Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Inget fel i att tjejerna får mindre

Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix / TT

 

Flera är i samband med fotbolls-EM upprörda över att damfotboll får mindre pengar än herrfotboll och att skillnaderna är gigantiska. Det tycker jag är fel. Skillnaderna är gigantiska men det är inte fel eftersom det är kommersiella intäkter.

Jämställdhet inom idrotten är viktigt och något vi hela tiden skall försvara men de kommersiella ersättningarna är inte en del av ojämlikheten.

Extrema skillnader

Jämför vi tennis med varpa så kan vi konstatera extrema skillnader i sporternas omsättning, Jämför vi basket med bandy kan vi göra samma konstaterande.

De kommersiella intäkterna för idrotten står i direkt proportion till det kommersiella värde som skapas. Så enkelt är det. Det är jämställt.

Det icke jämställda är när samhället ger killar fler och bättre träningstimmar, när bidragen till herridrott är större, när verktyg för kvinnoförtryck accepteras inom idrotten. När fler flickor än pojkar slutar idrotta, när flickor utsätts för sexistiska och rasistiska påhopp från föräldrar på läktare och så vidare i en lång rad. Men de kommersiella ersättningarna hör inte dit.

Kosmetiska beslut

Fördelningen män och kvinnor inom förbunden är inte ett tecken på bristande jämställdhet, utan en konsekvens av bristande attraktionsförmåga. Kvotering till förbundsstyrelser som beslutats på RIM leder inte till ökad jämställdhet på något sätt utan är en kosmetisk åtgärd helt utan effekter.

Både UEFA och SvFF ger damfotbollen mer stöd än vad som är kommersiellt relevant och det skall de självfallet fortsätta med. Damfotbollen har förutsättningar att växa snabbare än herrfotbollen så det är lönsamma investeringar.

När idrotten har kommersiella intäkter, från företag, tv-bolag och åskådare så är det marknaden som styr hur mycket de kan betala. Här är kön oväsentligt. 

Tittarna som styr

Man kan betala en miljard för tv-rättigheter om tv-tittarna är beredda att betala mer. Så enkelt är det. Klubbar med tiotals miljoner supportrar globalt som ex.vis Arsenal kan tjäna väsentligt mer än exempelvis Luleå Hockey med tiotusentals supportrar runt Luleå och några tusen utflyttade Lulebor i Stockholm. Det är marknadsekonomi.

British Open i golf med tiotals miljoner golfare i 150 länder som tittare och konsumenter av golfresor, golfklubbor såväl som bilar med flera produkter skapar ofantligt mycket mer pengar än en Nordea Tourtävling för herrar i Sverige som knappt når alla föräldrar till spelarna.

Kommersiella värden styr

Det är marknadsekonomi, det system vi valt för att vi ännu inte funnit något bättre, bara sämre som planekonomi och socialism.

Att försvara och förbättra jämställdheten inom idrotten är viktigt och något jag tycker bör prioriteras högre men då bör vi fokusera på rätt områden. Dit hör inte de kommersiella intäkterna. De är totalt jämställda redan idag, respektive aktör får ca 60 procent av det kommersiella värdet oavsett kön.

Att göra det attraktivare att sitta i föreningsstyrelser så vi den vägen får in fler kvinnor (och män under 50) är en viktig åtgärd.

Att utveckla arenor såväl som ex.vis golfanläggningar så de blir attraktivare för kvinnor är både god jämställdhet och lönsamt.

Så kan orättvisor bekämpas

Att bekämpa hedersförtrycket genom att säga nej till slöja för barn under 18 är jämställdhet, det är dessutom barnkonventionen såväl som Idrottens värdegrund. Säger man ja så kan man slänga värdegrunden på soptippen.

Att säkra att tillgång till anläggningar ges könsneutralt är ett kommunalt ansvar för att visa på jämställdhet.

Att bekämpa olämpligt språkbruk på läktare är bra för jämställdheten.

Att hjälpa Linnea Claesson med IT personal och jurister för att bekämpa sexuella trackasserier mot unga tjejer är ett mycket effektivt sätt att agera för jämställdhet. Två tekniker som identifierar avsändare och två jurister som skickar in polisanmälningar tillsammans med en enkel hemsida där man talar om vilka de är på ett juridiskt korrekt sätt skulle göra underverk.

Men kommersiella intäkter till idrotten uppstår bara om de som betalar kan tjäna pengar. Frångår vi den principen så får idrotten mindre pengar.

 

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.