Sportcentralen slog Vinterstudion

TV4-sporten blev helgens vinnare. Nya Sportcentralen överträffade SVT:s Vinterstudion och framför allt var det skidskyttet som lockade mer än längdskidåkningen.
Annons

Peppe Eng, Marika Eriksson och Jonathan Nordin fick en bra premiär på Sportcentralen i TV4. Som mest tittade 420 000 personer på programmet under helgen som hade en tittartidsandel på 28,6 procent i 12-59.

Handboll och skidskytte

- Vi är glada att en majoritet av den svenska tv-sportpubliken valde att följa Sportcentralen redan under premiärhelgen. Dessutom är det extra kul att tittarsiffrorna ökade från lördag till söndag, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

Sändningarna hade en toppnotering på 740 000 tittare under söndagens skidskytte från Östersund. Även premiärmatchen mellan Sverige och Argentina i handbolls-VM för damer drog storpublik i TV4 och lockade som mest 475 000 tittare.

- Tittarna är väl nyfikna på något nytt. Vi har fått höra från olika håll att vi hittar nya ingångar i sporten, gällande statistikbehandling och med inslag som "head-to-head", där vi lyfte fram några favoriter i de olika loppen. Sen är skidskyttet i sig en jäkligt bra tv-sport, förklarade Fredrik Olofsson, exekutiv producent för Sportcentralen för Sport-Expressen.

Förändra reklamavbrotten

Ändå fanns en kritik mot de återkommande reklamavbrotten:

- Vi kommer fortsätta jobba aktivt med hur vi lägger reklamavbrotten. Sen handlar det om att hitta nya och intressanta grepp i Sportcentralen. Jag är positivt överraskad att vi hade så fina siffror, men vi får inte dra för stora växlar på det här. Nu gäller det att leva upp förväntningarna.

SVT:s sportchef, Per Yng, insåg på förhand att TV4 skulle få många tittare:

- Skidskyttet har gått starkare än sprintlängd och så brukar det vara. När det alpina kommer över till Europa så blir det en översvängning till oss skulle jag tro, säger SVT:s sportchef Per Yng.

Som ett slags Sportextra

Han ser en klar skillnad på innehållet i programmem:

- De försöker göra någon typ av Sportextra fast i tv-redaktionsmiljö. Det var spännande fast det kunde bli lite rörigt bitvis. Vi går nog lite mer på djupet än de i våra sändningar och det tänker vi fortsätta göra.

På TV4 var glädjen också stor över att Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg, också förknippade med sport, gjorde succé i premiären av Slaget om Sverige i söndags med nästan 1,5 miljoner tittare.

Dessutom, Så mycket bättre med Lalehs avsnitt lockade 1 725 000 tittare med en otrolig tittartidsandel på 50,5 procent. Där deltog dock ingen sportmedarbaetare, varken från i dag eller i går.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.