Ge sponsorer mer än vad de förväntar sig
Partnerskap är det som allt fler pratar om inom sponsring nu. Idag vill företag och organisationer få ut mer än exponering när de sponsrar, något som ställer krav på de som sitter hos förbund, klubbar och events, att presentera ett brett erbjudande till sina blivande partners.
Idag nöjer sig inte företagen med att bara få sin logga exponerad på en hockeyrink eller storbildsskärm. Nej, nu vill man associeras med de värden rättighetsinnehavaren står för och samarbeta i partnerskap. Det ställer helt nya krav på de som erbjuder sponsring att utgå från kundens behov och erbjuda allt från kundaktiviteter med säljare till interna events.
hur bra är förbund och föreningar?
För att locka sponsorer måste rättighetsinnehavarna även bli duktiga på att lyfta fram vilka värderingar de står för och hur de bidrar till ett positivt samhällsklimat.
Men hur duktiga är egentligen förbund och föreningar på det? Ja, det skiljer sig förstås åt. De stora aktörerna, med egna säljavdelningar, jobbar mycket med just dessa frågor och där har man redan kommit långt.
Men bland mindre rättigheter finns ofta inte samma resurser – ibland bygger till och med säljarbetet på ideella krafter.
Oavsett vad, behöver de som jobbar med sponsring sätta sig ner och fundera på vilka värderingar de står för och vad man kan erbjuda sponsorer som vill associeras med verksamhetens värden.
Svenska Skidförbundet har lyckats bra med det. Här startade man, med hjälp av sina sponsorer, ett CSR-projekt som gav barn från olika uppväxt möjlighet att åka skidor. Ett starkt komplement till den vanliga exponeringen.
Bra att sponsra flera
Även företagen måste utbildas i varför de ska satsa på sponsring när de redan lägger stora pengar på annonsering. Att annonsera ger just exponering, och för att konkurrera om begränsade marknadsbudgetar, behöver företagen dessutom känna att sponsringen bygger allt från intern stolthet till rätt associationer kring varumärket.
Många gånger är det bra att sponsra olika rättighetsinnehavare för olika syften. Att t ex sponsra en sport för att uppfattas som ett sportigt varumärke, går alldeles utmärkt att kombinera med CSR för att visa att man även är ett företag med mjuka värderingar. Fristad, för att nämna ett exempel, är duktiga på att kombinera olika sponsorskap.
Genom Svenska Skidskytteförbundet får de exponering brett ute i stugorna. Via Handbollsligan möter de sin målgrupp på veckobasis och på Sweden Rock Festival träffar de sin målgrupp live och drar nytta av den positiva associationen eventet ger.
”Färre men värre”
Jag brukar säga att ”färre men värre” ger bäst resultat. Mellan två och fem olika rättighetsinnehavare är lagom att samarbeta med, utan att det blir för spretigt. Här handlar det om att förstärka sin position inom dessa rättigheter och att bearbeta deras målgrupper, något som inte är en "quickfix" utan ett konsekvent arbete under en längre period. Vem har t ex kunnat missa Volkswagens långa engagemang i längdskidåkning?
Slutligen, den nya trenden med partnerskap vid sponsring, ställer även krav på oss som jobbar med sponsring för flera olika rättighetsinnehavare och kunder. Nyligen har vi på More Space tecknat avtal med flera nya rättighetsinnehavare, för att ännu bättre kunna matcha kundernas behov att synas på rätt sätt och i rätt sammanhang.
Mest lästa just nu
AIK bandy var ett mål från SM-guld i 2021 års bandyfinal mot Villa Lidköping, förlust efter förlängning, 5-4. Tre år senare har AIK Bandy upphört att existera och på fredagen dömdes tidigare ordföranden och föreningens storsponsor Marco Engborg till tre års fängelse och fem års näringsförbud.
Stockholms tingsrätt finner honom skyldig till bokföringsbrott, skattebrott och försvårande av skattekontroll. Engborg var ordförande i AIK Bandy 2019-2021 och under den tiden värvades flera landslagsmän med målvakten Andreas Bergwall i spetsen. Under en period var Pelle Fosshaug med sex VM-guld tränare.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.
Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar