En gigantisk idrotts- och reklamfest

Det finns idrottsvenemang i mängd – och så finns det Super Bowl. New England Patriots mot New York Giants i nattens gigantiska final är allt och lite till. Bara i USA sitter 111 miljoner personer framför TV:n. Inte undra på att reklamspotar på 30 sekunder kostar 24 miljoner kronor.

Mitt uppe i detta gigantiska evenemang finns en liten bit Sverige i form av klädkedjan Hennes & Mauritz som slog en signal till David Beckham som inte hade något emot att klä av sig allt utom kalsongerna.

H&M och Beckham tar sats

- Jag är förtjust över att min bodywearreklam presenteras under årets Super Bowl. Mitt designteam och jag har jobbat i 18 månader på att utveckla kollektionen och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger David Beckham enligt ett pressmeddelande.

Reklamen ska ge lanseringen av den globala kollektionen extra fart. H&M promotar även lanseringen med en gigantisk reklamskylt, en helkroppsbild på Beckham i de nya kalsongerna, på Manhattan i New York.

Reklam har blivit en så stor del av matchen att folk inte bara pratar om vem av quarterbackarna som ska lyckas utan också om vad som utspelas på filmerna. I år handlar det mycket om bilar, drycker, snacks och filmer.

Seinfeld kör Honda

Honda presenterar en film om nya sportbilen NSX och där Jerry Seinfeld och Jay Leno har huvudrollerna. Cadillac och Chrysler går en match, precis som Coca Cola och Pepsi.

Uppgifter gör gällande att under det senaste decenniet har reklamköparna satsat närmare 11,7 miljarder kronor på evenemanget.

NBC har sändningsrättigheterna och sålde slut annonsplatserna redan i oktober. Dominansen från bilindustrin är markant. 20 bilföretag finns representerade.

Mer än 1,5 miljard i reklamintäkter

Priset, som uppenbarligen inte avskräcker, ligger på ca 3,5 miljoner dollar för 30 sekunders reklam.

Det skulle innebära en prisökning på ca 15 procent jämfört med 2011. I fjol såldes tv-reklam för 227,9 miljoner dollar, drygt 1,5 miljarder kronor.

Anheuser Busch InBev anser att det handlar om är väl investerade pengar. Företaget som står bakom Budweiser har betalat motsvarande 1,6 miljarder kronor. Pepsi med 1,2 miljarder kronor och General Motors med 560 miljoner kronor hör också till företaget som gillar Super Bowl.

Dessutom producerar många företag förhandspotar på nätet. Där finns diverse filmer som anger vad som väntar vid finalen och som trissar upp intresset.

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn. 

– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.