AI lämnar sidlinjen för att hjälpa fansen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Artificiell intelligens (AI) blir allt vanligare även inom idrotten. Olika ligaspel har kombinerat AI, maskininlärning och Things of Things (IoT) för att kunna följa spelare och fatta beslut som är omöjliga att ta för det mänskliga ögat. Detta gör att man får allt mer exakta resultat, men även att det är lättare för lagen att förutse olika situationer.

Artificiell intelligens (AI) kan analysera och förutspå åskådarens önskemål om önskad sittplats på läktaren

Med den allt snabbare AI-utvecklingen inom idrotten kan man börja fundera på vad som blir nästa steg? Jag tänker närmast på virtuella agenter på webbplatser och i mobilappar. Istället för att anställda jobbar dygnet runt för att ta hand om biljettförsäljning och t-shirtköp, kan man låta den virtuella agenten bli ansvarig.

Virtuella agenter kan ta hand om biljettförsäljningen till matcherna

Till skillnad från chattbotar, som är utformade för att ge enklare svar på frågor, kan virtuella agenter ge nyanserade svar baserat på specifika kundförfrågningar. Till exempel: En chattbot kan ge en kund en lista över de billigaste platserna som är tillgängliga för ett visst spel, medan en virtuell agent kan hjälpa användaren att hitta den perfekta biljetten för sina speciella preferenser.

Genom att samtala med en virtuell agent och få detaljerad information om arenan (vissa arenasektioner/boxar, specifika platser osv.) kombineras olika önskemål med historiska data för att kunna ta fram mer skräddarsydda förslag.

 

Kund: "Jag vill se matchen den 16 juli. Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och jag vill inte betala mer än 100 kr för en biljett."

Virtuell agent: "Jag kan hitta biljetter till dig. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets sektion på sommaren. Är du säker på att du föredrar de här platserna?” 

Kund: ”Finns det något i närheten i skuggan?”

Virtuell agent: ”Ja, ge mig en stund medan jag hittar några alternativ.”

Genom att ta hänsyn till kundens önskemål(matchdag, placering, kostnaden för biljett) samt situationsdata (årstid, spelets gång, tidigare kundreaktion) skulle en virtuell agent kunna förutse kundens behov och leverera expertservice. Den virtuella agenten gör då inte bara en insamling av önskemålen för att sedan svara med en förkortad lista över svar, utan använder också sin egen träning och erfarenhet för att kunna ge proaktiv och skräddarsydd hjälp.

Säsongsförsäljning av biljetter 

En virtuell agents kompetens kan också vara användbar för att hjälpa kunder att göra köp av till exempel årskort, något som normalt skulle kräva ett lite längre samtal med kundtjänst. Fansen kan anpassa sina paket helt på egen hand med ett minimum av nedlagd tid och ändå hjälpa till med att tillgodose specifika krav. 

Kund: "Jag föredrar att sitta på hemmalagets sida och alla andra helger behöver jag ytterligare två biljetter."

Virtuell agent: "Jag kan ordna ett paket för dig med dessa inställningar. Solen brukar ligga på direkt på hemmalagets stolar under sommaren. Jag ser åtta matcher där det kan vara ett problem. Vill du se platser liknande där du satt den 16 april för dessa åtta matcher också?"

 

Produkt- och merchandise-försäljning

Genom att ta hänsyn till kundens tidigare inköp, webbhistorik och angivna preferenser, kan en virtuell agent leverera proaktiva försäljningsrekommendationer. Till exempel: kunden berättar för en virtuell agent att hennes dotter önskat en jubileumströja till hennes födelsedag, men kunden är inte säker på vilken särskild tröja som dottern vill ha.

Den virtuella agenten kan då använda vad den redan vet om kunden från tidigare interaktioner och inköp, och tar hänsyn till tidigare uppgifter om storlek och preferenser för att på sätt göra inköpsprocessen enklare.

AI fortsätter att omforma och påverka idrotten, såväl idrottare som lag och fans. Kundtjänst inom sportbranschen har hittills varit relativt passiv och anonym, men nu med hjälp av virtuella agenter, som kan leverera expertservice på begäran, kan fansen bli sina egna personliga biljett-mäklare.

 

 

 

 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Åka tåg är hållbart och därför lämpligt för sponsring. Därför har SJ förnyat samarbetsavtalen med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Det betyder att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart. Och så sker också. Klubbar och förbund åker tåg mera visar statistiken

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.