Organiserade inköp bästa klimatinsatsen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Inköp är kanske inte det första man förknippar med idrottsrörelsen och ännu mindre med klimatfrågan, men det är ett av de mest underskattade verktygen vi har vad gäller miljö- och klimatfrågorna. 

Det skriver ekotoxikologen Magnus Hedenmark som hoppas på ett större engagemang för miljö- och klimatfrågorna inom idrottsrörelsen

Idrottsminister Amanda Lind (MP) i sitt arbetsrum på kulturdepartemen Idrottsminister Amanda Lind har också en matchtröja. På väggen i hennes rum på regeringskansliet hänger en matchtröja från favoritlaget Luleå.

Faktum är att mer än 90 procent av klimatpåverkan ligger ”uppströms” i produkternas värdekedjor, som oftast finns i bortre Asien. Väldigt liten del sker hos oss på hemmaplan. Men det innebär inte att vi är handfallna och kan luta oss tillbaka. Tvärtom, vi är beställarna och kunderna. Vi får vad vi beställer och betalar för.

Om du gör ett bättre urval

För textilierna är det särskilt tydligt. För att klara 1,5-gradersmålet är det nödvändigt att textilindustrin minskar sin klimatbelastning med ytterligare 1,1 miljarder ton koldioxid till år 2030. Enligt managementkonsulten McKinsey & Company så ska det ske enligt tre tydliga strategier. 

1. Genom ny teknik i processerna där fibrerna genomgår olika behandlingar, som till exempel färgning. Besparingspotentialen är en miljard ton koldioxid.

2. Genom att varumärkena beställer återvunna fibrer och designar produkter där fibrerna är lätta att separera och återvinna. Här kan sparas 308 miljoner ton koldioxid.

3. Genom ”slow fashion”, dvs att få ner omsättningen på textilierna genom att tvätta mindre, återanvända och vårda dem. 347 miljoner ton koldioxid kan sparas på det sättet. Jag har tidigare skrivit att 47 miljoner ton koldioxid kan sparas bara genom att hoppa över var tionde tvätt.

Bra förhandlingssits

Idrottsrörelsen gör ofta stora och enhetliga beställningar av sina textilier. Det betyder att man sitter i en relativt bra förhandlingssits som beställare, framförallt om man går ihop till ännu större beställningar och gemensamt formulerar sina miljö- och kvalitetskrav. Av de ovan nämnda punkterna så är det framför allt punkterna 2 och 3 som vi lättast kan påverka. Jag har tidigare skrivit om vilken skillnad det kan göra om vi använder teknik som minskar behovet av tvättar.

Under pandemin har en ny form av textil dessutom kraftigt seglat upp som ett nytt miljöhot, nämligen munskydden.

Hissnande 129 miljarder munskydd omsätts på den globala marknaden per månad. Oftast används engångsskydd som innehåller både papper och plast, men det finns också flergångsskydd som behöver tvättas efter en timmes användning. 

Produktionen av pappersmassa är enormt energikrävande och plasten i skydden omvandlas så småningom till mikro- och nanoplaster - och vi hittar dem överallt i naturen och haven. I dagarna har också italienska forskare konstaterat fynd av mikroplaster i placenta, dvs moderkakan, som finns som en skyddande barriär mellan fostret och den havande kvinnan. Plasterna tar sig alltså numera in i våra näringskedjor. Det är väldigt oroande.

Idrotten kan bli föregångare

Få känner dock till att det numera finns flergångsmasker som inte ens behöver tvättas, då de innehåller EU-godkända biocider som bryter ned SARS-CoV-2-viruset. Även här skulle idrottsrörelsen kunna visa vägen med större beställningar för att få ned priset och slut på nedskräpning med munskydden.

Samordnade inköp inom idrotten skulle alltså kunna vara den medicin som världen behöver nu. 

Vad säger ni i idrottsrörelsen: Antar ni utmaningen?

 

 

 

Magnus Hedenmark

Fakta

Källa: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/fashion-on-climate

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.