Mässor och event är utrotningshotade
Den 12 mars 2020 tvingades den svenska mässbranschen att stänga all sin verksamhet på grund av pandemin och myndigheternas beslut kring detta. Nu, drygt ett år senare, lider branschen fortfarande under någonting att likna med ett totalt näringsförbud. En färsk undersökning från SES, Sponsrings och Eventsverige, visar att stora delar av branschen redan har försvunnit och att det krävs snabba extra stödåtgärder om de som finns kvar ska överleva.
Mässbranschen hjälper företag och människor att inspireras, utbildas, utvecklas, nätverka och att göra affärer.
Genom historien har mässorna kontinuerligt spelat en viktig roll för att få fart på ekonomier i kris. I Sverige möts varje år cirka 35 000 företag och 2-3 miljoner besökare från alla delar av svenskt och internationellt näringsliv på Sveriges allra största anläggningar.
En betydelsefull motor
För de flesta av utställarna utgör mässorna den absolut största kontaktytan för bearbetning av såväl nya kunder som redan existerande, nya samarbeten och relationsbyggande för affärer och affärsutveckling.
Därtill finns tillhörande aktörer för vilka mässor genererar stora intäktsströmmar och som bidrar med mängder av arbetstillfällen:
• Arrangörer
• Anläggningar
• Leverantörer - snickerier och byggnationsföretag, design, ljud- och ljusfirmor, transportföretag, talare och artister, städ-, restaurang- och säkerhetstjänster
• Hotell- och restaurangsektorn
• Resesektorn
• Nöjes- och underhållningssektorn
Som helhet bidrar en livskraftig mötes- och mässverksamhet till att skapa konkurrenskraftiga destinationer och branscher som attraherar både nationell och internationell kompetens och investeringar.
Läget är mer än akut
Sedan den 12 mars 2020 har mässbranschen varit i det närmaste belagd med näringsförbud, vilket inneburit att både arrangörer och branschens underleverantörer tappat majoriteten av sina intäkter. Mässhallar har stängts igen permanent och aktörer har gått i konkurs. Personalnedskärningar på 60 procent eller mer har blivit standard. Mässornas långa framförhållning på 9-18 månader innebär dessutom att även stora delar av år 2021 håller på att försvinna. Kompetens och resurser har gått förlorade och det kommer att ta många år innan branschen har en möjlighet att återhämta sig och till fullo vara den motor som den kan och bör vara för den svenska ekonomin.
Under hösten 2020 genomförde branschorganisationen SES en undersökning bland företag i mässbranschen, företag som i normala fall bedriver all sin verksamhet på och kring de nedstängda anläggningarna. Resultatet i undersökningen bekräftar branschens akuta läge. Många företag har redan fått lämna in sin konkursansökan. Mer än 70 procent av företagen i branschen har förlorat 70-100 procent av sina intäkter. Hela två tredjedelar av de anställda i hela branschen har redan fått lämna sina anställningar och många fler kommer att få lämna inom en snar framtid om inget utökat stöd tilldelas branschen.
- Läget är inte längre akut, utan vi har passerat akut. Nu handlar det om att se till att det finns en bransch kvar att bygga upp igen. Även om vi fick börja arrangera mässor i morgon så innebär den stora kompetensdräneringen att det kommer att ta minst 3 - 4 år innan branschen återhämtat sig och kan vara den ekonomiska katalysator som den historiskt sett alltid varit, säger Mikael Jansson, VD Fairlink.
En annars fungerande näring
Mässindustrin är en annars mycket väl fungerande näring som vill kunna fortsätta att verka och det på samma villkor som övriga eu-länder. I Tyskland håller man precis på att sjösätta riktade stödprogram till den tyska mässbranschen om cirka 642 miljoner euro. Stöd som samtliga led inom branschen kan söka för att täcka uteblivna vinster. Det tyska exemplet är bara ett av många exempel på hur olika länder satsat på riktade stöd för att mässbranschen inte ska utraderas. Bland de allra första länderna i Europa som genomförde riktade stöd till branschen var vårt grannland Danmark.
För att de svenska aktörer som trots allt finns kvar ska överleva krävs det:
1. Att befintliga stöd som permitterings- och omställningsstödet förlängs på oförändrad nivå till dess att verksamheterna kommit igång igen. Mässbranschen har en uppstartningstid på minst 6-9 månader.
2. Riktade stöd till mässbranschen som tar hänsyn till branschens speciella situation med i princip ett totalt näringsförbud på över 18 månader.
3. En snabb hantering av utbetalningar till de företag som fortfarande finns kvar.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar