Covid-19 gynnar faktiskt elitklubbar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Rubriken kan provocera. Men, lugn. Jag jobbar själv på Brynäs IF och vet att situationen är extremt tuff, oviss och osäker samt att pandemin innebär stora utmaningar för oss klubbar, våra ligor och mycket mänskligt lidande runt om i världen. Men, jag står för att Covid-19 är bra för oss elitklubbar, ligor och förbund. Covid-19 driver på oss till viktig och nödvändig förändring. Till det bättre

Så här tänker jag. Överallt ser och hör jag idrottsaktörer som anser sig vara offer på grund av Corona-restriktioner. Klart att restriktionerna är tuffa och skapar stora utmaningar. Men, min och vår inställning i Brynäs IF är att den här pandemin är den stora möjligheten för oss, SHL, SDHL och svensk idrott. Det är en chans att ta svensk idrott till nästa nivå – på en massa olika plan. Inte minst det kommersiella. Och det är en chans att en gång för alla definiera vem man ska vara och vad man ska kämpa för framåt i tiden.

All fokus på all utveckling

Därför sätter jag i den här krönikan ALLT fokus på ALL utveckling som just nu sker. För den sker överallt, hela tiden. De flesta kanslier och sportkontor i hela Sverige har på bara några månader, på riktigt, blivit till snabbfotade innovations- och affärsutvecklingsplatser. Med stort offensivt driv. När ”döden” knackar på dörren finns helt enkelt inga val. Det är därför pandemin också är positiv.

Den driver oss alla till stark, progressiv och snabb utveckling, som ändå hade varit nödvändig och helt avgörande för långsiktig framgång. Omvärlden förändrar sig snabbt, och det gäller att vi andra hänger med. 

Vad tror ni? Jag tror att det går att komma ut starkare och en bättre version av sig själv som klubb eller aktör än innan pandemin slog till. En klubb och aktör som genererar ett högre värde till sina målgrupper, framför allt till sina fans, partners och det samhälle som vi lever och verkar i. Jag är helt övertygad om det. Men det kommer inte att vara en enkel resa. Men livsnödvändig. Och jag tror också att riktig och rejäl utveckling känns. Så, låt det kännas. Rejält! 

Några saker är nu mycket tydliga i idrottssverige. 

Det här pågår i idrotts-Sverige

1. Supersnabb digitalisering pågår.

2. Ökat fokus på hållbar utveckling.

3. Ökat fokus på relationen till fans och partners.

Digitaliseringen går supersnabbt. Saker vi alla har pratat om i flera år plötsligt bara görs och levereras ut till marknaden. Det gäller långtifrån bara oss elitklubbar. Titta bara på alla fantastiska motionslopp som på kort tid förstärkt och digitaliserat sin relation med alla sina tävlingsdeltagare.  Loppen har plötsligt blivit till fysiska hemmatävlingar och digitala ”träna-och-tävla-vart-du-vill-utmaningar”. 

Fler och fler klubbar och idrottsaktörer kopplar också upp sina verksamheter mot de globala målen och ökar snabbt fokus på hållbar utveckling för människor och miljö. Det är både bra och nödvändigt. Inom en mycket snar framtid kommer ingen att få en enda krona från något av Sveriges starkaste företag om partnerskapserbjudandet inte grundar sig i en tydlig strävan mot dom globala målen med tydlig effektrapportering som helt avgörande ingrediens.

En hållbarhetsmatch

Företagen skärper kraven.  Covid-19 snabbar på utvecklingen. Ska vi idrottsklubbar vara relevanta mot kommande generationer, ja då är det bara att ge sig in i hållbarhetsmatchen, uppriktigt och på riktigt. Annars väljer många av Greta och hennes kompisar bort dig.

Framför allt har alla vi klubbar och övriga inom svensk idrott insett att vi inte kan ta allt och alla för givet. Ja vi kan inte ta något alls för givet och jag tänker främst då på våra tre kärnmålgrupper. Våra  fans. Våra företagspartners. Våra ligor. Och de gigantiska intäktsströmmar som kommer från dessa tre grupper. När allt står på sin spets tvingas vi alla att kliva upp på tå och skapa bättre dialog, nya lösningar och tydligare värden utifrån mer noggrann behovsanalys. För oss, våra målgrupper och det samhälle vi lever och verkar i. Detta är också mycket tydligt just nu. 

Alla längtar vi såklart efter att få ta in våra fantastiska fans och partners i arenorna igen. Alla drömmer vi om den fullsatta arenan. Den dag då det återigen blir möjligt (om det nu blir så?!) kommer vi att vara bättre, leverera ett högre värde och vara mer rätt i tiden. OM vi nu tar chansen att utveckla oss under Covid-19.

I Brynäs IF har vi valt att försöka göra allt vi kan för att göra klubben starkare under Covid-19, detta samtidigt som vi ska överleva. Det är också därför som vi har utvecklat och lanserat flera nya partnerskap den senaste tiden såsom Privatpartner – en del av något större, Brynäskraft och digitala matchvärdsskap.

Fler nya partnerskap med fokus på hållbar utveckling är på G under hösten. Exempelvis Jämlikhetsresan där företag ska få förstärka och associera sig med föreningens långsiktiga satsning på jämställd och jämlik utveckling av Brynäs IF och sporten hockey.

Tuff, men inte omöjlig tid

 Till sist. Det är en mycket tuff tid som väntar oss elitklubbar de kommande månaderna och säkert också de kommande åren. Förmågor såsom att vara framåtlutade, affärsutvecklingsorienterade, modiga, innovativa och lyhörda kommer att skilja vinnare mot förlorare. Det är därför extra kul att se all innovativ utveckling som just nu sker inom svensk idrott. Bland kollegor i SHL och SDHL och inom alla andra idrotter.

Snabb stark utveckling pågår överallt, här och där! Är också helt övertygad om att den inställningen också attraherar regeringen mer. Och smittskyddssäkra matcher för rätt så många åskådare, det vet dom att vi kan leverera. 

Så. Dags för riktig förändring. Till det bättre.

Låt det kännas!  Tillsammans kommer vi ut starkare! 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sven-Göran Eriksson köpte herrgården Björkefors för5,8 miljoner kronor 2002 och renoverade sedan gården för åtskilliga miljoner.

Sedan hans bortgång i augusti har gården varit till salu. Nu uppger mäklaren Henrik Flinta till media i Värmland att en svensk bosatt i Schweiz har visat intresse för Björkefors..

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

19:e upplagan av Tour de Ski var inte bara en sportslig, utan också en ekonomisk fullträff, för Norges Therese Johaug, 36 år. 

Hon fick med sig hem över 1,2 miljoner i prispengar, totalseger i cupen, samt delseger i ytterligare  en cup,  klättring (jämför bergspriset i Tour de France), samt  ersättning från fyra enskilda etapper. 

En annan pålitlig idrottsstjärna är Ludvig Åberg som också redovisar plussiffror.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv.  Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.

– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.