Jonas satsning på idrott via AI en succé

Sportway Media Group står inför ett nytt genombrott. Företaget har lyckats samla in 70 miljoner kronor (jämte 110 i höstas)och kan fortsätta en omfattande expansion inom både nya och befintliga marknader.

Att direktsända matcher med ai-teknik är affärsidén och över allt svävar Jonas Perssons ande, den verklige entreprenören och innovatören när det gäller sporträttigheter via bild i någon form. 

Att sända idrott via AI-teknik är affärsiden inom Commercial Sports Media som har tagit in 180 miljoner från investerare.

Han är gränslös i dubbel mening i sitt sätt att se kommersiella möjligheter inom idrotten.

1994 grundade han IEC in Sports som växte till en jätte inom handeln med tv-rättigheter över hela världen.

Dessutom, han lyckades med konststycket att sälja bolaget två gånger. 

Tidig på ny marknad

Sedan några år har Jonas Persson upptäckt en ny marknad, användningen av artificiell intelligens för bildproduktion och här ville han vara med - i fronten. Han låg bakom tillkomsten av Sportway förutom ett rådgivningsbolag, Commercial Sports Media.

Medvinden har varit påtaglig och och består. Jonas upptäcker ideligen nya möjligheter. Han rekryterar personal, breddar kapaciteten och vill bli en aktör även ute i Europa. 

- Vår affärsmodell har visat sig framgångsrik i Norden sedan 2014, påpekar Jonas som nu siktar längre..

Han förutspådde en expansion både för sedvanlig TV-produktion och via AI-teknik och ställde också in siktet på Tyskland, Schweiz och Österrike. 

- Tidpunkten är rätt för att expandera till nya marknader, kommenterade han.

- Det fanns en tid då det kunde gå fyra dagar mellan sportsändningarna på TV till det som till det slutligen erbjöds var några dagar gamla klipp från en avlägsen match i dåvarande UEFA-cupen. 

Avtal i olika länder

- Sedan dess  har det runnit en del kablar, satelliter, IP och internet under broarna, men frågan är om sport- och mediavärlden har stått inför ett större utvecklingssteg än det som nu erbjuds tack vare AI. nuvarande. 

Succesivt har nya affärer, i bl a Norge och Finland, skapat framgångar och under resan bildades Sportway Media Group efter ett samgående med norska motsvarigheten My Game.

Vd för den nya koncernen hösten 2022 blev My Games dåvarande vd, Harald Strømme medan Daniel Frank blev kvar som vd för Sportway som blev ett dotterbolag inom koncernen. 

Samtidigt fick Sportway tillgång till ytterligare 110 miljoner kronor och nu kommer ytterligare ett kapitaltillskott om 70  miljoner . Intäkterna ska användas för fortsatta investeringar i kameror och avtal om sporträttigheter samtidigt som Sportways plattform ska förstärkas.

Kapitalet tillfördes från befintliga aktieägare som Jonas Persson, Daniel Franck och Stefan Glevén samt nya investerare, Fredrik Österberg och Fredrik Svederman. Fredrik Österberg var med och grundade det svenska spelföretaget Evolution 2006 och Fredrik Svederman var Evolutions CFO fram till 2017. De har båda en lång erfarenhet av att stötta teknikbaserade företag på disruptiva marknader.

-Tillskottet av nytt kapital placerar Sportway i pole position för att fortsätta växa och vinna en ännu större andel av den snabbt växande marknaden för AI-producerat sportinnehåll. Vi är mycket optimistiska inför framtiden och ska kunna genomföra vår strategi och pipeline av redan undertecknade kontrakt.", kommenterar Daniel Franck, VD.

"Nu kan vi leverera"

. - Med det nya kapitalet är vi inställda på att leverera på våra högt uppsatta mål för fler installationer och tillväxt under de kommande åren." säger Harald Strømme, styrelseordförande

Ytterligare ett trumfkort är Sportways coachingverktyg, Team Account, som betraktas som branschledande och används i spelarutveckling i form av dataanalys och videocoaching.

Tjänsten kommer att förse bla  ishockeyklubbarna med högkvalitativ livestreaming, coachingverktyg, mjukvara för spelarsäkerhet samt en plattform för live- och on-demand sändningar.

I dag betraktas Sportway Media Group som ledande europeisk ledare inom den snabbväxande sportteknologiska industrin som tillhandahåller AI-automatiserad täckning för livevideoproduktion till en bråkdel av traditionella produktionskostnader.

Thomas Ejderhov

 

 

.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.