Skistar fortsätter att växa
Skistar redovisar ett resultat efter skatt på 229 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (177). Resultatet per aktie uppgick till 5:84 kronor (4:50).
Nettoomsättningen uppgick till 678 miljoner kronor (678). Resultatet före skatt blev 281 miljoner kronor (229).
Satsning i Österrike
I samband med förvärvet av den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen har negativ goodwill intäktsförts med 42 miljoner kronor.
"Skistars bokningsläge inför den kommande vintersäsongen är 10 procent bättre än vid samma tidpunkt i fjol", skriver vd Mats Årjes i delårsrapporten för det tredje kvartalet som omfattar perioden mars-maj.
Bolagets resultat före skatt för det tredje kvartalet ökade till 281 miljoner kronor, från 229 motsvarande period i fjol, och resultat efter skatt steg till 229 miljoner, från 177 miljoner.
"Efter en sen säsongstart med anledning av mild väderlek tog verksamheten fart från jul- och nyårshelgerna. Fler besökande gäster under januari, bland annat med anledning av Valles vinterveckor och Skistar Business, i kombination med bra sport- och påsklov har bidragit till resultatförbättringen", skriver Mats Årjes.
Nya gäster
En svag norsk krona gav ett ökat inflöde av utländska gäster, främst från den danska marknaden.
"Vi ser även en stor uppgång av gäster från Storbritannien till våra norska skidanläggningar", enligt vd.
Antal skiddagar, där en skiddag är en dags skidåkning med ett Skipass, ökade den gångna vintersäsongen från 4,9 miljoner till 5,1 miljoner. Bokade objektsdygn ökade under vintersäsongen med 5 procent till 524.000.
Under det tredje kvartalet har Skistar deltagit i en nyemission om 10 miljoner i den österrikiska skidanläggningen St Johann in Tirol och Skistar äger i dag 68 procent av aktierna.
"Vi jobbar för högtryck för att St Johann ska bli bokningsbart i våra system och att införa Myskistar. Vi kommer även fokusera på att investera i snösäkerhet i St Johann till den kommande säsongen", skriver Mats Årjes.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.