Zlatans segertåg med sin bok
Boken har också inneburit att artiklarna om Zlatan ändrat karaktär och handlat mer om hans bakgrund än om själva fotbollen.
I alla franska medier
De flesta stora franska medierna har under de senaste veckorna uppmärksammat utgivningen av "Moi, Zlatan Ibranhimovic". På Canal + visades ”Zlatan l’Integrale”, ett reportage om Zlatans väg från Rosengård ut i Europa. Zlatan själv var gäst i TV-programmet Le journal de 20 heures på TF1.
I Le Monde intervjuas Zlatan om boken, sin uppväxt, sitt förhållande till Sverige och svenskhet. Han blev ombedd att själv definiera verbet "zlataner", vilket han anser betyda "dominera" på ett positivt sätt, genom att göra något "akrobatiskt, annorlunda, omöjligt."
Le Parisien publicerade en intervju med David Lagercrantz som skrivit boken utifrån Zlatans berättelser.
TV-siffror ökar
Även Le Figaro uppmärksammade boksläppet med en artikel med utdrag från självbiografin, med utgångspunkt från teman såsom Zlatan som barn, hans mamma, hans pappa, Guardiola, Mourinho etc. På liknande sätt publicerade Le nouvel Observateur en artikel om Zlatan från A till Z.
Det finns en stor och utbredd "Zlatan-effekt" som tar sig olika uttryck.
Canal +, som sänder franska ligan i fotboll, har fått högre tittarsiffror under hösten och den största franska sporttidningen l'Équipe har märkt av en ökad försäljning.
Lagercrantz i Paris
Le Figaro publicerade den 4 januari en artikel där Zlatan beskrivs som den största stjärnan i franska ligan och att han och hans Paris Saint-Germain lockar allt fler tittare och läsare. Till exempel var det 15 procent fler (2,34 miljoner TV-tittare) som såg klassikermötet mellan Olympique Marseille och Paris Saint-German i år jämfört med förra året.
Även L'Équipe har märkt av en ökad efterfrågan på mellan 10 och 15 procent genom PSG:s sportsliga framgångar, vilka benämns som relaterade till "Zlatan-effekten".
David Lagercrantz, författaren till “Jag är Zlatan”, har besökt Paris inför lanseringen och gjort flera intervjuer.
- Det känns lika sanslöst som när den kom ut i Sverige. Jag har suttit i intervjuer hela dagen, medgav Lagerqrantz på en presskonferens.
Zlatan själv har gjort några enskilt utvalda intervjuer och all uppmärksamhet skapar större nyfikenhet. Boken har en första upplag om 60 000 ex.
"Mest framgångsrika exporten"
- Det är den mest framgångsrika fackboksexporten någonsin, säger Gustaf Bonde på Bonnier Group Agency till Resumé.
- Fransmännen var helt ointresserade från början, men sedan kom Zlatan till Paris Saint-Germain som deras stora stjärna och då blev han stjärna i Frankrike. Då var det plötsligt flera förlag som ville köpa den, säger förläggaren Albert Bonnier i en intervju.
Den 9 november 2011 släpptes den första Zlatan-boken här hemma. Sedan har det varit ett segertåg i Europa. I 18 länder finns boken, senast Frankrike och snart även i Tyskland.
I Italien har Zlatan-boken sålts i över 200 000 exemplar. I Storbritannien var det länge segt, men efter Zlatans uppvisning i Friends Arena mot England tog intresset fart.
Spanien avvaktar...
Däremot är det frågan hur det blir i Spanien. Inget förlag har ännu köpt rättigheterna och en del av förklaringen är Zlatans något kontroversiella uppbrott från Barcelona.
Förlaget JC Lattes står bakom lanseringen i Frankrike.
- Vi har genomfört tre tidningsintervjuer, en längre tv-intervju och en i radio med Zlatan i förra veckan. Vi har valt ut nyckeljournalister för intervjuerna och lyckades tajma en intervju prime time inför uppskattningsvis 9 miljoner tittare. Jag är väldigt nöjd med intervjuerna där Zlatan har visat upp en stor generositet. Vi har fått en bra start, säger Eva Bredin-Wachter förläggare på JC Lattes till Resumé.
I oktober nämndes den svenska fotbollshjälten 800 000 gånger i franska medier och endast president Francois Hollande var lika återkommande i media.
Mest lästa just nu
Tala om dominoeffekt. Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.
Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.
Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Frans Fransson (inte verifierad)
ons, 2013-02-06 17:33
1. Zlatan stärker sitt varumärke
Samarbetet med professionella varumärkeskonsulter har sannerligen fått positiva konsekvenser för Zlatans kommersiella status som ett globalt varumärke. Att Zlatan skapar engagemang och adderar värden till media, sponsorer, tv-bolag, etc, har vi konstaterat sedan lång tid tillbaka. Men genom sitt självutlämnande sätt att beskriva sin verklighet i boken, har han även stärkt sin fanbase globalt och nått fram till fler individer, fler aktörer och ännu fler länder. Återstår att se hur han skriver sitt kommande kapitel.