Zlatans segertåg med sin bok

Nu finns Zlatan Ibrahimovics självbiografi hos de franska bokhandlarna. Boken ”Moi, Zlatan Ibrahimovic” har släppts i Frankrike och den redan intensiva mediabevakningen av Zlatan har ökat ytterligare.
Två franska supporters vid Parc des Princes stadium i Paris inför en fotbollsmatch med Paris SG. De tar alltid på sig Ibrahimovictröjor när de går på matcherna. Ett litet bevis för hur stor Zlatan har blivit i sin nya hemstad. Foto: Karin Olander, Scanpix
Annons

 

Boken har också inneburit att artiklarna om Zlatan ändrat karaktär och handlat mer om hans bakgrund än om själva fotbollen.

I alla franska medier

De flesta stora franska medierna har under de senaste veckorna uppmärksammat utgivningen av "Moi, Zlatan Ibranhimovic". På Canal + visades ”Zlatan l’Integrale”, ett reportage om Zlatans väg från Rosengård ut i Europa. Zlatan själv var gäst i TV-programmet Le journal de 20 heures på TF1.

I Le Monde intervjuas Zlatan om boken, sin uppväxt, sitt förhållande till Sverige och svenskhet. Han blev ombedd att själv definiera verbet "zlataner", vilket han anser betyda "dominera" på ett positivt sätt, genom att göra något "akrobatiskt, annorlunda, omöjligt."

Le Parisien publicerade en intervju med David Lagercrantz som skrivit boken utifrån Zlatans berättelser.

TV-siffror ökar

Även Le Figaro uppmärksammade boksläppet med en artikel med utdrag från självbiografin, med utgångspunkt från teman såsom Zlatan som barn, hans mamma, hans pappa, Guardiola, Mourinho etc. På liknande sätt publicerade Le nouvel Observateur en artikel om Zlatan från A till Z.

Det finns en stor och utbredd "Zlatan-effekt" som tar sig olika uttryck.

Canal +, som sänder franska ligan i fotboll, har fått högre tittarsiffror under hösten och den största franska sporttidningen l'Équipe har märkt av en ökad försäljning.

Lagercrantz i Paris

Le Figaro publicerade den 4 januari en artikel där Zlatan beskrivs som den största stjärnan i franska ligan och att han och hans Paris Saint-Germain lockar allt fler tittare och läsare. Till exempel var det 15 procent fler (2,34 miljoner TV-tittare) som såg klassikermötet mellan Olympique Marseille och Paris Saint-German i år jämfört med förra året.

Även L'Équipe har märkt av en ökad efterfrågan på mellan 10 och 15 procent genom PSG:s sportsliga framgångar, vilka benämns som relaterade till "Zlatan-effekten".

David Lagercrantz, författaren till “Jag är Zlatan”, har besökt Paris inför lanseringen och gjort flera intervjuer.

- Det känns lika sanslöst som när den kom ut i Sverige. Jag har suttit i intervjuer hela dagen, medgav Lagerqrantz på en presskonferens.

Zlatan själv har gjort några enskilt utvalda intervjuer och all uppmärksamhet skapar större nyfikenhet. Boken har en första upplag om 60 000 ex.

"Mest framgångsrika exporten"

- Det är den mest framgångsrika fackboksexporten någonsin, säger Gustaf Bonde på Bonnier Group Agency till Resumé.

- Fransmännen var helt ointresserade från början, men sedan kom Zlatan till Paris Saint-Germain som deras stora stjärna och då blev han stjärna i Frankrike. Då var det plötsligt flera förlag som ville köpa den, säger förläggaren Albert Bonnier i en intervju.

Den 9 november 2011 släpptes den första Zlatan-boken här hemma. Sedan har det varit ett segertåg i Europa. I 18 länder finns boken, senast Frankrike och snart även i Tyskland.

I Italien har Zlatan-boken sålts i över 200 000 exemplar. I Storbritannien var det länge segt, men efter Zlatans uppvisning i Friends Arena mot England tog intresset fart.

Spanien avvaktar...

Däremot är det frågan hur det blir i Spanien. Inget förlag har ännu köpt rättigheterna  och en del av förklaringen är Zlatans något kontroversiella uppbrott från Barcelona.

Förlaget JC Lattes står bakom lanseringen i Frankrike.

- Vi har genomfört tre tidningsintervjuer, en längre tv-intervju och en i radio med Zlatan i förra veckan. Vi har valt ut nyckeljournalister för intervjuerna och lyckades tajma en intervju prime time inför uppskattningsvis 9 miljoner tittare. Jag är väldigt nöjd med intervjuerna där Zlatan har visat upp en stor generositet. Vi har fått en bra start, säger Eva Bredin-Wachter förläggare på JC Lattes till Resumé.

I oktober nämndes den svenska fotbollshjälten 800 000 gånger i franska medier och endast president Francois Hollande var lika återkommande i media.

Frans Fransson (inte verifierad)

ons, 2013-02-06 18:33

1. Zlatan stärker sitt varumärke

Samarbetet med professionella varumärkeskonsulter har sannerligen fått positiva konsekvenser för Zlatans kommersiella status som ett globalt varumärke. Att Zlatan skapar engagemang och adderar värden till media, sponsorer, tv-bolag, etc, har vi konstaterat sedan lång tid tillbaka. Men genom sitt självutlämnande sätt att beskriva sin verklighet i boken, har han även stärkt sin fanbase globalt och nått fram till fler individer, fler aktörer och ännu fler länder. Återstår att se hur han skriver sitt kommande kapitel.

Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet  har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd  i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får  knappt 3 miljoner.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Förhoppningen om färre restriktioner för idrotten finns inte i nuläget - i stället förlängs gällande restriktioner på grund av pandemin till den 17 maj. Det gäller både Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd samt begränsningsförordningen vilket innebär fortsatt 8 personer vid offentliga tillställningar och allmänna sammankomster Likaså blir det fortsatt stopp för ungdomar att börja idrotta.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.