Men hur skapas ett bra förhållande?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

 Jämfört med företag är idrottsföreningar ett under av instabilitet och opålitlighet. 

Företag har – trots kvartalsekonomitänket – ofta både hyfsat långsiktiga och realistiska mål, stabila styrelser och (får man hoppas) god ekonomi.

Men hur skapar man ertt bra förhållande till partners

Det är en konst att komma överens och ha samma uppfattning om mål och visioner.

 

Idrottsföreningar däremot, ja de har dröm- ibland rena fantasimål i form av idrottsliga framgångar, förhoppningar om att deras aktiva kvalificerar sig till internationella mästerskap och om avancemang i seriesystem eller ”spel ute i Europa”. De har ekonomier som bygger på arrangemang eller sponsorer – förhoppningsvis både och. Och de har styrelser som i princip helt kan bytas ut på två år.

Går målen och ekonomin ihop?

Att ha höga mål kan förstås kosta mer än det smakar. Man kan satsa grymt stora belopp på nyförvärv, övergångssummor, spelarlöner, arenor, träningsanläggningar etc. Men når lubben inte de idrottsliga framgångarna uteblir kanske också de tänkta intäkterna i form av framgångsbonusar, tv-rättigheter, biljettförsäljning och merchandise. 

Det är lätt att leva över sina tillgångar. Och många gör det.

Att bygga sin ekonomi på arrangemang funkar ofta ändå ganska bra. 

Är det riktigt framgångsrika arrangemang med ”säker biljettförsäljning” eller många deltagare i exempelvis olika typer av långlopp är det möjligt att bygga upp en förhållandevis säker ekonomisk grund. Men kommer det en eller annan pandemi emellan finns sällan resurserna för att klara ett eller flera magra år. 

Och att ha en ekonomi som bygger på sponsorers välvilja (eller snarare: på sponsorers vilja att investera för att få tillbaka värde i form av kännedom, PR och försäljning) kan ju också vara riskabelt för en klubb. För även om både klubbens och sponsorn vill skriva långsiktiga kontrakt är många lite mer försiktigt med det. 

Klubbar extremt känsliga 

En orsak är förstås en förenings rykte. Eller det negativa rykte som uppstår på grund av enskilda aktiva eller ledare . 

Som när en tränare som går ut och gör rasistiska uttalanden, en aktiv som slarvat med vistelserapporteringen och därmed döms för dopingförseelse, en spelare som anklagas för våldtäkt eller sexuellt ofredande, eller någon i styrelsen som gör något brottsligt kan ju innebära att mer eller mindre trogna sponsorer snabbt kliver av. Det kan ju även vara inskrivet i sponsoravtalet. För vilken sponsor vill förknippas med negativa skriverier?

En annan orsak är det där med den befarade instabiliteten i klubbarnas ledning. Föreningens styrelse utses i demokratisk anda på ett årsmöte. De allra flesta årsmöten är ganska glest besatta, så den där ”demokratiska andan” är de facto begränsad till ett fåtal personer på årsmötet. Därföret kan detuppstå problem och det finns utrymme för rena kupper där utvalda personer blir ledamöter. Ofta väljs de på två år, medan ordföranden utses för ett år. 

Det här är förstås en risk för en sponsor som vill vara långsiktig. 

Tänk dig en allsvensk fotbollsklubb där fansen ¬– eller ”svansen” ¬– får in eller flera ledamöter (efter en visserligen demokratisk process) i styrelsen. Eller där man på samma demokratiska villkor väljer en galenpanna till ordförande.

Jo, tänker du, men det är ju ändå bara hälften av ledamöterna som väljs den ena året och resterande hälft nästa. Sant, men säg att den nya ordföranden faktiskt är en galenpanna med en alldeles egen agenda. Då är det inte säkert att de kvarvarande ledamöterna väljer, vill eller orkar vara kvar hela perioden.

De står för värderingarna

Som sponsorer har vanligen värderingar, inför klubbar, med evenemang och inte minst med människor. Det är människorna i klubben som skapar och står för värderingarna. Det är de som bygger klubben och skapar och genomför arrangemangen.

Så …

… hur ska klubbarna se till att man har rätt människor på ledande poster? 

… hur ska sponsorerna veta att deras avtal följs och genomförs av ”de goda krafterna”? 

… och hur ska man stabilitet uppnås, liksomtillit och framtidstro i symbios mellan sponsorer och klubbar?

Ja, där har du ett par viktiga frågor att ta med i styrelsearbetet och i samtalen mellan sponsorerna och klubbledningen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollens globala förändring och ekonomiska tillväxt återspeglas även i allsvenska Hammarby IF:s bokslut för 2024. Under året växte koncernens eget kapital till 146,6 miljoner, jämfört med 103 miljoner för 2023. 

Under 2024 uppgick Hammarbys intäkter till 384 miljoner, en ökning med närmare 45 procent jämfört med 2023.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Det var dagen då Therese Johaug skulle v isa att det går att komma tillbaka efter ett  upehåll. Så kunde hon  motivera all träning inför återkomsten. Genom att erövra segern bevisade hon sin särklassiga förmåga. Så gick hennes tankar.

Det var också dagen då Frida Karlsson skulle visa att hon kunde mycket mera. Hon var färdig för de stora uppgifterna. Hon skulle besegra Therese Solhag.  De tankarna rörde síg ständigt och jämnt i hennes huvud under alla träningspass med sikte på Trondheim.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.