Året då damfotbollen ska växa

 I mediebruset kring en staty håller en unik möjlighet för svensk fotboll på att gå förlorad.

Svenska idrottshjältar som Björn Borg, Ingmar Stenmark, Carolina Klüft och Sarah Sjöström har inte bara skänkt glädje på arenor och TV-soffor - de har också fyllt tennisbanor, pister, simhallar och friidrottsföreningar med entusiastiska utövare. 

Nu har damfotbollen sina föredömen och det är tjejernas tur att gynnas. Men finns beredskapen i föreningar och kommuner?

Annons

Generationer av svenskar har inte bara velat se mer av sina förebilder, de har också valt att prova på själva och en del av dem har själva blivit förebilder. Därför har vi känt oss trygga i att säga att elit ger bredd och bredd ger elit. På så sätt har man kunnat motivera kommunala borgensåtaganden och investeringar i anläggningar med större kapacitet än vad den rena barn och motionsidrotten kräver.

Nu till våren kommer vår tes åter att prövas. Efter det svenska damlandslaget stora framgångar torde åtskilliga flickor viljatesta fotbolloch bli som Seger, Asllani, eller Lindahl. Cirkeln kan slutas och elitens framgångar ger bredden, deltagandet, glädjen och hälsan en knuff framåt.

Kan växa som aldrig förr

Damfotbollen kan växa som aldrig förr och har också fått bättre sponsorstöd än någonsin.

Idag spelar 20 procent av alla 11-åriga tjejer fotboll i ett lag. Vi ser hur de här unga tjejerna vill ha förebilder som liknar dem både på planer (1) och i TV-spel (2). Törs vi hoppas på 25 procent nästa nyår?

Hinder saknas inte. Det känns som om samhället och trenderna rör sig allt snabbare. Fotbollsmedia verkar i och för sig upptagna ofta med en staty och målgruppen kan ha gått vidare. Kanske är målgruppen för smal - en 11-åring borde kanske bli rekryterad till en akademi, inte börja och betraktas som ny i klubbarna? Gör pokal- och medaljförbudet i barnfotbollens småturneringar att väldigt få, likt sina förebilder, får chansen att lyfta en pokal? 

 Och viktigast av allt - är föreningarna redo? Finns det ledare, stöd, och träningstider? 

Får tjejerna utrymme?

 Idag finns i landet 5154 fotbollsplaner och 85 fotbollshallar att tillgå för spel. Vi hoppas att kommunerna reserverar plats för nya planer när deltagarantalet växer. En avgörande faktor är också att föreningarna har möjlighet till marknadsföring och kan rekrytera tjejer till ledare och förtroendeuppdrag, samt uppdaterar fördelningen av plan och halltider. 

De närmaste åren inom tjejfotboll blir mycket >spännande

Madeleine Andersson/Mathias Kullberg

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.