Vill bygga arena för 2,5 miljarder kronor

En mr X vill i Göteborg uppföra en multiarena för 50 000 åskådare till en kostnad av cirka 2,5 miljarder
Vad som ska ske med och runt Ullevi och Gamla Ullevi engagera många människor. Nu framkommer att en göteborgare med internationella kontakter har kommit långt i sin planering:
- Vi fick de sista bitarna klara kring finansieringen i fredags, hävdar personen som ännu vill dölja sitt namn.
- En tanke har varit att försöka ta över Ullevi och bygga om, men tanken att köpa loss tomten och Gamla Ullevi är mera realistisk.
- Det blir en multiarena för 50 000 åskådare med baktanken att få tillbaka de verkligt stora matcherna till Göteborg, en nationalarena i Göteborg i stället för i Stockholm. Det blir naturligtvis en enorm tillgång för Göteborg och den kommer att skapa massor av arbetstillfällen. Och ingen vill ju spela på Ullevi.
Arenan ska också byggas samman med ett lyxhotell och kommersiella ytor på omkring 150 000 kvadratmeter.
Storslagna planer, men affärsmannen hävdar att ett par amerikanska bankägare och privatpersoner är beredda att finansiera satsningen som beräknas kosta ca 2,5 miljarder totalt.
Närmast krävs att Göteborgs kommun tycker att planerna är seriösa och då ställer upp med en borgenssumma på 250 miljoner.
 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.