Damfotbollsklubben startar eget BNI

Samma visa igen. Damlandslaget gör en bra turnering, men det återspeglas inte i allsvenskan. Publiksnittet har sjunkit i stället. Men i Kopparbergs/Göteborg FC ger man inte upp, flera storföretag har nappat på idén med Nätverket.
Peter Schramm rekryterades till Kopparberg/Göteborg för att få fart på affärerna. Och första stora satsningen har mötta av stort intresse från företagen.


Idén är hämtad från BNI som beskrivs som världens och Sveriges största affärsnätverk för personliga rekommendationer. Här träffas medlemmar från ett stort antal branscher återkommande för att hjälpa varandra fram till fler affärer.

Pete Schramm ficka ansvaret

- Vi inom idrotten skulle väl lika gärna kunna bli motorn, tänkte Peter Schramm som i februari lämnade Infront Sports Media och fick anställning som affärsutvecklingschef i Kopparberg/Göteborgs FC.

Det är han som står bakom initiativet där klubben ska locka företag med mer än 50 miljoner i omsättning.

- Vi har satt ribban högt, men bara fått uppskattande ord från företagen.

Klartecken från 20 företag

SKF och Coop är klubbens ledande sponsorer förutom bryggeriet Kopparberg som har köpt titeln på ett rullande kontrakt som gäller sedan 2004. De ingår med automatik i den nya satsningen. Nu har Schramm fått t ex Länsförsäkringar, Lernia, Sodexo, Liseberg, Ticnet och Hitta.se att nappa på idén.

- I dag har vi klartecken från 20 företag. Bland dem finns fem nuvarande sponsorer som satsar från 50 000 till 500 000 kronor varje säsong. Men vi har alltså klart med 15 andra etablerade företag som vill komma.

Den 26 september är det upptakt och alla träffar ska hållas på Ullevi som också är en partner i projektet.

Hellre matcher på torsdagar

Tanken är att skapa ett nätverk där företagen uppnår affärer tack vare medverkan. Fotbollsklubben är koordinatorn, men själva fotbollen är inte helt avgörande.

- Nej, faktiskt, inte, därtill spelar vi för sällan på vardagskvällar. Helgmatcher är inget före företagsträffar. Bäst vore att spela torsdagar, då är folk vana vid att gå ut och fotbollen bli en bra samlingspunkt, menar Schramm.

Vid närverksträffarna ska företagen skifta som ansvariga för programmet. Där får de möjlighet till en egen presentation utöver utformning av kvällens program och dessutom är det tänkt att speeddating ska vara en återkommande punkt.

Omsätter 9 miljoner

Det finns två kriterier förutom själva nivån på omsättningen. Varumärket ska vara etablerat och starkt, plus att företaget ska ha en god renommé.

- 20 företag ska blir det dubbla under 2014, det är vårt mål.

Peter Schramm ser hur sponsorintäkterna ska öka.

- Vi har idag en omsättning på 9 miljoner kronor, alltså mycket mindre än än Tyresö och Malmö, men vi tänker göra allt för att minska gapet.

Dystra publiksiffror

- Och visst finns det ett stort intresse för damfotboll. Men vi måste anstränga oss ytterligare och bjuda på mer i klubben.

Han har tagit del av de senaste rapporterna från publikstatistiken. Festerna och succéerna från dam-EM är ett minne blott.

Just Göteborgs match mot Malmö sågs av 540 åskådare...

924 åskådare i snitt såg damallsvenskan 2011,836 var motsvarande siffror i fjol och nu gäller 758. Vid blott två matcher har det varit mer än 2 000 personer. I fjol kom det över 2 000 personer vid 15 matcher.

Thomas Ejderhov                            
 
 
 

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.