Basketens exponering värd 5 miljoner
Förutom goda sportsliga resultat var den mediala uppmärksamheten större än någonsin visar en undersökning från Sponsor Insight som Svenska Basketbollförbundet har beställt.
82 timmar TV
- Det var underbara turneringar och det är härligt att vår sport engagerade så många läsare och tittare. Nu jobbar vi vidare med att skapa förutsättningar för att kommande turneringar ska bli lika spännande och roliga, säger Hans von Uthmann, ordförande i basketbollförbundet.
Undersökningen utgår från bevakning av Basket-EM dam och herr via TV och webb, perioden juni-september 2013.
Viasat Sport och TV10 sände matcherna live och i efterhand. Total TV-tid slutade på 82 timmar och nådde totalt 45 566 000 tittare via Viasat Sport, TV10, SVT och TV4.
332 bilder på sajter
332 bilder via olika nyhetssajter på webben nådde en total räckvidd om 303 467 000 med ett samlat exponeringsvärde på 4 815 518 kronor. Sveriges Radio, som sände matcherna direkt, hade också flest bilder på sin sajt och gav lyssnare och läsare mycket basket under sommaren.
Den enskilda sajten som genererade basketen högst exponeringsvärde var dn.se som också satsade ordentligt på bilder.
Tidningarna Aftonbladet, DN och Expressen samt nyhetsbyrån TT hade reportrar på plats under EM och Expressen gjorde en hel del webb-tv-inslag.
Tydliga bevis
- Att basketen noterat så många som 254 olika inslag i TV under analysperioden är mycket imponerande. 41 av dessa är livematcher inklusive repriser, säger Peter Allvin, analytiker på Sponsor Insight.
- Det är ett tydligt exempel på att basket har ansetts viktigt utifrån ett nyhetsvärderingsperspektiv.
- Sportnytt har till exempel haft 66 inslag kopplat till dam- och herrlandslaget i basket under perioden. Kan basketlandslagen fortsätta att kvalificera sig till mästerskap och nå framgångar finns definitivt förutsättningar för att nå starkt medialt genomslag även framgent.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.