Stor skillnad på streamingintäkter

Handel med sporträttigheter öppnar nya intäktsvägar för en pressad idrottsrörelse. Ishockeyns SHL-organisation har väckt uppmärksamhet för flera guldkantade avtal med C More/TV 4, huvudägare Telia. Det nyligen tecknade avtalet till 2030 beräknas ge SHL-lagen totalt 5 miljarder kronor.

Jörgen Lindgren har stor erfarenhet från diskussioner om TV-avtal från sin tid som generalsekreterare i hockeyn. I dag kommer det till nytta när han jobbar inom innebandyn

Andra rättighetsinnehavare, som Svensk Elitbandy, intresseförening för den högsta seriens klubbar, damer och herrar, agerar i en annan ekonomisk verklighet.  För att maximera värdet av bandysporten är i vinter media huset Schibstedt  (sportbladetplay,se) hemmaplan för det lackröda nystanet.

Jättepengar för bandyn

För 139 kr/match eller 1299 kr för hela grundserien kan anhängare till elitlagen teckna abonnemang. ”Bandykyrkan” i Edsbyn landar i vardagsrummet. 

 En affär som har möjliggjorts av sport media koncernen Spring Media som av Svensk Elitbandy köpt rättigheten med uppgift att öka tillgängligheten och exponering av bandys högsta serier.

 Det lackröda paketeras i ett rättighetsfönster och licensieras till olika kanaler, som Aftonbladets TV-plattform eller Bonniers News Local . I avtalet garanteras Svensk Elitbandys herrklubbar 100 000 kronor per förening samt ersättning på procentbasis efter hur många supporters som väljer att se sitt favoritlag hemma i TV-soffan.

De mest populära lagen är Villa, Vänersborg, Edsbyn, Bollnäs och Hammarby. Per Selin är ligachef och hans bedömning är att ytterligare två till fyra miljoner kronor kommer ligalagen till del vid säsongslut.

Spring Media grundades 2011 av tre tidigare medarbetare på IEC in Sports som 2008 hade köpts upp av franska Lagardiére, 2019 var omsättningen 150 miljoner kronor. Företaget är globalt och den svenska marknaden utgör 25 procent av Spring Medias verksamhet.

-Avgörande för hur mycket en rättighet är värd relaterar alltid till tittandet, hur många tittar, vilka är tittarna och hur ser betalningsviljan ut, meddelar Torsten Billing på Spring Media och en av grundarna.

-Andra faktorer med betydelse är konkurrenssituationen på mediamarknaden, spelschema för sporten, produktionen, men centralt är alltid tittandet, betonar Torsten Billing.

Aftonbladet stor köpare

Aftonbladet, ägt till 91 procent av norska Schibstedt, engagerar dagligen cirka fyra miljoner med läsare av papperstidningen, mobil samt abonnenter på olika digitala plattformer, varav sportbladetplay.se/bandy är en. Sport har av tradition ett högt ingångsvärde i kampen om läsare/tittare.

Per Sehlin, bandysligachef, är nöjd med att finnas på sportbladetplay.se/bandy.

-Ja, tidigare har vi försökt sälja vår produkt på egen hand men haft svårigheter, bl.a. vad gäller produktionen. Nu ligger det ansvaret på Spring Media. Ekonomiskt kan vi alltid önska oss ett bättre avtal, men ökad exponering ger också mervärden för våra klubbar i sponsoravtal på lokal nivå, framhåller Per Selin.

Enligt Torsten Billing varierar affärsmodellen med rättighetsinnehavare. Generellt bidrar Spring Media till att öka intäktsströmmar på sändningsrättigheter och företagets är provision på intäkter som genereras.

Andra ligor som finns om Spring Medias paraply är Elitfotboll dam och Elitettan damer, SLL innebandy herrar och damer, speedway, STCC och andra motortävlingar. Företaget erbjuder streaming tjänster till flera elitklubbar, bland annat Hammarby, IFK Göteborg och dammästarna Kopparberg/Göteborg inom ramen för streamingtjänsten StayLive.

Jörgen van att förhandla

Innebandy finns i vinter på Expressens TV-portal som också producerar programmet ”Frislaget”.  Vd på SSL, Svenska Superligan Innebandy, är Jörgen Lindgren, tidigare vd. på SHL. Här är beloppen mer blygsamma än i ishockeyns värld, men ligan vann inför den här säsongen en viktig strid med sitt specialförbund, Svenska Innebandyförbundet.

Det innebär att  SLL är rättighetsinnehavare, d.v.s. rätten att teckna egna avtal, enligt samma modell som inom ishockeyn.

-Ja, det var viktigt för oss. Och speciellt en säsong som den här, då våra publikintäkter har reducerats kraftigt. Om jag är nöjd med ersättningen? Nej, det blir jag aldrig, säger Hannes Öhman, marknadschef i Uppsala-laget Storvreta, en av landets ledande klubbar.

Årligen distribuerar Spring Media cirka 8 000 timmar sport. Ett av de mer udda avtalen under 2020  träffades med Sky Mexiko om att sända ett 20-tal matcher ur Damallsvenskan i Mexiko.

Avtal med lokaltidningar

Till glädje för Tomas Hoszek, generalsekreterare:

-När vi tecknade egna avtal var nettoeffekten 380 00 kronor att fördela, till samtliga klubbar. Nu talar vi helt andra belopp, säger Tomas Hoszek.

Genom avtal med Bonnier News Local och NTM-koncernen når Spring Media ut med  sitt rättighetsinnehav till så gott som samtliga svenska lokaltidningar, bara Bonnies News Local omfattar ett 40-tal varumärken.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.