Gör som Diesel Jeans och Adidas

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Svensk idrottsrörelse kan bli miljömässigt hållbar och klimatsmart snabbare – om den tittar och lär av textil- och modeindustrin! Där pågår en grön omställning – om än långsam – med en svensk innovation som en av grundstenarna. Det skriver Idrottens Affärers nye krönikör, ekotoxikologen och författaren Magnus Hedenmark, tidigare fotbollstränarpappa, hoppryttare och innehavare av 1:a dan i aikido, och med en passion för gröna affärer

Adidas och Diesel Jeans är två av de globala varumärken som går i bräschen

På Riksidrottsmötet i Jönköping i maj 2019 gav mötet RF, Riksidrottsförbundet, i uppdrag att hjälpa de 71 specialidrottsförbunden att komma igång med hållbarhetsarbetet med fokus på miljö och klimat. Bakgrunden var en motion från Svenska Orienteringsförbundet.

Framsynta förbund frontfigurer

Enligt säkra källor har arbetat kommit igång främst genom samverkansgrupper där man än så länge börjat dela information och kunskap med varandra – digitalt nu i coronatider. Några av förbunden, bland annat Svenska Golfförbundet och SVEMO som organiserar tävling och träning på två hjul, har kommit betydligt längre än de andra och agerar frontfigurer och inspirationskällor.

Risken med många och långa möten är att energin inte riktigt räcker till för att agera och skicka signaler framför allt inåt till föreningar och distrikt, att det egna förbundet är på gång i miljö- och klimatfrågan.

Därför har jag ett tips: Titta på textil- och modeindustrin! Där pågår en grön omställning – om än en långsam sådan.

Nämnda industri har historiskt sett varit en av de största ”bovarna” vad gäller användande av våra ändliga resurser, men nu börjar det hända saker.

Mindre mängd mikroplaster

Adidas och Diesel Jeans är två av de globala varumärken som går i bräschen. Diesels kundlöfte är lika starkt som utmanande: ”Du behöver aldrig tvätta våra jeans”.

Bakgrunden är att jeansjätten använder ett medel som tvättas in i jeansen i slutet av produktionen – en svensk innovation. 

Medlet hämmar bakterier som orsakar lukt till följd av svett samt smutsfläckar. Att medlet dessutom bryter ned SARS-CoV-2, som orsakar covid-19, till 99,9 procent inom två timmar får kunden så att säga på köpet.

Färre tvättar innebär mindre åtgång av vatten och el – kolbaserad på många håll i världen – mindre utsläpp av mikroplaster i våra hav, längre livslängd och därmed minskad produktion av nya jeans. Det sistnämnda är kanske den största vinsten. Det bästa plagget ur miljö- och klimatsynpunkt är det plagget som aldrig tillverkas!

Längre livslängd gör dessutom jeansen attraktiva på second hand-marknaden, vintage, och blir därmed en viktig del i den växande cirkulära ekonomin: Varor som återanvänds och får nytt liv hos nya användare. 

Minskar koldioxidutsläppen kolossalt

Idrotten är en ”svettig” bransch. Varje dag året runt svettas unga och äldre i ambitionen att springa fortare, passa bollen bättre, simma snabbare, köra fortare, svinga effektivare – eller bara röra sig och ha roligt utan prestationskrav.

Hur mycket idrotten skulle bidra med till ett bättre klimat om den anammade samma upplägg som exempelvis Diesel Jeans har jag inte hunnit räkna på. Det jag däremot har hunnit räkna på är att om vi skulle hoppa över så lite som var tionde tvätt skulle vi minska koldioxidutsläppen med 47 miljoner ton och spara 4,5 miljarder ton färskvatten per år på global nivå. Besparingen i koldioxidutsläpp är därmed 47 gånger större än Preems planerade raffinaderi i Lysekil (missförstå mig rätt: Jag är emot raffinaderiet, men ville sätta besparingen i relation till något som de flesta av oss känner till)!

Det finns vissa miljömässiga utmaningar med medlet som tvättas in i textilierna, men vågskålen väger över till fördel för färre tvättar och därmed alla de fördelar jag räknat upp.

Ökar takten i hållbarhetsarbetet

Mitt råd till ledningen för Riksidrottsförbundet är därför: Fortsätt driva samverkan och kompetensutbyte mellan specialidrottsförbunden, men titta parallellt på vad som händer inom mode- och textilindustrin, kanske främst Diesel Jeans och Adidas. Det kommer att öka både energin och takten i idrottens hållbarhetsarbete och göra idrotten klimatsmart snabbare. 

Jag hjälper gärna till med kontakter!

Magnus Hedenmark

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Biljetterna till Swedish Opens inledning i Båstad på måndagen går åt som smör i solsken. Vid lottningen skapades mötet Leo Borg mot Rafael Nadal! Rrena drömmen för arrangörerna!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.