AI lämnar sidlinjen för att hjälpa fansen
Artificiell intelligens (AI) blir allt vanligare även inom idrotten. Olika ligaspel har kombinerat AI, maskininlärning och Things of Things (IoT) för att kunna följa spelare och fatta beslut som är omöjliga att ta för det mänskliga ögat. Detta gör att man får allt mer exakta resultat, men även att det är lättare för lagen att förutse olika situationer.

Med den allt snabbare AI-utvecklingen inom idrotten kan man börja fundera på vad som blir nästa steg? Jag tänker närmast på virtuella agenter på webbplatser och i mobilappar. Istället för att anställda jobbar dygnet runt för att ta hand om biljettförsäljning och t-shirtköp, kan man låta den virtuella agenten bli ansvarig.
Virtuella agenter kan ta hand om biljettförsäljningen till matcherna
Till skillnad från chattbotar, som är utformade för att ge enklare svar på frågor, kan virtuella agenter ge nyanserade svar baserat på specifika kundförfrågningar. Till exempel: En chattbot kan ge en kund en lista över de billigaste platserna som är tillgängliga för ett visst spel, medan en virtuell agent kan hjälpa användaren att hitta den perfekta biljetten för sina speciella preferenser.
Genom att samtala med en virtuell agent och få detaljerad information om arenan (vissa arenasektioner/boxar, specifika platser osv.) kombineras olika önskemål med historiska data för att kunna ta fram mer skräddarsydda förslag.
Kund: "Jag vill se matchen den 16 juli. Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och jag vill inte betala mer än 100 kr för en biljett."
Virtuell agent: "Jag kan hitta biljetter till dig. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets sektion på sommaren. Är du säker på att du föredrar de här platserna?”
Kund: ”Finns det något i närheten i skuggan?”
Virtuell agent: ”Ja, ge mig en stund medan jag hittar några alternativ.”
Genom att ta hänsyn till kundens önskemål(matchdag, placering, kostnaden för biljett) samt situationsdata (årstid, spelets gång, tidigare kundreaktion) skulle en virtuell agent kunna förutse kundens behov och leverera expertservice. Den virtuella agenten gör då inte bara en insamling av önskemålen för att sedan svara med en förkortad lista över svar, utan använder också sin egen träning och erfarenhet för att kunna ge proaktiv och skräddarsydd hjälp.
Säsongsförsäljning av biljetter
En virtuell agents kompetens kan också vara användbar för att hjälpa kunder att göra köp av till exempel årskort, något som normalt skulle kräva ett lite längre samtal med kundtjänst. Fansen kan anpassa sina paket helt på egen hand med ett minimum av nedlagd tid och ändå hjälpa till med att tillgodose specifika krav.
Kund: "Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och alla andra helger behöver jag ytterligare två biljetter."
Virtuell agent: "Jag kan ordna ett paket för dig med dessa inställningar. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets stolar under sommaren. Jag ser åtta matcher där det kan vara ett problem. Vill du se platser liknande där du satt den 16 april för dessa åtta matcher också?"
Produkt- och merchandise-försäljning
Genom att ta hänsyn till kundens tidigare inköp, webbhistorik och angivna preferenser, kan en virtuell agent leverera proaktiva försäljningsrekommendationer. Till exempel: kunden berättar för en virtuell agent att hennes dotter önskat en jubileumströja till hennes födelsedag, men kunden är inte säker på vilken särskild tröja som dottern vill ha.
Den virtuella agenten kan då använda vad den redan vet om kunden från tidigare interaktioner och inköp, och tar hänsyn till tidigare uppgifter om storlek och preferenser för att på sätt göra inköpsprocessen enklare.
AI fortsätter att omforma och påverka idrotten, såväl idrottare som lag och fans. Kundtjänst inom sportbranschen har hittills varit relativt passiv och anonym, men nu med hjälp av virtuella agenter, som kan leverera expertservice på begäran, kan fansen bli sina egna personliga biljett-mäklare.
Mest lästa just nu
IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet.
Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.
Gamla Ullevi i Göteborg förbereds för en ny hybridgräsmatta (Carpet-hybrid) inför nästa säsong. Innan nyanläggningen påbörjas kommer den gamla gräsmattan att fräsas bort och underlaget förberedas.
”Konstgräset är framtiden i Sverige”, det kommer att öka spelarnas teknik och tempo, alla får bättre möjligheter att träna”, har det hetat i några år, men nu gäller ett annat resonemang bland arenaägare
Sveriges OS-ansökan för vinterspelen 2030 sköts i sank på onsdagen då IOK:s Future Host Comission meddelade att det är Frankrike för 2030, och USA 2034 som gäller efter Milano/Cortina 2026.SOK:s ansträngningar har varit förgäves och presentationen för två veckor sedan var endast ett spel för galleriet. Det mycket sannolika är att avsaknaden av statliga garantier inte kunde accepteras av IOK-kommissionen.
Idrottens Affärer har vid flera tillfällen efterlyst besked från regeringskansliet i frågan om statliga garantier.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Viaplays nya dramaserie Börje – The Journey of a Legend golvade recensenter och tittare i helgen. Premiäravsnittet på söndagen är den mest sedda originalserien på Viaplay i Sverige någonsin. Därutöver bänkade sig runt 400 000 tittare framför TV3 för premiären. Dramaserien i sex delar, med Valter Skarsgård i huvudrollen som Börje Salming, har dessutom hyllats av kritiker.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Skriv kommentar