Covid-19 gynnar faktiskt elitklubbar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Rubriken kan provocera. Men, lugn. Jag jobbar själv på Brynäs IF och vet att situationen är extremt tuff, oviss och osäker samt att pandemin innebär stora utmaningar för oss klubbar, våra ligor och mycket mänskligt lidande runt om i världen. Men, jag står för att Covid-19 är bra för oss elitklubbar, ligor och förbund. Covid-19 driver på oss till viktig och nödvändig förändring. Till det bättre

Så här tänker jag. Överallt ser och hör jag idrottsaktörer som anser sig vara offer på grund av Corona-restriktioner. Klart att restriktionerna är tuffa och skapar stora utmaningar. Men, min och vår inställning i Brynäs IF är att den här pandemin är den stora möjligheten för oss, SHL, SDHL och svensk idrott. Det är en chans att ta svensk idrott till nästa nivå – på en massa olika plan. Inte minst det kommersiella. Och det är en chans att en gång för alla definiera vem man ska vara och vad man ska kämpa för framåt i tiden.

All fokus på all utveckling

Därför sätter jag i den här krönikan ALLT fokus på ALL utveckling som just nu sker. För den sker överallt, hela tiden. De flesta kanslier och sportkontor i hela Sverige har på bara några månader, på riktigt, blivit till snabbfotade innovations- och affärsutvecklingsplatser. Med stort offensivt driv. När ”döden” knackar på dörren finns helt enkelt inga val. Det är därför pandemin också är positiv.

Den driver oss alla till stark, progressiv och snabb utveckling, som ändå hade varit nödvändig och helt avgörande för långsiktig framgång. Omvärlden förändrar sig snabbt, och det gäller att vi andra hänger med. 

Vad tror ni? Jag tror att det går att komma ut starkare och en bättre version av sig själv som klubb eller aktör än innan pandemin slog till. En klubb och aktör som genererar ett högre värde till sina målgrupper, framför allt till sina fans, partners och det samhälle som vi lever och verkar i. Jag är helt övertygad om det. Men det kommer inte att vara en enkel resa. Men livsnödvändig. Och jag tror också att riktig och rejäl utveckling känns. Så, låt det kännas. Rejält! 

Några saker är nu mycket tydliga i idrottssverige. 

Det här pågår i idrotts-Sverige

1. Supersnabb digitalisering pågår.

2. Ökat fokus på hållbar utveckling.

3. Ökat fokus på relationen till fans och partners.

Digitaliseringen går supersnabbt. Saker vi alla har pratat om i flera år plötsligt bara görs och levereras ut till marknaden. Det gäller långtifrån bara oss elitklubbar. Titta bara på alla fantastiska motionslopp som på kort tid förstärkt och digitaliserat sin relation med alla sina tävlingsdeltagare.  Loppen har plötsligt blivit till fysiska hemmatävlingar och digitala ”träna-och-tävla-vart-du-vill-utmaningar”. 

Fler och fler klubbar och idrottsaktörer kopplar också upp sina verksamheter mot de globala målen och ökar snabbt fokus på hållbar utveckling för människor och miljö. Det är både bra och nödvändigt. Inom en mycket snar framtid kommer ingen att få en enda krona från något av Sveriges starkaste företag om partnerskapserbjudandet inte grundar sig i en tydlig strävan mot dom globala målen med tydlig effektrapportering som helt avgörande ingrediens.

En hållbarhetsmatch

Företagen skärper kraven.  Covid-19 snabbar på utvecklingen. Ska vi idrottsklubbar vara relevanta mot kommande generationer, ja då är det bara att ge sig in i hållbarhetsmatchen, uppriktigt och på riktigt. Annars väljer många av Greta och hennes kompisar bort dig.

Framför allt har alla vi klubbar och övriga inom svensk idrott insett att vi inte kan ta allt och alla för givet. Ja vi kan inte ta något alls för givet och jag tänker främst då på våra tre kärnmålgrupper. Våra  fans. Våra företagspartners. Våra ligor. Och de gigantiska intäktsströmmar som kommer från dessa tre grupper. När allt står på sin spets tvingas vi alla att kliva upp på tå och skapa bättre dialog, nya lösningar och tydligare värden utifrån mer noggrann behovsanalys. För oss, våra målgrupper och det samhälle vi lever och verkar i. Detta är också mycket tydligt just nu. 

Alla längtar vi såklart efter att få ta in våra fantastiska fans och partners i arenorna igen. Alla drömmer vi om den fullsatta arenan. Den dag då det återigen blir möjligt (om det nu blir så?!) kommer vi att vara bättre, leverera ett högre värde och vara mer rätt i tiden. OM vi nu tar chansen att utveckla oss under Covid-19.

I Brynäs IF har vi valt att försöka göra allt vi kan för att göra klubben starkare under Covid-19, detta samtidigt som vi ska överleva. Det är också därför som vi har utvecklat och lanserat flera nya partnerskap den senaste tiden såsom Privatpartner – en del av något större, Brynäskraft och digitala matchvärdsskap.

Fler nya partnerskap med fokus på hållbar utveckling är på G under hösten. Exempelvis Jämlikhetsresan där företag ska få förstärka och associera sig med föreningens långsiktiga satsning på jämställd och jämlik utveckling av Brynäs IF och sporten hockey.

Tuff, men inte omöjlig tid

 Till sist. Det är en mycket tuff tid som väntar oss elitklubbar de kommande månaderna och säkert också de kommande åren. Förmågor såsom att vara framåtlutade, affärsutvecklingsorienterade, modiga, innovativa och lyhörda kommer att skilja vinnare mot förlorare. Det är därför extra kul att se all innovativ utveckling som just nu sker inom svensk idrott. Bland kollegor i SHL och SDHL och inom alla andra idrotter.

Snabb stark utveckling pågår överallt, här och där! Är också helt övertygad om att den inställningen också attraherar regeringen mer. Och smittskyddssäkra matcher för rätt så många åskådare, det vet dom att vi kan leverera. 

Så. Dags för riktig förändring. Till det bättre.

Låt det kännas!  Tillsammans kommer vi ut starkare! 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.