Golfförbundet vill sälja
Under januari och februari ska förbundet, enligt golf.se, gå ut med en förfrågningsprocess för att undersöka intresset för att köpa och producera det redaktionella innehållet i Svensk Golf, på Golf.se samt Golfguiden. Förbundet har anlitat konsulten Carl Gyllfors, tidigare bland annat vd på Aftonbladet, inför en försäljning.
Bygger om
Samtidigt ska sajten golf.se att genomgå en förändring. I fortsättningen ska Svensk Golf ha ett redaktionellt innehåll på nya svenskgolf.se medan förbundets information till medlemmarna blir kvar på www.golf.se
Gunnar Håkansson, förbundets generalsekreterare, är övertygad om att ny ägare kan lyckas vid ett övertagande.
- En extern producent har större möjligheter till lönsam verksamhet.
Kostnaderna har ökat
Ett avgörande skäl till beslutet är att det har blivit allt dyrare att ge ut Svensk Golf. Texter, layout, papper, tryck, distribution, kostar allt mera samtidigt som annonsmarknaden har försämras.
- Det framtida underskottet skulle på sikt kunna äventyra förbundets övriga verksamhet.
- Nu är det dags för en professionell aktör att fortsätta utveckla tidningen i samma linje för framtiden.
1964 tog förbundet över tidningen och 2016 ska tidningen bli 70 år, är det tänkt.
Begär mycket
Förbundet begär rätt mycket av blivande köpare.
- En förutsättning för affären är att personalen bereds anställning hos den nya producenten. Det är också en förutsättning att tidningen fortsatt blir en medlemstidning enligt samma princip som tidigare, det vill säga en tidning per hushåll till medlemmar i en svensk golfklubb, säger Håkansson.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.
Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.