En gigantisk idrotts- och reklamfest

Det finns idrottsvenemang i mängd – och så finns det Super Bowl. New England Patriots mot New York Giants i nattens gigantiska final är allt och lite till. Bara i USA sitter 111 miljoner personer framför TV:n. Inte undra på att reklamspotar på 30 sekunder kostar 24 miljoner kronor.

Mitt uppe i detta gigantiska evenemang finns en liten bit Sverige i form av klädkedjan Hennes & Mauritz som slog en signal till David Beckham som inte hade något emot att klä av sig allt utom kalsongerna.

H&M och Beckham tar sats

- Jag är förtjust över att min bodywearreklam presenteras under årets Super Bowl. Mitt designteam och jag har jobbat i 18 månader på att utveckla kollektionen och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger David Beckham enligt ett pressmeddelande.

Reklamen ska ge lanseringen av den globala kollektionen extra fart. H&M promotar även lanseringen med en gigantisk reklamskylt, en helkroppsbild på Beckham i de nya kalsongerna, på Manhattan i New York.

Reklam har blivit en så stor del av matchen att folk inte bara pratar om vem av quarterbackarna som ska lyckas utan också om vad som utspelas på filmerna. I år handlar det mycket om bilar, drycker, snacks och filmer.

Seinfeld kör Honda

Honda presenterar en film om nya sportbilen NSX och där Jerry Seinfeld och Jay Leno har huvudrollerna. Cadillac och Chrysler går en match, precis som Coca Cola och Pepsi.

Uppgifter gör gällande att under det senaste decenniet har reklamköparna satsat närmare 11,7 miljarder kronor på evenemanget.

NBC har sändningsrättigheterna och sålde slut annonsplatserna redan i oktober. Dominansen från bilindustrin är markant. 20 bilföretag finns representerade.

Mer än 1,5 miljard i reklamintäkter

Priset, som uppenbarligen inte avskräcker, ligger på ca 3,5 miljoner dollar för 30 sekunders reklam.

Det skulle innebära en prisökning på ca 15 procent jämfört med 2011. I fjol såldes tv-reklam för 227,9 miljoner dollar, drygt 1,5 miljarder kronor.

Anheuser Busch InBev anser att det handlar om är väl investerade pengar. Företaget som står bakom Budweiser har betalat motsvarande 1,6 miljarder kronor. Pepsi med 1,2 miljarder kronor och General Motors med 560 miljoner kronor hör också till företaget som gillar Super Bowl.

Dessutom producerar många företag förhandspotar på nätet. Där finns diverse filmer som anger vad som väntar vid finalen och som trissar upp intresset.

Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna.  Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...

En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.

Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Samtidigt som Johan Lindwall, generalsekreterare på intresseorganisationen, Svensk Elitfotboll, SEF, konstaterar att ordningsläget i Allsvenskan och Superettan har varit det bästa på många år, (pressmeddelande 14 december)  visar polisens statistik från 2024 års 240 matcher i herrallsvenskan, att minst 7 756 pyrotekniska produkter har antänts.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.