Stödmiljoner till Hockeyallsvenskan

Båda klubbarna hade siktet mot SHL nästa säsong, med allt vad det skulle innebära i större sponsringsbelopp, publikmatcher och uppmärksamhet. Så kom coronan och kvalet avbröts, hockeyallsvenskan kunde inte slutföras.

 

Matcher med goda entréintäkter uteblev helt, de ekonomiska kalkylerna krossades.och besvikelsen var lika stor i Moodo och Björklöven. Nu kommer lite tröst.Hockeyallsvenskan får 17,3 miljoner från regeringens stödpengar och det är en ersättning för förlorade intäkter under våren. 

Pengarna är nu fördelade till klubbarna.Modo får 5,3 miljoner kronor och Björklöven får 3,4 miljoner kronor.    

- Det täcker inte hela intäktsbortfallet, men det är ett bidrag, säger Björklöv ens ordförande Anders Blomberg.        

 Fördelningen är baserade  på hur många hemmamatcher klubbarna gått miste om samt beräknad nettoförlust på dessa.                  

Eftersom den hockeyallsvenska finalen ställdes in får Modo och Björklöven mest pengar av de hockeyallsvenska klubbarna.

– Det här ger en säkerhet och trygghet, säger Björklövens vd Anders Blomberg.

– I sammanhanget är det bra. Vi hade ju ett större intäktsbortfall efter det som inträffade, men i det hela taget är pengarna vi fick välkomna, säger Björklövens vd Anders Blomberg.

Ligan skriver på sin hemsida att nyckeln vid fördelningen har varit återstående matcher i slutspelet, det vill säga hur många hemmamatcher som klubbarna gått miste om samt beräknad nettoförlust på de matcherna.

Så härför delades pengarna i Hoceyallsvenskan:       

Modo               5 295 478 kronor 

Björklöven         3 393 308        

Timrå              1 717 916        

AIK                1 550 024        

Västerås           1 388 379        

Södertälje         1 070 227        

Vita Hästen          974 142        

Karlskoga            930 405        

Kristianstad         830 370        

Västervik            246 751        

 

 

 

 

 

 

 

   Mora, Tingsryd, Karlskrona och Almtuna hade spelat klart när säsongen avbröts.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.