IMG Stockholm i avtal med Klitschko

I Ukraina fortsätter oroligheterna. Bland många berörda finns tungviktsmästaren Wladimir Klitschko som själv har upplevt kravallerna i Kiev. Samtidigt skriver han kontrakt med ett Stockholmsföretag.
Tungviktsmästaren Wladimir Klitschko mitt ute bland kravallerna mellan polis och demonstranter under oroligheterna i Kiev. Foto: Efrem Lukatsky, AP Photo/TT Nyheter


IMG i Stockholm bestod en gång av en rad experter inom sponsring och eventområde, men gör sig fortfarande gällande. Senast via ett kontrakt med ryske mästarboxaren Wladimir Klitschko.

Tar stort ansvar

IMG Media har slutit avtal med KMG (Klitschko Management Group GmbH) som innebär att man bland annat ska sälja medierättigheterna för Wladimir Klitschkos titelmatcher fram till och med slutet av hans karriär.

- Det är extra roligt för IMG:s Sverigekontor att få ta ansvar för det globala samarbetet och vi ser fram emot första fighten, säger Kristian Hysén som blir i Tyskland i slutet av april 2014.  

IMG Media ska även sälja arkivrättigheter för både Wladimir och hans bror Vitalis titelmatcher (från 2004 och framåt) och dessutom sköta sponsorförsäljningen för Wladimir och bevaka de kommersiella rättigheter i den aktuella arenan och staden där titelmatcherna arrangeras.

Rutinerad mästare

Wladimir Klitschko är WBA (Super), IBF, WBO (Super), IBO och The Ring Heavyweight Champion och dessutom den längst regerande IBF, WBO & IBO Heavyweight Champion i historien med flest titelförsvarsmatcher från de organisationerna.

- IMG är ett professionellt team med lång och framgångsrik erfarenhet. Jag ser det som starten på ett gemensamt partnerskap, säger Wladimir Klitschko själv.

IMG arbetar med försäljning av TV/media rättigheter, produktion, sport klientrepresentation och evenemang. Idag har IMG drygt 3 000 anställda på 130 kontor i 30 länder. Den nordiska verksamheten har kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.