Damfotbollsklubben startar eget BNI

Samma visa igen. Damlandslaget gör en bra turnering, men det återspeglas inte i allsvenskan. Publiksnittet har sjunkit i stället. Men i Kopparbergs/Göteborg FC ger man inte upp, flera storföretag har nappat på idén med Nätverket.
Peter Schramm rekryterades till Kopparberg/Göteborg för att få fart på affärerna. Och första stora satsningen har mötta av stort intresse från företagen.


Idén är hämtad från BNI som beskrivs som världens och Sveriges största affärsnätverk för personliga rekommendationer. Här träffas medlemmar från ett stort antal branscher återkommande för att hjälpa varandra fram till fler affärer.

Pete Schramm ficka ansvaret

- Vi inom idrotten skulle väl lika gärna kunna bli motorn, tänkte Peter Schramm som i februari lämnade Infront Sports Media och fick anställning som affärsutvecklingschef i Kopparberg/Göteborgs FC.

Det är han som står bakom initiativet där klubben ska locka företag med mer än 50 miljoner i omsättning.

- Vi har satt ribban högt, men bara fått uppskattande ord från företagen.

Klartecken från 20 företag

SKF och Coop är klubbens ledande sponsorer förutom bryggeriet Kopparberg som har köpt titeln på ett rullande kontrakt som gäller sedan 2004. De ingår med automatik i den nya satsningen. Nu har Schramm fått t ex Länsförsäkringar, Lernia, Sodexo, Liseberg, Ticnet och Hitta.se att nappa på idén.

- I dag har vi klartecken från 20 företag. Bland dem finns fem nuvarande sponsorer som satsar från 50 000 till 500 000 kronor varje säsong. Men vi har alltså klart med 15 andra etablerade företag som vill komma.

Den 26 september är det upptakt och alla träffar ska hållas på Ullevi som också är en partner i projektet.

Hellre matcher på torsdagar

Tanken är att skapa ett nätverk där företagen uppnår affärer tack vare medverkan. Fotbollsklubben är koordinatorn, men själva fotbollen är inte helt avgörande.

- Nej, faktiskt, inte, därtill spelar vi för sällan på vardagskvällar. Helgmatcher är inget före företagsträffar. Bäst vore att spela torsdagar, då är folk vana vid att gå ut och fotbollen bli en bra samlingspunkt, menar Schramm.

Vid närverksträffarna ska företagen skifta som ansvariga för programmet. Där får de möjlighet till en egen presentation utöver utformning av kvällens program och dessutom är det tänkt att speeddating ska vara en återkommande punkt.

Omsätter 9 miljoner

Det finns två kriterier förutom själva nivån på omsättningen. Varumärket ska vara etablerat och starkt, plus att företaget ska ha en god renommé.

- 20 företag ska blir det dubbla under 2014, det är vårt mål.

Peter Schramm ser hur sponsorintäkterna ska öka.

- Vi har idag en omsättning på 9 miljoner kronor, alltså mycket mindre än än Tyresö och Malmö, men vi tänker göra allt för att minska gapet.

Dystra publiksiffror

- Och visst finns det ett stort intresse för damfotboll. Men vi måste anstränga oss ytterligare och bjuda på mer i klubben.

Han har tagit del av de senaste rapporterna från publikstatistiken. Festerna och succéerna från dam-EM är ett minne blott.

Just Göteborgs match mot Malmö sågs av 540 åskådare...

924 åskådare i snitt såg damallsvenskan 2011,836 var motsvarande siffror i fjol och nu gäller 758. Vid blott två matcher har det varit mer än 2 000 personer. I fjol kom det över 2 000 personer vid 15 matcher.

Thomas Ejderhov                            
 
 
 

Nej, en stockhomare i ledningen för IFK  Göteborg, det blev aldrig någon succé- Nu framkommer uppgifter om att Oa Larsson, teknisk direktör i IFK Göteborg, tvingas lämna klubben.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.