Gör som Diesel Jeans och Adidas

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Svensk idrottsrörelse kan bli miljömässigt hållbar och klimatsmart snabbare – om den tittar och lär av textil- och modeindustrin! Där pågår en grön omställning – om än långsam – med en svensk innovation som en av grundstenarna. Det skriver Idrottens Affärers nye krönikör, ekotoxikologen och författaren Magnus Hedenmark, tidigare fotbollstränarpappa, hoppryttare och innehavare av 1:a dan i aikido, och med en passion för gröna affärer

Adidas och Diesel Jeans är två av de globala varumärken som går i bräschen

På Riksidrottsmötet i Jönköping i maj 2019 gav mötet RF, Riksidrottsförbundet, i uppdrag att hjälpa de 71 specialidrottsförbunden att komma igång med hållbarhetsarbetet med fokus på miljö och klimat. Bakgrunden var en motion från Svenska Orienteringsförbundet.

Framsynta förbund frontfigurer

Enligt säkra källor har arbetat kommit igång främst genom samverkansgrupper där man än så länge börjat dela information och kunskap med varandra – digitalt nu i coronatider. Några av förbunden, bland annat Svenska Golfförbundet och SVEMO som organiserar tävling och träning på två hjul, har kommit betydligt längre än de andra och agerar frontfigurer och inspirationskällor.

Risken med många och långa möten är att energin inte riktigt räcker till för att agera och skicka signaler framför allt inåt till föreningar och distrikt, att det egna förbundet är på gång i miljö- och klimatfrågan.

Därför har jag ett tips: Titta på textil- och modeindustrin! Där pågår en grön omställning – om än en långsam sådan.

Nämnda industri har historiskt sett varit en av de största ”bovarna” vad gäller användande av våra ändliga resurser, men nu börjar det hända saker.

Mindre mängd mikroplaster

Adidas och Diesel Jeans är två av de globala varumärken som går i bräschen. Diesels kundlöfte är lika starkt som utmanande: ”Du behöver aldrig tvätta våra jeans”.

Bakgrunden är att jeansjätten använder ett medel som tvättas in i jeansen i slutet av produktionen – en svensk innovation. 

Medlet hämmar bakterier som orsakar lukt till följd av svett samt smutsfläckar. Att medlet dessutom bryter ned SARS-CoV-2, som orsakar covid-19, till 99,9 procent inom två timmar får kunden så att säga på köpet.

Färre tvättar innebär mindre åtgång av vatten och el – kolbaserad på många håll i världen – mindre utsläpp av mikroplaster i våra hav, längre livslängd och därmed minskad produktion av nya jeans. Det sistnämnda är kanske den största vinsten. Det bästa plagget ur miljö- och klimatsynpunkt är det plagget som aldrig tillverkas!

Längre livslängd gör dessutom jeansen attraktiva på second hand-marknaden, vintage, och blir därmed en viktig del i den växande cirkulära ekonomin: Varor som återanvänds och får nytt liv hos nya användare. 

Minskar koldioxidutsläppen kolossalt

Idrotten är en ”svettig” bransch. Varje dag året runt svettas unga och äldre i ambitionen att springa fortare, passa bollen bättre, simma snabbare, köra fortare, svinga effektivare – eller bara röra sig och ha roligt utan prestationskrav.

Hur mycket idrotten skulle bidra med till ett bättre klimat om den anammade samma upplägg som exempelvis Diesel Jeans har jag inte hunnit räkna på. Det jag däremot har hunnit räkna på är att om vi skulle hoppa över så lite som var tionde tvätt skulle vi minska koldioxidutsläppen med 47 miljoner ton och spara 4,5 miljarder ton färskvatten per år på global nivå. Besparingen i koldioxidutsläpp är därmed 47 gånger större än Preems planerade raffinaderi i Lysekil (missförstå mig rätt: Jag är emot raffinaderiet, men ville sätta besparingen i relation till något som de flesta av oss känner till)!

Det finns vissa miljömässiga utmaningar med medlet som tvättas in i textilierna, men vågskålen väger över till fördel för färre tvättar och därmed alla de fördelar jag räknat upp.

Ökar takten i hållbarhetsarbetet

Mitt råd till ledningen för Riksidrottsförbundet är därför: Fortsätt driva samverkan och kompetensutbyte mellan specialidrottsförbunden, men titta parallellt på vad som händer inom mode- och textilindustrin, kanske främst Diesel Jeans och Adidas. Det kommer att öka både energin och takten i idrottens hållbarhetsarbete och göra idrotten klimatsmart snabbare. 

Jag hjälper gärna till med kontakter!

Magnus Hedenmark

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).

- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.

Med en begränsad budget på 18 miljoner kr har Stockholms Golfklubb lyckats ta hem priset för världens bästa banrestaurering 2022 på Golf Inc Summit i Kalifornien.

Klubbchefen Jonas Widegren och banarkitekten Christian Lundin fick varma applåder när de gick upp på scenen inför 300 beslutsfattare i golfvärlden häromdagen. Många förvånades över klubbens begränsade budget för restaureringen.

 I Sverige finns det närmare en halv miljon golfspelare.En majoritet av dem lär ha gjort samma sak i helgen -  tillbringat timmar framför tv:n trots stundtals härligt väder. SVT serverade direktbilder från södra Spanien och uppgörelsen  mellan Europa och USA i Solheim Cup.Tre dagar med ca sju timmar varje dag innebar att det inte var lätt att slita sig. Det blev också en riktig kamp mellan världens bästa damer  på den soldränkta banan några mil från Gibraltar - med fem svenskor i huvudroller.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel  tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett  ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos  27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska  erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.

Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar. 

– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne. 

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen