Politikerna borde ta FHM och Polisen i örat

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Kriser skapar inte bara problem, de skapar möjligheter också, betonar Intresseorganisationen Ettanfotbolls ordförande Johan Englund i ett öppet brev till alla Sveriges politiker. 

"Jag kan inte låta bli att rikta en uppmaning: på något sätt måste väl ändå politiken kunna ta FHM och Polisen i örat och styra upp deras verklighetsbild så att de förstår att arrangörer i den kommersiella idrotten är minst lika professionella som t ex köpcentrum och kollektivtrafiken".

Han ställer också frågan varför politiker och myndigheter har förtroendet för att ägare av köpcentrum, livsmedelsbutiker, restauranger, reseföretag, med flera, kan hantera smittspridningen men att man uppenbarligen inte har det för den kommersiella idrotten?

Johan Englund skriver fortsättningsvis:

Jag är gammal nog att ha varit med om en rad olika större kriser av olika typ; från 70-talets oljekris och framåt. Alla kriser har sina specifika orsaker och karakteristika, men det finns gemensamma nämnare.

Vinnare ur en kris blir man om man - direkt efter att man vidtagit de defensiva åtgärder man kan - också är kapabel att direkt börja arbeta med möjligheterna. Tyvärr är många lite sena ur startblocken och klarar inte av att parallellt med krishantering också arbeta med möjligheterna som skapas. 

För politiker som vill bygga väljarbas är det dock inte för sent. Den idrottspolitiska arenan ligger vidöppen för framsynta politiker som söker en profilfråga som angår miljoner svenskar.

Så jag presenterar  fyra konstruktiva och konkreta förslag, i två delar, till er politiker med anledning av Covid-19 krisen.

1. Gör rent hus med storstadsperspektivet och skeva verklighetsuppfattningar

Det är provocerande på vilket sätt myndigheter som Polisen och FHM nu remissyttrar sig med anledning av frågan om att gå från 50 till 500 personer.

FHM:s argumentation utgår från att större antal än 500 personer på ett idrottsevenemang utlöser ett omfattande resande med kollektivtrafik och att man inte kan hantera entréer, etc, på plats.

Polisen anför att man vill ha kvar 50-personers taket för att man saknar resurser; ett argument man använder flitigt i olika sammanhang.

FHM förefaller att utgå från att en fullsatt Friends Arena eller Gamla Ullevi är rikslikaren, det normala, när i själva verket nästan alla elitfotbollsmatcher en normal säsong har en publik om mindre än 50 procent av arenans maxkapacitet. 

FHM verkar också tro att de ca 1500 personer som normalt tar sig till IFK Luleås matcher eller de ca 2500 som ser Landskrona BoIS på plats i en match i Ettan, reser med tunnelbana eller buss, när i själva verket publik på arenor utanför Stockholm och Göteborg till stora delar reser med egen bil, cyklar eller går till evenemanget.

Slutligen förefaller man välja att helt bortse från (eller inte förstå) att elitfotbollsmatcher spelas under särskilda tävlingsbestämmelser som ställer upp omfattande krav på arrangerande förening med avseende på säkerhet, faciliteter och annan allmän ordning och reda, och att arrangerande föreningar i fotbollen är mycket duktiga på dessa arrangemang. 

Till detta kommer att fotbollen tagit fram det särskilda protokollet för att genomföra matcher, där man åtar sig en ännu mer rigorös organisation med ännu mer rigorösa rutiner. 

Det kan inte tolkas som något annat än ett direkt misstroende från myndigheterna; man bedömer uppenbarligen att den kommersiella idrotten inte kan agera professionellt i mötet med sina kunder och med samhället. 

Varför har politik och myndigheter det förtroendet för ägare av köpcentrum, livsmedelsbutiker, restauranger, reseföretag, m fl, men inte för den kommersiella idrotten?!?

 Förslag till politiken: Jag vet att ministerstyre inte är tillåtet, men på något sätt måste väl ändå politiken kunna s a s ta FHM och Polisen i örat och styra upp deras verklighetsbild så att de förstår att arrangörer i den kommersiella idrotten är minst lika professionella som t ex köpcentrum och kollektivtrafiken, som ju också berörs av Ordningslagen?  

Om inte, så gör tydligt att ni i politiken förväntar er att FHM och Polisen på exekutiv nivå (skippa juristerna) bjuder in företrädare för den kommersiella idrotten som kan utbilda om verkligheten.

2. Investeringar i idrotten är lönsamma för samhället och har en central roll i ”Omstart Sverige”

Framsynta politiker inser och erkänner idrottens viktiga roll i att ”ta omhand” de negativa effekter covid-19 krisen skapar för många familjer och närsamhällen. Sådana politiker ser pengar (till verksamhet) och andra resurser (som t ex till infrastruktur) till idrotten som den goda investering i det samhällsekonomiska den verkligen är. 

Fotbollens solitt akademiskt förankrade Social Return on Investment-kalkyl, som ju bara har ca två år på nacken, visar ju verkligen att detta är sant: en investerad krona idag ger tio tillbaka för samhället över några års tid. 

Den Hållbarhetsrapport för 2019 som vi i Ettanfotboll publicerar inom kort visar att bara våra 32 föreningar i Ettan, från Luleå i norr till Lund i söder, levererar ca 500 miljoner årligen i samhällsnytta. 

Förslag till politiken: Sluta se pengar till idrotten som en kostnad. Uppdra åt Riksdagens utredningstjänst att räkna på investeringskalkylerna och landa i samsyn kring lönsamhetskalkylen. 

Våga sedan se problemet med att envisas med att tala med endast RF om investeringarna i idrotten. Dela med er av investeringskalkylerna till SKR och sätt öronmärkta pengar via kommunerna (inte RF) i en särskild tilläggsinvestering i idrotten för ”omstart Sverige”. 

Får inte kommunerna extra resurser till idrotten de kommande åren kommer det att bli ett besparingsområde istället för ett investeringsområde, Kommunernas aktivitetsstöd (baseras på samma nyckel som RF:s) är ett effektivt och rättvist distributionssystem.

Johan Englund

Fortsättning

= I morgon publicerar vi den andra delen av Johan Englunds fyra förslag till politiken!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.