Ett förvirrande antal klubbnamn

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Så här i slutspelstider undrar jag lite smått var lagen egentligen kommer ifrån. Det är inte alltid så självklart. Ta hockeyn som exempel. Växjö, Örebro och Skellefteå är ju enkelt att förstå. Men Rögle? Ja, nu vet jag förstås att de kommer från Ängelholm och har – äntligen – googlat mig till att Rögle är ett lite samhälle just utanför stan.

Tänk om J Södra istället benämndes Jönköping Södra? Eller Jönköping S? Och hockeylaget som heter HV71. Förvisso en sammanslagning av två tidigare klubbnamn (plus ett årtal)

Att lag heter efter småorter utanför huvudorten (som Rögle) och stadsdelar (som Brynäs som är en stadsdel i Gävle) har förstås sin charm. Man ska vara stolt över sin historia. Men jag kan ju tycka att man som kommun också vill ha lite valuta för de bidrag och de förutsättningar man ger till sina lokala idrottsklubbar. Vad har Stockholms stad för ”nytta” av att lagen heter Djurgården och Hammarby? Vad har Solna som kommun för nytta av att det mest kända laget heter AIK?

Uteblivet marknadsvärde

Som marknadsförare, bland annat för ett antal kommuner, funderar jag ofta på det. Tänk vilken reklam det hade varit för Ängelholm om laget hade hetat just Ängelholm istället för Rögle. Det finns ett ganska stort pr-värde för kommuner att få sina namn nämnda i positiva sammanhang (vilken idrott ju oftast är) i radio och tv. Hur mycket kan just Ängelholm missat på så sätt? Det är garanterat åtskilliga miljoner. Kanske tresiffriga miljoner. Däremot tror jag inte att de 240 invånarna i byn Rögle har kunnat dra nytta av den gratisreklamen för samhället.

Men Ängelholm är inte det enda exemplet. Varför ser inte Jönköpings kommun till att J Södra istället benämns som Jönköping Södra? Eller Jönköping S? Och hockeylaget heter HV71. En sammanslagning av två tidigare klubbnamn (plus ett årtal), ”logisk” och historiskt javisst, Men tänk om Jönköping hade nämnts arje gång istället för HV71! Då hade kanske staden varit ännu mer populär, haft ännu fler invånare och fått ännu fler företag att etablera sig där. Staden hade kanske kunnat öka sina intäkter, fått mer pengar till äldrevården. Eller till ungdomsidrotten.

Är sponsorvärdet så stort ?

Det är ju inte ovanligt. Det är fler städer som inte kan utnyttja gratisreklam för att staden/kommunen inte nämns. Som Borås (fotbollslaget heter Elfsborg, friidrottsklubben Ymer, orienteringsklubben Hestra, gångklubben Svängen) och Borlänge (fotbollslaget heter Brage, friidrottsklubben Kvarnsveden). För att inte tala om Sveriges fjärde största stad Uppsala. Där heter lagen och klubbarna allt som oftast något annat än just Uppsala. Som Sirius i fotboll, Almtuna i hockey och Storvreta i innebandy. Badmintonklubben heter Fyrisfjädern, orienteringsklubbarna Thor och Linné. Tänk vad mycket PRidrotten hade kunnat göra för Uppsala. För att inte tala om basketlaget som genom åren bytt namn på löpande band: Arapt, Mazda, Fyrishov Gators, Sallén. Men nu ändå heter Uppsala basket!

Vissa idrotter är mer ”köpta” en andra. Hur mycket förknippar en vanlig Svensson de svenska mästare i innebandy Thoréngruppen med Umeå, t.ex.? Jag kan förstå att det är lockande med många miljoner i sponsorintäkter, men det borde också vara viktigt att ge tillbaka till staden/kommunen som stöttat ungdomsverksamhet, gett verksamhetsbidrag, upplåtit mark för och byggt arenor, bjudit på rabatterade lokalhyror etc.

Var kommer OK Orion ifrån?

I ytterligare några idrotter strunar man mer eller mindre att ta med det lokala ursprunget i sina namn. I orienteringen – som ju ändå är en rätt geografisk idrott – bjuder man på namn som Dacke, Kompassen, Kåre, Milan, Måsen, Orion, Skogsstjärnan etc. Hur många som inte har orientering som stort intresse vet att OK Renen kommer från Luleå? Eller att OK Orion kommer från Jämjö? 

Och långloppslagen i skidor har nu helt tappat sitt geografiska ursprung. Pengarna styr. Men inte i alla idrotter. Vilket ju ändå inte gör att man alltid väljer ortens namn. Ett bra exempel på det är bowlingklubbarna som bjuder på en uppsjö roliga namn. Eller speedway. Hur många av de här lagen i elitserien – Dackarna, Lejonen, Masarna, Indianerna, Piraterna – har den geografiska hemorten i klubbnamnet?

Och ännu har vi inte nämnt curlinglagens namn.

Så vad kommer klubbarna heta i framtiden?

Jag fattar att många lag har en historia. Den ska man vårda.

Jag fattar också att korta namn gör sig bättre i tabeller och uppläsningar i Sportnytt och Radiosporten. 

Men kanske kanske kanske kommer kommunerna att ställa större krav på att få lite mer ut av sina stöd till den lokala idrotten. Så kanske kommer Endre IF i innebandyns elitserie att så småningom heta Endre Gotland.

Kanske kommer Sirius heta Sirius Uppsala. 

Och kanske kommer Rögle heta Rögle Ängelholm. 

Det får framtiden utvisa.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.