Basketens exponering värd 5 miljoner
Förutom goda sportsliga resultat var den mediala uppmärksamheten större än någonsin visar en undersökning från Sponsor Insight som Svenska Basketbollförbundet har beställt.
82 timmar TV
- Det var underbara turneringar och det är härligt att vår sport engagerade så många läsare och tittare. Nu jobbar vi vidare med att skapa förutsättningar för att kommande turneringar ska bli lika spännande och roliga, säger Hans von Uthmann, ordförande i basketbollförbundet.
Undersökningen utgår från bevakning av Basket-EM dam och herr via TV och webb, perioden juni-september 2013.
Viasat Sport och TV10 sände matcherna live och i efterhand. Total TV-tid slutade på 82 timmar och nådde totalt 45 566 000 tittare via Viasat Sport, TV10, SVT och TV4.
332 bilder på sajter
332 bilder via olika nyhetssajter på webben nådde en total räckvidd om 303 467 000 med ett samlat exponeringsvärde på 4 815 518 kronor. Sveriges Radio, som sände matcherna direkt, hade också flest bilder på sin sajt och gav lyssnare och läsare mycket basket under sommaren.
Den enskilda sajten som genererade basketen högst exponeringsvärde var dn.se som också satsade ordentligt på bilder.
Tidningarna Aftonbladet, DN och Expressen samt nyhetsbyrån TT hade reportrar på plats under EM och Expressen gjorde en hel del webb-tv-inslag.
Tydliga bevis
- Att basketen noterat så många som 254 olika inslag i TV under analysperioden är mycket imponerande. 41 av dessa är livematcher inklusive repriser, säger Peter Allvin, analytiker på Sponsor Insight.
- Det är ett tydligt exempel på att basket har ansetts viktigt utifrån ett nyhetsvärderingsperspektiv.
- Sportnytt har till exempel haft 66 inslag kopplat till dam- och herrlandslaget i basket under perioden. Kan basketlandslagen fortsätta att kvalificera sig till mästerskap och nå framgångar finns definitivt förutsättningar för att nå starkt medialt genomslag även framgent.
Mest lästa just nu
Efter två mål och sex assist på 32 matcher var SHL-laget Rögles tålamod slut med tidigare NHL-spelaren Jakob Peterson, 25 år.
Han värvades in som förste center, och som ersättare för Rodrigo Abols som sent in i säsongen försvann till Philadelphia Flyers.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Den 9 maj är det premiär för hockey-VM i Sverige och Danmark. Tre Kronor inleder turneringen just den dagen mot Slovakien samma dag. Räkna med mycket folk på läktarna. Intresset är stort och redan nu är 150 000 biljetter sålda till matcherna i Stockholm.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv. Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.
– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.