Men hur skapas ett bra förhållande?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

 Jämfört med företag är idrottsföreningar ett under av instabilitet och opålitlighet. 

Företag har – trots kvartalsekonomitänket – ofta både hyfsat långsiktiga och realistiska mål, stabila styrelser och (får man hoppas) god ekonomi.

Men hur skapar man ertt bra förhållande till partners

Det är en konst att komma överens och ha samma uppfattning om mål och visioner.

 

Idrottsföreningar däremot, ja de har dröm- ibland rena fantasimål i form av idrottsliga framgångar, förhoppningar om att deras aktiva kvalificerar sig till internationella mästerskap och om avancemang i seriesystem eller ”spel ute i Europa”. De har ekonomier som bygger på arrangemang eller sponsorer – förhoppningsvis både och. Och de har styrelser som i princip helt kan bytas ut på två år.

Går målen och ekonomin ihop?

Att ha höga mål kan förstås kosta mer än det smakar. Man kan satsa grymt stora belopp på nyförvärv, övergångssummor, spelarlöner, arenor, träningsanläggningar etc. Men når lubben inte de idrottsliga framgångarna uteblir kanske också de tänkta intäkterna i form av framgångsbonusar, tv-rättigheter, biljettförsäljning och merchandise. 

Det är lätt att leva över sina tillgångar. Och många gör det.

Att bygga sin ekonomi på arrangemang funkar ofta ändå ganska bra. 

Är det riktigt framgångsrika arrangemang med ”säker biljettförsäljning” eller många deltagare i exempelvis olika typer av långlopp är det möjligt att bygga upp en förhållandevis säker ekonomisk grund. Men kommer det en eller annan pandemi emellan finns sällan resurserna för att klara ett eller flera magra år. 

Och att ha en ekonomi som bygger på sponsorers välvilja (eller snarare: på sponsorers vilja att investera för att få tillbaka värde i form av kännedom, PR och försäljning) kan ju också vara riskabelt för en klubb. För även om både klubbens och sponsorn vill skriva långsiktiga kontrakt är många lite mer försiktigt med det. 

Klubbar extremt känsliga 

En orsak är förstås en förenings rykte. Eller det negativa rykte som uppstår på grund av enskilda aktiva eller ledare . 

Som när en tränare som går ut och gör rasistiska uttalanden, en aktiv som slarvat med vistelserapporteringen och därmed döms för dopingförseelse, en spelare som anklagas för våldtäkt eller sexuellt ofredande, eller någon i styrelsen som gör något brottsligt kan ju innebära att mer eller mindre trogna sponsorer snabbt kliver av. Det kan ju även vara inskrivet i sponsoravtalet. För vilken sponsor vill förknippas med negativa skriverier?

En annan orsak är det där med den befarade instabiliteten i klubbarnas ledning. Föreningens styrelse utses i demokratisk anda på ett årsmöte. De allra flesta årsmöten är ganska glest besatta, så den där ”demokratiska andan” är de facto begränsad till ett fåtal personer på årsmötet. Därföret kan detuppstå problem och det finns utrymme för rena kupper där utvalda personer blir ledamöter. Ofta väljs de på två år, medan ordföranden utses för ett år. 

Det här är förstås en risk för en sponsor som vill vara långsiktig. 

Tänk dig en allsvensk fotbollsklubb där fansen ¬– eller ”svansen” ¬– får in eller flera ledamöter (efter en visserligen demokratisk process) i styrelsen. Eller där man på samma demokratiska villkor väljer en galenpanna till ordförande.

Jo, tänker du, men det är ju ändå bara hälften av ledamöterna som väljs den ena året och resterande hälft nästa. Sant, men säg att den nya ordföranden faktiskt är en galenpanna med en alldeles egen agenda. Då är det inte säkert att de kvarvarande ledamöterna väljer, vill eller orkar vara kvar hela perioden.

De står för värderingarna

Som sponsorer har vanligen värderingar, inför klubbar, med evenemang och inte minst med människor. Det är människorna i klubben som skapar och står för värderingarna. Det är de som bygger klubben och skapar och genomför arrangemangen.

Så …

… hur ska klubbarna se till att man har rätt människor på ledande poster? 

… hur ska sponsorerna veta att deras avtal följs och genomförs av ”de goda krafterna”? 

… och hur ska man stabilitet uppnås, liksomtillit och framtidstro i symbios mellan sponsorer och klubbar?

Ja, där har du ett par viktiga frågor att ta med i styrelsearbetet och i samtalen mellan sponsorerna och klubbledningen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

 

FC Köpenhamns vd. Jacob Lauesen var i centrum när FC Rosengårds herrlag blev en 49-procentig del av den danska storklubben, med bland annat 16 ligaguld och som i höstas krossade Malmö FF med 5-0 i kval till Champions League.

 

Ägarbolaget,  börsnoterade Parken Sport & Entertainment, med huvudägare, LaLandia, en dansk bjässe i lek land och badanläggningar, kommer inom de närmste tre-fyra åren att göra en investering på 50 miljoner danska kronor i sina svenska partner, i svenska kronor blir det cirka 70 miljoner kronor.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Drygt 5 miljoner kronor tilldelas fem projekt om idrott för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Syftet med detta extra forskningsbidrag är att öka delaktighet och inkludering inom idrotten. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.

Raden av f d landslagåkare som  greppar mikrofonen blir allt längre.

– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.