2022, året då e-sporten slår igenom?
Att sia om framtiden är aldrig en enkel uppgift, men jag har ändå valt att anta utmaningen och lyft blicken för att se vilka trender som präglar sponsringen under 2022.

Likt många andra verksamheter har pandemin påverkat sponsringsbranschen rejält. Restriktioner och lockdowns har gjort fysiska träffar svåra att genomföra och istället fått företag att gå till live-sända evenemang och events för sin sponsring.
Under 2022 ser vi nya krav på de som erbjuder sponsring. Det räcker inte längre att få synas med eliten – företagen vill ha ett bredare sponsorskap som överensstämmer med deras värderingar och affärsnytta. Vi behöver hitta nya sätt att interagera med de rättighetsinnehavare man sponsrar och synas i allt från elitsatsningar till lokala initiativ. Vi får även se fler digitala produktioner och ökade krav på mätning.
Det här ställer nya krav, speciellt på rättighetsinnehavarna, som under 2022 måste tänka till kring vilket helhetserbjudandet de kan leverera till sina samarbetspartners.
Förutom fyra, tydliga trender har jag även plockat fram en bubblare som kan påverka branschen kommande år. Det här är min spaning.
Från elitnivå till bredd
Sponsring har länge varit förknippat med att synas i olika elitsammanhang. Nu uppstår förändringar. Företagen vill inkluderas på alla nivåer – från elitnivå till klubbarnas barn- och ungdomsverksamhet samt projekt för inkludering och mångfald.
Mer innehåll till sponsorskapet
Att enbart erbjuda biljetter till en fotbollsmatch eller gala, som en del i sponsorpaketet räcker inte längre – företagen vill ha mer och på ett tydligare sätt associeras med det rättighetsinnehavaren representerar. Det kan ske genom att en atlet från ett förbund pratar om motivation för företagets medarbetare, eller genom att sponsorskapet innehåller intressant content som företagen kan använda i årsredovisningar, reklam och kommunikation.
Attraktiva digitala produktioner
Företagen fortsättera att hålla nere resandet. Vi har blivit mer kräsna med vår tid – och fortsätter så – digitala events blir vanligare. I en vardag där vi är vana vid Zoom- och Teamsmöten, vill företag sticka ut med sin sponsring online och de behöver bra och väl genomförda produktioner. Produktions- och eventbyråerna får en viktig roll i att producera attraktiva digitala events.
Nya sätt att mäta effekten
Idag mäts sponsringens effekter främst via hur många personer budskapet når. Men det accepteras inte längre av företagen, som under 2022 ställera högre krav på att mäta fler effekter av sponsorskapet. Variabler som arbetsgivarvarumärke, företagsvarumärke och hur sponsringen leder till fler och bättre affärer blir efterfrågat.
Bubblaren: Är 2022 året då e-sporten slår igenom?
E-sport är en bransch som växt stadigt de senaste åren – speciellt under pandemin – vilket har gjort fler företag intresserade av branschen. Trots att branschens community är starkt, är marknaden diversifierad, vilket skapar utmaningar för företagen som vill sponsra sporten. Ett ökat intresset från allmänheten kan vara starten för ökad sponsring inom e-sport, men tills att en aktör knäcker koden till en lönsam modell ser jag sporten som en bubblare.
Mest lästa just nu
Mamö FF närmast utklassades i mötet med Elfsborg i Borås. Men klubben fick plåster på såren, Nu avslöjas att Mittfältstalangen Hugo Larsson säljs till Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt för 132 miljoner kr. Största övergångsbeloppet någonsin i svensk fotboll.
AIK sålde Alexander Isak för 85 miljoner kronor 2017 och Malmö FF sålde Zlatan Ibrahimovic för 82,5 miljoner 2001. Med dagens penningvärde blir det 123, respektive 107 miljoner kronor. Nu krossar 18-årige Hugo Larsson det allsvenska penningrekordet.
Konstgräsmattan på Tele2 arena i Stockholm har varit hårt kritiserad hela den fotbollsallsvenska säsongen och nu står det klart att arenaägaren SGA i samförstånd med Djurgården, Hammarby och konstgräsleverantören Unisport kommit fram till att mattan ska bytas ut helt. Det skriver Expressen.
Djurgårdens ledningsmål var upptakten till skandalscener vid Stockholmsderbyt. Nu får det bedrövliga upploppen frånTele2-arena sitt efterspel. Polisen ska utreda utreda händelserna under rubriken ”våldsamt upplopp”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Norge och skidsport.Då finns det pengar om nån gång, kan vi tro.Men det stämmer inte alls. .På onsdagen fick landslagsåkarna beskedet att det blir nedskärningar till kommande säsong på grund av ekonomin.
Intresset för Obos Damallsvenskan fortsätter att stiga; det mediala intresset ökar liksom publiksiffrorna. Också intresset från spelmarknaden ökar. Generellt spelas det för 20 miljoner kronor på varje damallsvensk match, en tredubbling jämfört med för tre år sen. Med den ökade omsättningen ökar också risken för matchfixning. Något som Elitfotboll Dam (EFD) och huvudsponsorn Svenska Spel aktivt informerat samtliga lag i damallsvenskan och Elitettan om under våren.
Ishockeyfansen får sitt, fotbollens vänner likaså, men dennasista majsöndag tillfredsställs även Racerentusiasterna. TV-utbudet är massivt, det är bara att välja och vraka bland åtskilliga TV.-timmar
Miljoners miljoner utgör insatsen. TV 6 gasar ordentligt denna söndag. Det blir högklasssiska timmar med fartfylld motor.Först med klassiska Monaco GP,
formel 1-cirkusens pärla. Som om det inte vore nog följs den sändingen upp med bilder från Indy 500.
SHL-ishockeyn köpkarusell snurrar vidare, trots alla kristecken i svensk ekonomi. På torsdagen offentliggjordes att Linus Omark, 36 år, bryter sitt kontrakt med schweiziska Servette Geneve och flyttar hem till Luleå.
En affär som knappast varit möjlig om inte it-miljardären och Luleå-supportern Gustav Porser agerat i bakgrunden. Omark har en succésäsong bakom sig, han bidrog i hög grad till Servettes ligaguld med 56 poäng plus 12 poäng i slutspelet.
Skriv kommentar