Helsingborg redogör för allt större problem

Styrelsen i Helsingborgs IF tar ett annorlunda initiativ och deklarerar öppet  till alla anhängare och partners att en kris växer allt större. Klubben tappar intäkter i format och redogör i ett öppet brev för situation och att det bara kommer bli värre.

”Våra beräkningar pekar mot att vi skulle gå med 17,6 miljoner back 2020 om allsvenskan startar i juni”, säger klubbens ordförande Krister Azelius.

Helsingborgs fans får nu ta del av den situation som råder i HIF. Krisen bara växer i styrka, meddelar styrelsen.

- Klubbens existens är i rådande situation i stor fara. HIF har ett eget kapital på 2 miljoner. Ett negativt resultat på 17 miljoner innebär att vårt eget kapital är nere på minus 15 miljoner. Det innebär inte att elitlicensen är i fara. Det innebär att elitlicensen är rökt, sa han på måndagsförmiddagen vid en presskonferens.

”2019 avslutades med att klubben lyckats vända den negativa ekonomiska trenden och visa en kontrollerad ekonomi som dessutom genererade en liten vinst med en av de bästa driftresultaten i Allsvenskan. Under 2020 skulle hela föreningen fortsätta bygga på den positiva trenden,men ...

17, 6 miljoner i underskott

Så här har klubben kommit fram till underskottet på 17,6 miljoner:

o 2,6 miljoner i uteblivna publikintäkter

o 6 miljoner i uteblivna sponsor – och marknadsintäkter

2,5 miljoner minus i shop – och restaurangverksamhet

2 miljoner mindre i transfernetto

4,5 miljoner mindre i övriga rörelseintäkter

Totalt: 17.6 miljoner kronor.

- Det är bråttom. Tio dagars intensivt arbete ligger framför oss, säger Krister Azelius.

Hoppas att elitlicensen inte tillämpas

Klubben hoppas på att allsvenskan och superettan likt innebandyn inte tillämpar elitlicensen på tre år på grund av corona.

där ökade intäkter skulle möjliggöra ökade sportsliga resurser i syfte att ständigt sträva efter att komma ifatt våra konkurrenter”. 

Styrelsen och klubbledningen ska ha koll på föreningens ekonomi och presenterade på årsmötet den 5 mars 2020 års budget som man hade tillförsikt att klara. Men efter det svepte COVID-19över världen och Sverige vilket förändrar verkligheten för såväl våra partners som supportrar och övriga intressenter runt HIF. 

I brevet står vidare ”Som en följd av coronavirusets inverkan på företagen i nordvästra Skåne ser vi stora risker för att inte nå budget på företagsförsäljningen”.

”På privatmarknaden har osäkerheten kring den allsvenska säsongen bidragit till minskad, eller stagnerad, säsongskortsförsäljning”. 

Ytterligare motgångar

Allsvenskankan komma att genomföras enligt ett tätt spelschema” Och i Hif befaras att matcher sent i november och december kommer att medföra en publikminskning. ”Detta gör också att övriga matchdagsintäkter i form av mat&dryck samt försäljning av merchendise minskar”.

Klubben noterar även att i budgeten för året finns 4 miljoner reserverade till investeringar  som lanserades under 2019. ”Med coronavirusets påverkan som på företagen och börsen i åtanke räknar vi inte med att få någonting alls. Avslutningsvis räknar vi att 2 av 3,1 budgeterade miljoner i transferintäkter ligger i riskzonen. 

”Prognosen har sin utgångspunkt i beslutet att Allsvenskan drar igång i början av juni utan restriktioner. Skulle seriestarten flyttas fram igen eller med publikrestriktioner kommer förutsättningarna för Helsingborgs IF att ändras till det sämre”. 

Styrelsen vill ändå avslutningsvis anslå  en viss potiv syn: ”Vi ser en framtid för Helsingborgs IF efter viruset men det kommer att krävas åtgärder och uppoffringar från alla i och runt klubben. Redan i torsdags fick vi ett fantastiskt gensvar från alla supportrar när en internmatch inför tomma läktare genererade drygt 500 000 till föreningen, vilket vi såklart är väldigt tacksamma för”. 

”Vi  vädjar vi till alla med rödblått hjärta att köpa säsongskort och medlemskap i klubben, äta lunch i sportbaren, registrera HIF som sin hemmaklubb på Unibet, bli månadsgivare i mjölkkossan, handla i vår webbshop och/eller swisha valfritt belopp till föreningen”.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.