Stor skillnad på streamingintäkter
Handel med sporträttigheter öppnar nya intäktsvägar för en pressad idrottsrörelse. Ishockeyns SHL-organisation har väckt uppmärksamhet för flera guldkantade avtal med C More/TV 4, huvudägare Telia. Det nyligen tecknade avtalet till 2030 beräknas ge SHL-lagen totalt 5 miljarder kronor.
Andra rättighetsinnehavare, som Svensk Elitbandy, intresseförening för den högsta seriens klubbar, damer och herrar, agerar i en annan ekonomisk verklighet. För att maximera värdet av bandysporten är i vinter media huset Schibstedt (sportbladetplay,se) hemmaplan för det lackröda nystanet.
Jättepengar för bandyn
För 139 kr/match eller 1299 kr för hela grundserien kan anhängare till elitlagen teckna abonnemang. ”Bandykyrkan” i Edsbyn landar i vardagsrummet.
En affär som har möjliggjorts av sport media koncernen Spring Media som av Svensk Elitbandy köpt rättigheten med uppgift att öka tillgängligheten och exponering av bandys högsta serier.
Det lackröda paketeras i ett rättighetsfönster och licensieras till olika kanaler, som Aftonbladets TV-plattform eller Bonniers News Local . I avtalet garanteras Svensk Elitbandys herrklubbar 100 000 kronor per förening samt ersättning på procentbasis efter hur många supporters som väljer att se sitt favoritlag hemma i TV-soffan.
De mest populära lagen är Villa, Vänersborg, Edsbyn, Bollnäs och Hammarby. Per Selin är ligachef och hans bedömning är att ytterligare två till fyra miljoner kronor kommer ligalagen till del vid säsongslut.
Spring Media grundades 2011 av tre tidigare medarbetare på IEC in Sports som 2008 hade köpts upp av franska Lagardiére, 2019 var omsättningen 150 miljoner kronor. Företaget är globalt och den svenska marknaden utgör 25 procent av Spring Medias verksamhet.
-Avgörande för hur mycket en rättighet är värd relaterar alltid till tittandet, hur många tittar, vilka är tittarna och hur ser betalningsviljan ut, meddelar Torsten Billing på Spring Media och en av grundarna.
-Andra faktorer med betydelse är konkurrenssituationen på mediamarknaden, spelschema för sporten, produktionen, men centralt är alltid tittandet, betonar Torsten Billing.
Aftonbladet stor köpare
Aftonbladet, ägt till 91 procent av norska Schibstedt, engagerar dagligen cirka fyra miljoner med läsare av papperstidningen, mobil samt abonnenter på olika digitala plattformer, varav sportbladetplay.se/bandy är en. Sport har av tradition ett högt ingångsvärde i kampen om läsare/tittare.
Per Sehlin, bandysligachef, är nöjd med att finnas på sportbladetplay.se/bandy.
-Ja, tidigare har vi försökt sälja vår produkt på egen hand men haft svårigheter, bl.a. vad gäller produktionen. Nu ligger det ansvaret på Spring Media. Ekonomiskt kan vi alltid önska oss ett bättre avtal, men ökad exponering ger också mervärden för våra klubbar i sponsoravtal på lokal nivå, framhåller Per Selin.
Enligt Torsten Billing varierar affärsmodellen med rättighetsinnehavare. Generellt bidrar Spring Media till att öka intäktsströmmar på sändningsrättigheter och företagets är provision på intäkter som genereras.
Andra ligor som finns om Spring Medias paraply är Elitfotboll dam och Elitettan damer, SLL innebandy herrar och damer, speedway, STCC och andra motortävlingar. Företaget erbjuder streaming tjänster till flera elitklubbar, bland annat Hammarby, IFK Göteborg och dammästarna Kopparberg/Göteborg inom ramen för streamingtjänsten StayLive.
Jörgen van att förhandla
Innebandy finns i vinter på Expressens TV-portal som också producerar programmet ”Frislaget”. Vd på SSL, Svenska Superligan Innebandy, är Jörgen Lindgren, tidigare vd. på SHL. Här är beloppen mer blygsamma än i ishockeyns värld, men ligan vann inför den här säsongen en viktig strid med sitt specialförbund, Svenska Innebandyförbundet.
Det innebär att SLL är rättighetsinnehavare, d.v.s. rätten att teckna egna avtal, enligt samma modell som inom ishockeyn.
-Ja, det var viktigt för oss. Och speciellt en säsong som den här, då våra publikintäkter har reducerats kraftigt. Om jag är nöjd med ersättningen? Nej, det blir jag aldrig, säger Hannes Öhman, marknadschef i Uppsala-laget Storvreta, en av landets ledande klubbar.
Årligen distribuerar Spring Media cirka 8 000 timmar sport. Ett av de mer udda avtalen under 2020 träffades med Sky Mexiko om att sända ett 20-tal matcher ur Damallsvenskan i Mexiko.
Avtal med lokaltidningar
Till glädje för Tomas Hoszek, generalsekreterare:
-När vi tecknade egna avtal var nettoeffekten 380 00 kronor att fördela, till samtliga klubbar. Nu talar vi helt andra belopp, säger Tomas Hoszek.
Genom avtal med Bonnier News Local och NTM-koncernen når Spring Media ut med sitt rättighetsinnehav till så gott som samtliga svenska lokaltidningar, bara Bonnies News Local omfattar ett 40-tal varumärken.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar