Året då damfotbollen ska växa

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

 I mediebruset kring en staty håller en unik möjlighet för svensk fotboll på att gå förlorad.

Svenska idrottshjältar som Björn Borg, Ingmar Stenmark, Carolina Klüft och Sarah Sjöström har inte bara skänkt glädje på arenor och TV-soffor - de har också fyllt tennisbanor, pister, simhallar och friidrottsföreningar med entusiastiska utövare. 

Nu har damfotbollen sina föredömen och det är tjejernas tur att gynnas. Men finns beredskapen i föreningar och kommuner?

Generationer av svenskar har inte bara velat se mer av sina förebilder, de har också valt att prova på själva och en del av dem har själva blivit förebilder. Därför har vi känt oss trygga i att säga att elit ger bredd och bredd ger elit. På så sätt har man kunnat motivera kommunala borgensåtaganden och investeringar i anläggningar med större kapacitet än vad den rena barn och motionsidrotten kräver.

Nu till våren kommer vår tes åter att prövas. Efter det svenska damlandslaget stora framgångar torde åtskilliga flickor viljatesta fotbolloch bli som Seger, Asllani, eller Lindahl. Cirkeln kan slutas och elitens framgångar ger bredden, deltagandet, glädjen och hälsan en knuff framåt.

Kan växa som aldrig förr

Damfotbollen kan växa som aldrig förr och har också fått bättre sponsorstöd än någonsin.

Idag spelar 20 procent av alla 11-åriga tjejer fotboll i ett lag. Vi ser hur de här unga tjejerna vill ha förebilder som liknar dem både på planer (1) och i TV-spel (2). Törs vi hoppas på 25 procent nästa nyår?

Hinder saknas inte. Det känns som om samhället och trenderna rör sig allt snabbare. Fotbollsmedia verkar i och för sig upptagna ofta med en staty och målgruppen kan ha gått vidare. Kanske är målgruppen för smal - en 11-åring borde kanske bli rekryterad till en akademi, inte börja och betraktas som ny i klubbarna? Gör pokal- och medaljförbudet i barnfotbollens småturneringar att väldigt få, likt sina förebilder, får chansen att lyfta en pokal? 

 Och viktigast av allt - är föreningarna redo? Finns det ledare, stöd, och träningstider? 

Får tjejerna utrymme?

 Idag finns i landet 5154 fotbollsplaner och 85 fotbollshallar att tillgå för spel. Vi hoppas att kommunerna reserverar plats för nya planer när deltagarantalet växer. En avgörande faktor är också att föreningarna har möjlighet till marknadsföring och kan rekrytera tjejer till ledare och förtroendeuppdrag, samt uppdaterar fördelningen av plan och halltider. 

De närmaste åren inom tjejfotboll blir mycket >spännande

Madeleine Andersson/Mathias Kullberg

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.