Ge sponsorer mer än vad de förväntar sig

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Partnerskap är det som allt fler pratar om inom sponsring nu. Idag vill företag och organisationer få ut mer än exponering när de sponsrar, något som ställer krav på de som sitter hos förbund, klubbar och events, att presentera ett brett erbjudande till sina blivande partners. 

Idag nöjer sig inte företagen med att bara få sin logga exponerad på en hockeyrink eller storbildsskärm. Nej, nu vill man associeras med de värden rättighetsinnehavaren står för och samarbeta i partnerskap. Det ställer helt nya krav på de som erbjuder sponsring att utgå från kundens behov och erbjuda allt från kundaktiviteter med säljare till interna events. 

hur bra är förbund och föreningar?

För att locka sponsorer måste rättighetsinnehavarna även bli duktiga på att lyfta fram vilka värderingar de står för och hur de bidrar till ett positivt samhällsklimat.  

Men hur duktiga är egentligen förbund och föreningar på det? Ja, det skiljer sig förstås åt. De stora aktörerna, med egna säljavdelningar, jobbar mycket med just dessa frågor och där har man redan kommit långt. 

Men bland mindre rättigheter finns ofta inte samma resurser – ibland bygger till och med säljarbetet på ideella krafter. 

Oavsett vad, behöver de som jobbar med sponsring sätta sig ner och fundera på vilka värderingar de står för och vad man kan erbjuda sponsorer som vill associeras med verksamhetens värden. 

Svenska Skidförbundet har lyckats bra med det. Här startade man, med hjälp av sina sponsorer, ett CSR-projekt som gav barn från olika uppväxt möjlighet att åka skidor. Ett starkt komplement till den vanliga exponeringen. 

Bra att sponsra flera

Även företagen måste utbildas i varför de ska satsa på sponsring när de redan lägger stora pengar på annonsering. Att annonsera ger just exponering, och för att konkurrera om begränsade marknadsbudgetar, behöver företagen dessutom känna att sponsringen bygger allt från intern stolthet till rätt associationer kring varumärket. 

Många gånger är det bra att sponsra olika rättighetsinnehavare för olika syften. Att t ex sponsra en sport för att uppfattas som ett sportigt varumärke, går alldeles utmärkt att kombinera med CSR för att visa att man även är ett företag med mjuka värderingar. Fristad, för att nämna ett exempel, är duktiga på att kombinera olika sponsorskap. 

Genom Svenska Skidskytteförbundet får de exponering brett ute i stugorna. Via Handbollsligan möter de sin målgrupp på veckobasis och på Sweden Rock Festival träffar de sin målgrupp live och drar nytta av den positiva associationen eventet ger. 

”Färre men värre”

Jag brukar säga att ”färre men värre” ger bäst resultat. Mellan två och fem olika rättighetsinnehavare är lagom att samarbeta med, utan att det blir för spretigt. Här handlar det om att förstärka sin position inom dessa rättigheter och att bearbeta deras målgrupper, något som inte är en "quickfix" utan ett konsekvent arbete under en längre period. Vem har t ex kunnat missa Volkswagens långa engagemang i längdskidåkning? 

Slutligen, den nya trenden med partnerskap vid sponsring, ställer även krav på oss som jobbar med sponsring för flera olika rättighetsinnehavare och kunder. Nyligen har vi på More Space tecknat avtal med flera nya rättighetsinnehavare, för att ännu bättre kunna matcha kundernas behov att synas på rätt sätt och i rätt sammanhang. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

2022 var ca 62 000 personer anmälda till Göteborgsvarvets olika lopp. Arrangemanget är en stor folkfest men påvisar också värden i en förbättrad folkhälsa och turistekonomiska intäkter för Göteborg.

Överskottet av loppen återinvesteras i Göteborgs föreningsliv. Efter 2022 års genomförande betalas inte mindre än  5,6 miljoner kronor ut till dryga 50 föreningar som bidrar med funktionärer och gör loppen möjliga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.