2022, året då e-sporten slår igenom?
Att sia om framtiden är aldrig en enkel uppgift, men jag har ändå valt att anta utmaningen och lyft blicken för att se vilka trender som präglar sponsringen under 2022.
Likt många andra verksamheter har pandemin påverkat sponsringsbranschen rejält. Restriktioner och lockdowns har gjort fysiska träffar svåra att genomföra och istället fått företag att gå till live-sända evenemang och events för sin sponsring.
Under 2022 ser vi nya krav på de som erbjuder sponsring. Det räcker inte längre att få synas med eliten – företagen vill ha ett bredare sponsorskap som överensstämmer med deras värderingar och affärsnytta. Vi behöver hitta nya sätt att interagera med de rättighetsinnehavare man sponsrar och synas i allt från elitsatsningar till lokala initiativ. Vi får även se fler digitala produktioner och ökade krav på mätning.
Det här ställer nya krav, speciellt på rättighetsinnehavarna, som under 2022 måste tänka till kring vilket helhetserbjudandet de kan leverera till sina samarbetspartners.
Förutom fyra, tydliga trender har jag även plockat fram en bubblare som kan påverka branschen kommande år. Det här är min spaning.
Från elitnivå till bredd
Sponsring har länge varit förknippat med att synas i olika elitsammanhang. Nu uppstår förändringar. Företagen vill inkluderas på alla nivåer – från elitnivå till klubbarnas barn- och ungdomsverksamhet samt projekt för inkludering och mångfald.
Mer innehåll till sponsorskapet
Att enbart erbjuda biljetter till en fotbollsmatch eller gala, som en del i sponsorpaketet räcker inte längre – företagen vill ha mer och på ett tydligare sätt associeras med det rättighetsinnehavaren representerar. Det kan ske genom att en atlet från ett förbund pratar om motivation för företagets medarbetare, eller genom att sponsorskapet innehåller intressant content som företagen kan använda i årsredovisningar, reklam och kommunikation.
Attraktiva digitala produktioner
Företagen fortsättera att hålla nere resandet. Vi har blivit mer kräsna med vår tid – och fortsätter så – digitala events blir vanligare. I en vardag där vi är vana vid Zoom- och Teamsmöten, vill företag sticka ut med sin sponsring online och de behöver bra och väl genomförda produktioner. Produktions- och eventbyråerna får en viktig roll i att producera attraktiva digitala events.
Nya sätt att mäta effekten
Idag mäts sponsringens effekter främst via hur många personer budskapet når. Men det accepteras inte längre av företagen, som under 2022 ställera högre krav på att mäta fler effekter av sponsorskapet. Variabler som arbetsgivarvarumärke, företagsvarumärke och hur sponsringen leder till fler och bättre affärer blir efterfrågat.
Bubblaren: Är 2022 året då e-sporten slår igenom?
E-sport är en bransch som växt stadigt de senaste åren – speciellt under pandemin – vilket har gjort fler företag intresserade av branschen. Trots att branschens community är starkt, är marknaden diversifierad, vilket skapar utmaningar för företagen som vill sponsra sporten. Ett ökat intresset från allmänheten kan vara starten för ökad sponsring inom e-sport, men tills att en aktör knäcker koden till en lönsam modell ser jag sporten som en bubblare.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar