Se värdet i återkommande evenemang!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Vid Partille Cup, världens största handbollsturnering, riktas handbollsvärldens blickar mot centrala Göteborg. I organisationen finns förhoppningar om att bli dubbelt så stora. Inte bara i antalet lag eller i betydelse för idrotten, utan också i hur stort avtryck arrangemanget gör i Göteborg och likaså i betydelsen för hela regionen. Vi vill bidra till att evenemangsstaden växer ytterligare!

Ingen annanstans samlas så många ungdomar som på Heden vi de olika turneringarna under sommaren.

Därför har vi  bjudit in aktörer från Göteborgs Stad och från besöksnäringen till ett möte för ettavstamp mot framtiden. Att vi då tillsammans ska skapa förutsättningar för växande evenemang är bra för fler aktörer än bara oss själva.

Ett led i 50-årsjubiléet

Med ytterligare tillväxt gynnnas besöksnäringen och det är bra för stadens varumärke som “en hållbar stad öppen för världen” och ”en storstad i fickformat” där allting ligger nära. Just det anseende som ska stärka Göteborg som en plats att leva, verka, bo i och besöka.

 Initiativet till ett möte  är ett led i Partille Cups 50-årsjubileum. Vi ser fler skäl till en öppet forum.

Ett exempel att titta på är kommunens strategi för besöksnäring som ska ge nio miljoner gästnätter år 2030. I det programmet utpekas årligen återkommande evenemang som en hörnsten som ska “vårdas och utvecklas”. På ett sätt ställer det nya krav på oss och andra evenemang som Gothia Cup (världens största fotbollsturnering) och Göteborgsvarvet (världens största halvmaraton), men också på andra aktörer som har nytta av oss, som exempelvis besöksnäringen. Vi måste kroka arm för att vi ska kunna växa.

Att vi växer är plötsligt inte bara en drivkraft för oss utan spelar också roll för besöksnäringen och allt annat som berör det offentliga rummet.

Vi kan vara en förebild

Vi vet att Partille Cup är en pärla bland de stora återkommande evenemangen i Göteborg. Med vår storlek och det anseende vi har i handbollsvärlden kan utvecklingen vi genomgår nyttjas av andra evenemang som förebild. För att lyfta Göteborg är något vi kan göra tillsammans.

Vad bidrar vi med då? Vi får besökare till Göteborg. De är här under högsäsong när staden visar upp sig från sin bästa sida. Det inspirerar till återbesök under andra perioder och fler aktörer borde utnyttja vår plattform! Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder och vi bör exempelvis se till att stadens service är på topp.

Att tänka på det här sättet skulle vara till gagn för fler turneringar i Sverige. Att sluta ha ett vi och dem-perspektiv eller känna sig styvmoderligt behandlade av platsen där man genomför sitt evenemang. Jag tror många känner igen sig den i intrycket att “ingen ser värdet av allt det goda vi gör för den här platsen”.

Nå bättre förtsättningar

Det kan var sant och vi kan alla både kräva och be om bättre förutsättningar att genomföra våra evenemang. Men det handlar lika mycket att vi måste kunna förklara vad vi ska betyda för framtiden för den plats där vi verkar.

Världens största handbollsturnering ska bli ännu större och betyda ännu mer för handbollsvärlden. Vi vill också fortsätta vara ett verktyg för att marknadsföra Göteborg - för vi är en hållbar turnering, öppen för världen som utspelar sig i hjärtat av en storstad i fickformat.

Fredrik Andersson

Fakta

- Partille Cup spelar alla matcher i centrala Göteborg. 

- 2019 deltar 1407 lag från 50 nationer.

- 2019 deltar lag födda 1998-2009 och turneringen avgörs 1-6 juli. 

- Mötet som Partille Cup bjudit in till äger rum den 28 maj.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska riskkapitalbolaget Altor har köpt det kanadensiska bolaget CCM Hockey som innehar det klassiska varmärket,Jjofa  som har en stark bakgrund i Malung, vilket innebär att Jofa återvänder till Dalarna.

Borlängebördige Harald Mix står bakom bolaget Altor som nu kom över den andel  i CCM Hockeysom kanadensiska Birch Hill Equity Partners hade.

CCM Hockey räknas i dag som en av världens största tillverkare av hockeyutrustning.

Bara en vecka efter att KFUM Central presenterade  planerna på ett nytt stort föreningshus i Hagastaden i Stockholm tillkännages att en jätteanläggning om 25 000 kvadratmeter ska byggas  i Bromma. Kostnaden är beräknad till 1 miljard kronor. 

Båda satsningarna inkluderar en multihall och rymmer även fler hallar för inomhusidrotter. Satsningarna  innebär helt nya och väsentligt förbättrade villkor för Stockholmsidrotten.

På fredagen presenterade Regeringen den sedan ett drygt ett halvår aviserade satsningen på "Frtidsbanken. Med spänning och förväntan har  idrotten avvaktat och frågat om innehåll och verkan. Nu framkom att 10 miljoner investeras i projektet, varav 5 miljoner är reserverat för ansträngningar för och ungdomar inom parasport. Resterande 5 miljoner avser att bygga infrastruktur inför dagens Fritidsbank. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.

FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Framtidens marknad för medierättigheter – men hur kommer en ny verklighet att påverka svensk idrott?  Ämnet stod i fokus på advokat byrån MAQS seminarium om sport, event och underhållning.

 Stefan Backman, chefsjurist på Telia och styrelseordförande på TV 4, som ägs av Telia, har sin uppfattning klar. Piratkopierade tjänster, så kallad IPTV, finns i dag hos 28 procent av landets konsumenter av streaming-tjänster.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.