Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Inget fel i att tjejerna får mindre
Flera är i samband med fotbolls-EM upprörda över att damfotboll får mindre pengar än herrfotboll och att skillnaderna är gigantiska. Det tycker jag är fel. Skillnaderna är gigantiska men det är inte fel eftersom det är kommersiella intäkter.
Jämställdhet inom idrotten är viktigt och något vi hela tiden skall försvara men de kommersiella ersättningarna är inte en del av ojämlikheten.
Extrema skillnader
Jämför vi tennis med varpa så kan vi konstatera extrema skillnader i sporternas omsättning, Jämför vi basket med bandy kan vi göra samma konstaterande.
De kommersiella intäkterna för idrotten står i direkt proportion till det kommersiella värde som skapas. Så enkelt är det. Det är jämställt.
Det icke jämställda är när samhället ger killar fler och bättre träningstimmar, när bidragen till herridrott är större, när verktyg för kvinnoförtryck accepteras inom idrotten. När fler flickor än pojkar slutar idrotta, när flickor utsätts för sexistiska och rasistiska påhopp från föräldrar på läktare och så vidare i en lång rad. Men de kommersiella ersättningarna hör inte dit.
Kosmetiska beslut
Fördelningen män och kvinnor inom förbunden är inte ett tecken på bristande jämställdhet, utan en konsekvens av bristande attraktionsförmåga. Kvotering till förbundsstyrelser som beslutats på RIM leder inte till ökad jämställdhet på något sätt utan är en kosmetisk åtgärd helt utan effekter.
Både UEFA och SvFF ger damfotbollen mer stöd än vad som är kommersiellt relevant och det skall de självfallet fortsätta med. Damfotbollen har förutsättningar att växa snabbare än herrfotbollen så det är lönsamma investeringar.
När idrotten har kommersiella intäkter, från företag, tv-bolag och åskådare så är det marknaden som styr hur mycket de kan betala. Här är kön oväsentligt.
Tittarna som styr
Man kan betala en miljard för tv-rättigheter om tv-tittarna är beredda att betala mer. Så enkelt är det. Klubbar med tiotals miljoner supportrar globalt som ex.vis Arsenal kan tjäna väsentligt mer än exempelvis Luleå Hockey med tiotusentals supportrar runt Luleå och några tusen utflyttade Lulebor i Stockholm. Det är marknadsekonomi.
British Open i golf med tiotals miljoner golfare i 150 länder som tittare och konsumenter av golfresor, golfklubbor såväl som bilar med flera produkter skapar ofantligt mycket mer pengar än en Nordea Tourtävling för herrar i Sverige som knappt når alla föräldrar till spelarna.
Kommersiella värden styr
Det är marknadsekonomi, det system vi valt för att vi ännu inte funnit något bättre, bara sämre som planekonomi och socialism.
Att försvara och förbättra jämställdheten inom idrotten är viktigt och något jag tycker bör prioriteras högre men då bör vi fokusera på rätt områden. Dit hör inte de kommersiella intäkterna. De är totalt jämställda redan idag, respektive aktör får ca 60 procent av det kommersiella värdet oavsett kön.
Att göra det attraktivare att sitta i föreningsstyrelser så vi den vägen får in fler kvinnor (och män under 50) är en viktig åtgärd.
Att utveckla arenor såväl som ex.vis golfanläggningar så de blir attraktivare för kvinnor är både god jämställdhet och lönsamt.
Så kan orättvisor bekämpas
Att bekämpa hedersförtrycket genom att säga nej till slöja för barn under 18 är jämställdhet, det är dessutom barnkonventionen såväl som Idrottens värdegrund. Säger man ja så kan man slänga värdegrunden på soptippen.
Att säkra att tillgång till anläggningar ges könsneutralt är ett kommunalt ansvar för att visa på jämställdhet.
Att bekämpa olämpligt språkbruk på läktare är bra för jämställdheten.
Att hjälpa Linnea Claesson med IT personal och jurister för att bekämpa sexuella trackasserier mot unga tjejer är ett mycket effektivt sätt att agera för jämställdhet. Två tekniker som identifierar avsändare och två jurister som skickar in polisanmälningar tillsammans med en enkel hemsida där man talar om vilka de är på ett juridiskt korrekt sätt skulle göra underverk.
Men kommersiella intäkter till idrotten uppstår bara om de som betalar kan tjäna pengar. Frångår vi den principen så får idrotten mindre pengar.
Dan Persson
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.