Ge sponsorer mer än vad de förväntar sig
Partnerskap är det som allt fler pratar om inom sponsring nu. Idag vill företag och organisationer få ut mer än exponering när de sponsrar, något som ställer krav på de som sitter hos förbund, klubbar och events, att presentera ett brett erbjudande till sina blivande partners.

Idag nöjer sig inte företagen med att bara få sin logga exponerad på en hockeyrink eller storbildsskärm. Nej, nu vill man associeras med de värden rättighetsinnehavaren står för och samarbeta i partnerskap. Det ställer helt nya krav på de som erbjuder sponsring att utgå från kundens behov och erbjuda allt från kundaktiviteter med säljare till interna events.
hur bra är förbund och föreningar?
För att locka sponsorer måste rättighetsinnehavarna även bli duktiga på att lyfta fram vilka värderingar de står för och hur de bidrar till ett positivt samhällsklimat.
Men hur duktiga är egentligen förbund och föreningar på det? Ja, det skiljer sig förstås åt. De stora aktörerna, med egna säljavdelningar, jobbar mycket med just dessa frågor och där har man redan kommit långt.
Men bland mindre rättigheter finns ofta inte samma resurser – ibland bygger till och med säljarbetet på ideella krafter.
Oavsett vad, behöver de som jobbar med sponsring sätta sig ner och fundera på vilka värderingar de står för och vad man kan erbjuda sponsorer som vill associeras med verksamhetens värden.
Svenska Skidförbundet har lyckats bra med det. Här startade man, med hjälp av sina sponsorer, ett CSR-projekt som gav barn från olika uppväxt möjlighet att åka skidor. Ett starkt komplement till den vanliga exponeringen.
Bra att sponsra flera
Även företagen måste utbildas i varför de ska satsa på sponsring när de redan lägger stora pengar på annonsering. Att annonsera ger just exponering, och för att konkurrera om begränsade marknadsbudgetar, behöver företagen dessutom känna att sponsringen bygger allt från intern stolthet till rätt associationer kring varumärket.
Många gånger är det bra att sponsra olika rättighetsinnehavare för olika syften. Att t ex sponsra en sport för att uppfattas som ett sportigt varumärke, går alldeles utmärkt att kombinera med CSR för att visa att man även är ett företag med mjuka värderingar. Fristad, för att nämna ett exempel, är duktiga på att kombinera olika sponsorskap.
Genom Svenska Skidskytteförbundet får de exponering brett ute i stugorna. Via Handbollsligan möter de sin målgrupp på veckobasis och på Sweden Rock Festival träffar de sin målgrupp live och drar nytta av den positiva associationen eventet ger.
”Färre men värre”
Jag brukar säga att ”färre men värre” ger bäst resultat. Mellan två och fem olika rättighetsinnehavare är lagom att samarbeta med, utan att det blir för spretigt. Här handlar det om att förstärka sin position inom dessa rättigheter och att bearbeta deras målgrupper, något som inte är en "quickfix" utan ett konsekvent arbete under en längre period. Vem har t ex kunnat missa Volkswagens långa engagemang i längdskidåkning?
Slutligen, den nya trenden med partnerskap vid sponsring, ställer även krav på oss som jobbar med sponsring för flera olika rättighetsinnehavare och kunder. Nyligen har vi på More Space tecknat avtal med flera nya rättighetsinnehavare, för att ännu bättre kunna matcha kundernas behov att synas på rätt sätt och i rätt sammanhang.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Donationer, nyemission av aktier samt kapitaltillskott kommer att finansiera AIK i Hockeyallsvenskan säsongen 2025-2026. Det framgår av föreningens förvaltningsberättelse för säsongen 2024-2025 som resulterade i en förlust på 5 241 912 kronor.
AIK föll i den allsvenska finalen mot Djurgården men föreningen upplever ett den succé artade säsongavslutningen har gett avtryck i både säsongskortförsäljningen som slagit tidigare rekord, med 1 978 säkrade säsongbiljetter inför midsommarhelgen, även partnerförsäljningen har börjat mycket bra.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.