Ge sponsorer mer än vad de förväntar sig

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Partnerskap är det som allt fler pratar om inom sponsring nu. Idag vill företag och organisationer få ut mer än exponering när de sponsrar, något som ställer krav på de som sitter hos förbund, klubbar och events, att presentera ett brett erbjudande till sina blivande partners. 

Idag nöjer sig inte företagen med att bara få sin logga exponerad på en hockeyrink eller storbildsskärm. Nej, nu vill man associeras med de värden rättighetsinnehavaren står för och samarbeta i partnerskap. Det ställer helt nya krav på de som erbjuder sponsring att utgå från kundens behov och erbjuda allt från kundaktiviteter med säljare till interna events. 

hur bra är förbund och föreningar?

För att locka sponsorer måste rättighetsinnehavarna även bli duktiga på att lyfta fram vilka värderingar de står för och hur de bidrar till ett positivt samhällsklimat.  

Men hur duktiga är egentligen förbund och föreningar på det? Ja, det skiljer sig förstås åt. De stora aktörerna, med egna säljavdelningar, jobbar mycket med just dessa frågor och där har man redan kommit långt. 

Men bland mindre rättigheter finns ofta inte samma resurser – ibland bygger till och med säljarbetet på ideella krafter. 

Oavsett vad, behöver de som jobbar med sponsring sätta sig ner och fundera på vilka värderingar de står för och vad man kan erbjuda sponsorer som vill associeras med verksamhetens värden. 

Svenska Skidförbundet har lyckats bra med det. Här startade man, med hjälp av sina sponsorer, ett CSR-projekt som gav barn från olika uppväxt möjlighet att åka skidor. Ett starkt komplement till den vanliga exponeringen. 

Bra att sponsra flera

Även företagen måste utbildas i varför de ska satsa på sponsring när de redan lägger stora pengar på annonsering. Att annonsera ger just exponering, och för att konkurrera om begränsade marknadsbudgetar, behöver företagen dessutom känna att sponsringen bygger allt från intern stolthet till rätt associationer kring varumärket. 

Många gånger är det bra att sponsra olika rättighetsinnehavare för olika syften. Att t ex sponsra en sport för att uppfattas som ett sportigt varumärke, går alldeles utmärkt att kombinera med CSR för att visa att man även är ett företag med mjuka värderingar. Fristad, för att nämna ett exempel, är duktiga på att kombinera olika sponsorskap. 

Genom Svenska Skidskytteförbundet får de exponering brett ute i stugorna. Via Handbollsligan möter de sin målgrupp på veckobasis och på Sweden Rock Festival träffar de sin målgrupp live och drar nytta av den positiva associationen eventet ger. 

”Färre men värre”

Jag brukar säga att ”färre men värre” ger bäst resultat. Mellan två och fem olika rättighetsinnehavare är lagom att samarbeta med, utan att det blir för spretigt. Här handlar det om att förstärka sin position inom dessa rättigheter och att bearbeta deras målgrupper, något som inte är en "quickfix" utan ett konsekvent arbete under en längre period. Vem har t ex kunnat missa Volkswagens långa engagemang i längdskidåkning? 

Slutligen, den nya trenden med partnerskap vid sponsring, ställer även krav på oss som jobbar med sponsring för flera olika rättighetsinnehavare och kunder. Nyligen har vi på More Space tecknat avtal med flera nya rättighetsinnehavare, för att ännu bättre kunna matcha kundernas behov att synas på rätt sätt och i rätt sammanhang. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.

Mötesordförande var Ola Johansson,  Gästrikland,  och han vill tona ned frånvaron av SvFF

Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.

Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

 Närmar vi oss den dagen då ligaorganisationer som SEF, Föreningen Svensk elitfotboll med totalt 32 klubbar, SHL AB, 14 lag, har spelat ut sin roll – som en följd av A I-tekniken med självstyrande robotar vid idrottens arenor.

SEF och SHL blir mellanhänder som inte längre har någon funktion att fylla för   elitlagen, ja lag i alla divisioner kommer i framtiden att  ”strömma”sin egen idrott och skapa ”betalväggar”.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.