Gör som Diesel Jeans och Adidas

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Svensk idrottsrörelse kan bli miljömässigt hållbar och klimatsmart snabbare – om den tittar och lär av textil- och modeindustrin! Där pågår en grön omställning – om än långsam – med en svensk innovation som en av grundstenarna. Det skriver Idrottens Affärers nye krönikör, ekotoxikologen och författaren Magnus Hedenmark, tidigare fotbollstränarpappa, hoppryttare och innehavare av 1:a dan i aikido, och med en passion för gröna affärer

Adidas och Diesel Jeans är två av de globala varumärken som går i bräschen

På Riksidrottsmötet i Jönköping i maj 2019 gav mötet RF, Riksidrottsförbundet, i uppdrag att hjälpa de 71 specialidrottsförbunden att komma igång med hållbarhetsarbetet med fokus på miljö och klimat. Bakgrunden var en motion från Svenska Orienteringsförbundet.

Framsynta förbund frontfigurer

Enligt säkra källor har arbetat kommit igång främst genom samverkansgrupper där man än så länge börjat dela information och kunskap med varandra – digitalt nu i coronatider. Några av förbunden, bland annat Svenska Golfförbundet och SVEMO som organiserar tävling och träning på två hjul, har kommit betydligt längre än de andra och agerar frontfigurer och inspirationskällor.

Risken med många och långa möten är att energin inte riktigt räcker till för att agera och skicka signaler framför allt inåt till föreningar och distrikt, att det egna förbundet är på gång i miljö- och klimatfrågan.

Därför har jag ett tips: Titta på textil- och modeindustrin! Där pågår en grön omställning – om än en långsam sådan.

Nämnda industri har historiskt sett varit en av de största ”bovarna” vad gäller användande av våra ändliga resurser, men nu börjar det hända saker.

Mindre mängd mikroplaster

Adidas och Diesel Jeans är två av de globala varumärken som går i bräschen. Diesels kundlöfte är lika starkt som utmanande: ”Du behöver aldrig tvätta våra jeans”.

Bakgrunden är att jeansjätten använder ett medel som tvättas in i jeansen i slutet av produktionen – en svensk innovation. 

Medlet hämmar bakterier som orsakar lukt till följd av svett samt smutsfläckar. Att medlet dessutom bryter ned SARS-CoV-2, som orsakar covid-19, till 99,9 procent inom två timmar får kunden så att säga på köpet.

Färre tvättar innebär mindre åtgång av vatten och el – kolbaserad på många håll i världen – mindre utsläpp av mikroplaster i våra hav, längre livslängd och därmed minskad produktion av nya jeans. Det sistnämnda är kanske den största vinsten. Det bästa plagget ur miljö- och klimatsynpunkt är det plagget som aldrig tillverkas!

Längre livslängd gör dessutom jeansen attraktiva på second hand-marknaden, vintage, och blir därmed en viktig del i den växande cirkulära ekonomin: Varor som återanvänds och får nytt liv hos nya användare. 

Minskar koldioxidutsläppen kolossalt

Idrotten är en ”svettig” bransch. Varje dag året runt svettas unga och äldre i ambitionen att springa fortare, passa bollen bättre, simma snabbare, köra fortare, svinga effektivare – eller bara röra sig och ha roligt utan prestationskrav.

Hur mycket idrotten skulle bidra med till ett bättre klimat om den anammade samma upplägg som exempelvis Diesel Jeans har jag inte hunnit räkna på. Det jag däremot har hunnit räkna på är att om vi skulle hoppa över så lite som var tionde tvätt skulle vi minska koldioxidutsläppen med 47 miljoner ton och spara 4,5 miljarder ton färskvatten per år på global nivå. Besparingen i koldioxidutsläpp är därmed 47 gånger större än Preems planerade raffinaderi i Lysekil (missförstå mig rätt: Jag är emot raffinaderiet, men ville sätta besparingen i relation till något som de flesta av oss känner till)!

Det finns vissa miljömässiga utmaningar med medlet som tvättas in i textilierna, men vågskålen väger över till fördel för färre tvättar och därmed alla de fördelar jag räknat upp.

Ökar takten i hållbarhetsarbetet

Mitt råd till ledningen för Riksidrottsförbundet är därför: Fortsätt driva samverkan och kompetensutbyte mellan specialidrottsförbunden, men titta parallellt på vad som händer inom mode- och textilindustrin, kanske främst Diesel Jeans och Adidas. Det kommer att öka både energin och takten i idrottens hållbarhetsarbete och göra idrotten klimatsmart snabbare. 

Jag hjälper gärna till med kontakter!

Magnus Hedenmark

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.