Året då damfotbollen ska växa
I mediebruset kring en staty håller en unik möjlighet för svensk fotboll på att gå förlorad.
Svenska idrottshjältar som Björn Borg, Ingmar Stenmark, Carolina Klüft och Sarah Sjöström har inte bara skänkt glädje på arenor och TV-soffor - de har också fyllt tennisbanor, pister, simhallar och friidrottsföreningar med entusiastiska utövare.
Nu har damfotbollen sina föredömen och det är tjejernas tur att gynnas. Men finns beredskapen i föreningar och kommuner?
Generationer av svenskar har inte bara velat se mer av sina förebilder, de har också valt att prova på själva och en del av dem har själva blivit förebilder. Därför har vi känt oss trygga i att säga att elit ger bredd och bredd ger elit. På så sätt har man kunnat motivera kommunala borgensåtaganden och investeringar i anläggningar med större kapacitet än vad den rena barn och motionsidrotten kräver.
Nu till våren kommer vår tes åter att prövas. Efter det svenska damlandslaget stora framgångar torde åtskilliga flickor viljatesta fotbolloch bli som Seger, Asllani, eller Lindahl. Cirkeln kan slutas och elitens framgångar ger bredden, deltagandet, glädjen och hälsan en knuff framåt.
Kan växa som aldrig förr
Damfotbollen kan växa som aldrig förr och har också fått bättre sponsorstöd än någonsin.
Idag spelar 20 procent av alla 11-åriga tjejer fotboll i ett lag. Vi ser hur de här unga tjejerna vill ha förebilder som liknar dem både på planer (1) och i TV-spel (2). Törs vi hoppas på 25 procent nästa nyår?
Hinder saknas inte. Det känns som om samhället och trenderna rör sig allt snabbare. Fotbollsmedia verkar i och för sig upptagna ofta med en staty och målgruppen kan ha gått vidare. Kanske är målgruppen för smal - en 11-åring borde kanske bli rekryterad till en akademi, inte börja och betraktas som ny i klubbarna? Gör pokal- och medaljförbudet i barnfotbollens småturneringar att väldigt få, likt sina förebilder, får chansen att lyfta en pokal?
Och viktigast av allt - är föreningarna redo? Finns det ledare, stöd, och träningstider?
Får tjejerna utrymme?
Idag finns i landet 5154 fotbollsplaner och 85 fotbollshallar att tillgå för spel. Vi hoppas att kommunerna reserverar plats för nya planer när deltagarantalet växer. En avgörande faktor är också att föreningarna har möjlighet till marknadsföring och kan rekrytera tjejer till ledare och förtroendeuppdrag, samt uppdaterar fördelningen av plan och halltider.
De närmaste åren inom tjejfotboll blir mycket >spännande
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar