Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Vilken klubb blir först att ge en perfekt totalupplevelse

Var i London i helgen. Gick inte på fotboll. Gick på Musical istället. 40 pund för kanonbiljettter på ”The Dominion Theatre” där de kör We will rock you baserat på Queens musik. Fullsatt varje dag i 8 år. Drar in ca 400 millar per år i totalintäkt inkl moms och försäljningsprovisioner.

Jämförelsen med idrotten haltar lite för en Musical kan regisseras ner till varje sekund medan en idrottstävling kan vara halvbra eller sämre utan att man kan påverka det. Bra idrott med spänning i upplösning spöar dock det mesta men varför är totalupplevelsen så dålig i jämförelse?

Idrotten ljusår bakom

Vi kom dit en halvtimme innan, beställer varsin drink, gör beställning för pausen, går på rena trevliga toaletter. Föreställningen är fantastisk, man har inte bara regisserat en kanonupplevelse på scenen, man har regisserat publikens hjärnor för att ge oss det ultimata. Här ligger idrotten ljusår bakom.

I pausen är man uppfylld av musiken, mår strålande och inser att det bästa kommer. Lite rödtjut utan att vänta en sekund, det är framställt och sedan tar man med sig ett glas skumpa in för andra akten. Varför får man inte dricka champagne när man ser på hockey?

Andra akten är makalös, i synnerhet för oss som var unga, kära, kåta och fulla när Queen slog igenom 1974 och har musiken i generna.

Det slutar med ståpäls, lyckotårar och man lämnar sin plats i en sinnesstämning som är svår att beskriva efter extranumren. Då kommer det geniala. Brian May’s röst ekar och han säger det korta enkla, precis i den sekunden: ”Please, give to our charity for Aids research”.

Freddie Mercury har varit så närvarande under hela kvällen att det blir totalt självklart att kasta ner all växel och lite till i en av hinkarna som finns överallt på vägen ut. De måste ha samlat ihop 100 millar vid det här laget.

Tjänar obegränsat

Sammantaget har man de bästa artisterna på scen, man tjänar obegränsat med pengar, man har skapat en fantastisk stiftelse för AIDS forskning och man levererar en fullständigt unik upplevelse till var och en som går dit.

Fem kvällar i veckan och en matinéföreställning, tolvmånader per år med beläggning på +95 procent (2 200 sittplatser) och snitt 50 pund per person i intäkt. Får MFF som är laget med högst omsättning i allsvenskan att framstå som upplevelsen av ett första maj tåg i Pajala (14 meter långt, rött och luktar brännvin) i jämförelse.

Vilken blir första klubb att börja fundera på hur man regisserar publikens hjärnor och ger en perfekt totalupplevelse?

Dan Persson

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.