Skistar fortsätter att växa

Skistar är idrottsturism om något. Många andra aktörer sneglar också mot vad koncernen hittar på. I synnerhet när de redovisar en kraftigt ökad vinst samtidigt som bokningsläget inför vintern är starkt. I spetsen står skidförbundet ordförande Mats Årjes.
Sälen och Åre är väletablerade destinaitoner i Sverige. Nu sker en expansion utomlands. Skistar satsar i den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen.

 

Skistar redovisar ett resultat efter skatt på 229 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (177). Resultatet per aktie uppgick till 5:84 kronor (4:50).

Nettoomsättningen uppgick till 678 miljoner kronor (678). Resultatet före skatt blev 281 miljoner kronor (229).

Satsning i Österrike

I samband med förvärvet av den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen har negativ goodwill intäktsförts med 42 miljoner kronor.

"Skistars bokningsläge inför den kommande vintersäsongen är 10 procent bättre än vid samma tidpunkt i fjol", skriver vd Mats Årjes i delårsrapporten för det tredje kvartalet som omfattar perioden mars-maj.

Bolagets resultat före skatt för det tredje kvartalet ökade till 281 miljoner kronor, från 229 motsvarande period i fjol, och resultat efter skatt steg till 229 miljoner, från 177 miljoner.

"Efter en sen säsongstart med anledning av mild väderlek tog verksamheten fart från jul- och nyårshelgerna. Fler besökande gäster under januari, bland annat med anledning av Valles vinterveckor och Skistar Business, i kombination med bra sport- och påsklov har bidragit till resultatförbättringen", skriver Mats Årjes.

Nya gäster

En svag norsk krona gav ett ökat inflöde av utländska gäster, främst från den danska marknaden.

"Vi ser även en stor uppgång av gäster från Storbritannien till våra norska skidanläggningar", enligt vd.

Antal skiddagar, där en skiddag är en dags skidåkning med ett Skipass, ökade den gångna vintersäsongen från 4,9 miljoner till 5,1 miljoner. Bokade objektsdygn ökade under vintersäsongen med 5 procent till 524.000.

Under det tredje kvartalet har Skistar deltagit i en nyemission om 10 miljoner i den österrikiska skidanläggningen St Johann in Tirol och Skistar äger i dag 68 procent av aktierna.

"Vi jobbar för högtryck för att St Johann ska bli bokningsbart i våra system och att införa Myskistar. Vi kommer även fokusera på att investera i snösäkerhet i St Johann till den kommande säsongen", skriver Mats Årjes.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.