförfrågningar. Till exempel: En chattbot kan ge en kund en lista över de billigaste platserna som är tillgängliga för ett visst spel, medan en virtuell agent kan hjälpa användaren att hitta den perfekta biljetten för sina speciella preferenser.
Genom att samtala med en virtuell agent och få detaljerad information om arenan (vissa arenasektioner/boxar, specifika platser osv.) kombineras olika önskemål med historiska data för att kunna ta fram mer skräddarsydda förslag.
Kund: "Jag vill se matchen den 16 juli. Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och jag vill inte betala mer än 100 kr för en biljett."
Virtuell agent: "Jag kan hitta biljetter till dig. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets sektion på sommaren. Är du säker på att du föredrar de här platserna?”
Kund: ”Finns det något i närheten i skuggan?”
Virtuell agent: ”Ja, ge mig en stund medan jag hittar några alternativ.”
Genom att ta hänsyn till kundens önskemål(matchdag, placering, kostnaden för biljett) samt situationsdata (årstid, spelets gång, tidigare kundreaktion) skulle en virtuell agent kunna förutse kundens behov och leverera expertservice. Den virtuella agenten gör då inte bara en insamling av önskemålen för att sedan svara med en förkortad lista över svar, utan använder också sin egen träning och erfarenhet för att kunna ge proaktiv och skräddarsydd hjälp.
Säsongsförsäljning av biljetter
En virtuell agents kompetens kan också vara användbar för att hjälpa kunder att göra köp av till exempel årskort, något som normalt skulle kräva ett lite längre samtal med kundtjänst. Fansen kan anpassa sina paket helt på egen hand med ett minimum av nedlagd tid och ändå hjälpa till med att tillgodose specifika krav.
Kund: "Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och alla andra helger behöver jag ytterligare två biljetter."
Virtuell agent: "Jag kan ordna ett paket för dig med dessa inställningar. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets stolar under sommaren. Jag ser åtta matcher där det kan vara ett problem. Vill du se platser liknande där du satt den 16 april för dessa åtta matcher också?"
Produkt- och merchandise-försäljning
Genom att ta hänsyn till kundens tidigare inköp, webbhistorik och angivna preferenser, kan en virtuell agent leverera proaktiva försäljningsrekommendationer. Till exempel: kunden berättar för en virtuell agent att hennes dotter önskat en jubileumströja till hennes födelsedag, men kunden är inte säker på vilken särskild tröja som dottern vill ha.
Den virtuella agenten kan då använda vad den redan vet om kunden från tidigare interaktioner och inköp, och tar hänsyn till tidigare uppgifter om storlek och preferenser för att på sätt göra inköpsprocessen enklare.
AI fortsätter att omforma och påverka idrotten, såväl idrottare som lag och fans. Kundtjänst inom sportbranschen har hittills varit relativt passiv och anonym, men nu med hjälp av virtuella agenter, som kan leverera expertservice på begäran, kan fansen bli sina egna personliga biljett-mäklare.
Mest lästa just nu
Elitfotboll dam, EFD, och deras 28 medlemsklubbar, avvisade på onsdagen ett avtal med organisationen Women Football Group, WFG, värt cirka 200 miljoner kronor till och med säsongen 2049.
Inför omröstningen hade Svensk Fotbollssupporterunionen (SFSU), en organisation för landets supporterorganisationer, uttalat stark kritik mot WFG:s intåg i svensk damfotboll. Enligt SFSU fanns stora frågetecken på hur samarbetet skulle gå till.
SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari, då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.
Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar