Final countdown eller Highway to hell?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Final countdown eller Highway to hell?, kan man fråga sig. men oavsett  om man föredrar Europe eller AC/DC beskriver frågan situationen 2020-2022 för många rättighetsinnehavare och eventarrangörer. Pandemin blev en utmaning för de flesta. En del tog sig igenom stålbadet andra inte.

Pandemin har tydligt påvisat avsaknaden av event och upplevelser i världsklass. Många länder fokuserar nu på ett internationellt värdskap där fler kan vara del av något större där man tillsammans arbetar mot ett gemensamt mål.

Investering i attraktion

Event och möten är en investering i attraktionskraft hållbar tillväxt och livskvalitet och kan användas för att adressera och bidra till att lösa samhällsutmaningar.

I traditionell CSR hanteras upplevelser och produkter konsumeras i större utsträckning för att personer vill göra gott eller uppfattas som medvetna. Event och möten motverkar utanförskap och bidrar till samhällsbygget på riktigt. 

Turismekonomi, arbetstillfällen, skatteintäkter och PR är relativt enkelt att uppskatta före ett event. Men den som tar fram en formel på ESR Event Social Responsibility för att räkna fram nyckeltal för de viktiga mjuka värdena, förebilder, inspiration till rörelse, folkhälsa, stolthet och livskvalitet hos medborgarna skall ha ett Nobelpris i ekonomi.

Fler länder vill ha stora evemang

För många år sedan kunde USA och vissa europeiska länder välja mellan de bästa internationella eventen och dela upp kioskvältarna mellan sig och när de vill ta hand om värdskapet.

Alternativt blev länderna/städerna kontaktade av de internationella rättighetsinnehavarna och förbunden i Lausanne vilka ställt frågan till det blivande värdlandet, ”Kan ni tänka er att arrangera VM eller kongressen i år eftersom det var så länge sedan, och det är er tur nu”.

Sedan dess har insikten om effekterna av evenemang och kongresser samt viljan att vara värdland ökat markant.

Event Sweden behövs

Sverige behöver ett Event Sweden med tillhörande gemensam strategi och budget för värvning och värdskap av internationella event som Visit Sweden, Visita, Svensk turism, Näringsdepartementet och Svenska institutet ställer sig bakom.

Om den här superfemman reser sig ur avbytarbåset, släpper sargen och kliver in på event-isen kan de förhoppningsvis och med Svensk Turism som forward flytta upp eventfrågan på rätt planhalva.

Därefter kan regeringen känna sig trygg med att fatta beslut om att stödja internationella ansökningar, vilket de haft problem med tidigare.

Om kungen, idrottsministern och stadsministern deltar i kampanjerna om eventen, som de gör i många andra länder, kan vi tillsammans stödja de nationella ansökningarna och göra mål på de internationella förbunden i Lausanne.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.
Det skulle jag önska, ja, unna er allihopa.  Att se och höra det fantastiska, det som är få förunnat, att vara på plats i Sälen nu på på söndagsmorgonen. Bara några hundra personer förmånen att få  titta på. Desto fler, inte mindre än 15 000 skidåkare har huvudrollerna.
Det är några oförglömliga timmar i Berga By .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.