Damfotbollsklubben startar eget BNI

Samma visa igen. Damlandslaget gör en bra turnering, men det återspeglas inte i allsvenskan. Publiksnittet har sjunkit i stället. Men i Kopparbergs/Göteborg FC ger man inte upp, flera storföretag har nappat på idén med Nätverket.
Peter Schramm rekryterades till Kopparberg/Göteborg för att få fart på affärerna. Och första stora satsningen har mötta av stort intresse från företagen.


Idén är hämtad från BNI som beskrivs som världens och Sveriges största affärsnätverk för personliga rekommendationer. Här träffas medlemmar från ett stort antal branscher återkommande för att hjälpa varandra fram till fler affärer.

Pete Schramm ficka ansvaret

- Vi inom idrotten skulle väl lika gärna kunna bli motorn, tänkte Peter Schramm som i februari lämnade Infront Sports Media och fick anställning som affärsutvecklingschef i Kopparberg/Göteborgs FC.

Det är han som står bakom initiativet där klubben ska locka företag med mer än 50 miljoner i omsättning.

- Vi har satt ribban högt, men bara fått uppskattande ord från företagen.

Klartecken från 20 företag

SKF och Coop är klubbens ledande sponsorer förutom bryggeriet Kopparberg som har köpt titeln på ett rullande kontrakt som gäller sedan 2004. De ingår med automatik i den nya satsningen. Nu har Schramm fått t ex Länsförsäkringar, Lernia, Sodexo, Liseberg, Ticnet och Hitta.se att nappa på idén.

- I dag har vi klartecken från 20 företag. Bland dem finns fem nuvarande sponsorer som satsar från 50 000 till 500 000 kronor varje säsong. Men vi har alltså klart med 15 andra etablerade företag som vill komma.

Den 26 september är det upptakt och alla träffar ska hållas på Ullevi som också är en partner i projektet.

Hellre matcher på torsdagar

Tanken är att skapa ett nätverk där företagen uppnår affärer tack vare medverkan. Fotbollsklubben är koordinatorn, men själva fotbollen är inte helt avgörande.

- Nej, faktiskt, inte, därtill spelar vi för sällan på vardagskvällar. Helgmatcher är inget före företagsträffar. Bäst vore att spela torsdagar, då är folk vana vid att gå ut och fotbollen bli en bra samlingspunkt, menar Schramm.

Vid närverksträffarna ska företagen skifta som ansvariga för programmet. Där får de möjlighet till en egen presentation utöver utformning av kvällens program och dessutom är det tänkt att speeddating ska vara en återkommande punkt.

Omsätter 9 miljoner

Det finns två kriterier förutom själva nivån på omsättningen. Varumärket ska vara etablerat och starkt, plus att företaget ska ha en god renommé.

- 20 företag ska blir det dubbla under 2014, det är vårt mål.

Peter Schramm ser hur sponsorintäkterna ska öka.

- Vi har idag en omsättning på 9 miljoner kronor, alltså mycket mindre än än Tyresö och Malmö, men vi tänker göra allt för att minska gapet.

Dystra publiksiffror

- Och visst finns det ett stort intresse för damfotboll. Men vi måste anstränga oss ytterligare och bjuda på mer i klubben.

Han har tagit del av de senaste rapporterna från publikstatistiken. Festerna och succéerna från dam-EM är ett minne blott.

Just Göteborgs match mot Malmö sågs av 540 åskådare...

924 åskådare i snitt såg damallsvenskan 2011,836 var motsvarande siffror i fjol och nu gäller 758. Vid blott två matcher har det varit mer än 2 000 personer. I fjol kom det över 2 000 personer vid 15 matcher.

Thomas Ejderhov                            
 
 
 

Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.

Mötesordförande var Ola Johansson,  Gästrikland,  och han vill tona ned frånvaron av SvFF

Bara en vecka efter att KFUM Central presenterade  planerna på ett nytt stort föreningshus i Hagastaden i Stockholm tillkännages att en jätteanläggning om 25 000 kvadratmeter ska byggas  i Bromma. Kostnaden är beräknad till 1 miljard kronor. 

Båda satsningarna inkluderar en multihall och rymmer även fler hallar för inomhusidrotter. Satsningarna  innebär helt nya och väsentligt förbättrade villkor för Stockholmsidrotten.

De ställer upp för andra. De ställer upp för idrotten. De bjuder osjälviskt på stora delar av sin fritid för att framtidens svenska stjärnor – och för dem som aldrig kommer i närheten – ska kunna tävla i friidrott.

 Och allt de får är en fika och en t-shirt. Om ens det…

Utan funktionärerna stannar idrotten

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Framtidens marknad för medierättigheter – men hur kommer en ny verklighet att påverka svensk idrott?  Ämnet stod i fokus på advokat byrån MAQS seminarium om sport, event och underhållning.

 Stefan Backman, chefsjurist på Telia och styrelseordförande på TV 4, som ägs av Telia, har sin uppfattning klar. Piratkopierade tjänster, så kallad IPTV, finns i dag hos 28 procent av landets konsumenter av streaming-tjänster.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.