Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
AIK har mer pengar än vad klubben behöver
Läst Q2 och halvårsrapporten från AIK fotboll AB. Om vän av ordning tycker jag favoriserar AIK i ekonomisk bevakning är det för att det är enda noterade laget med kvartalsrapporter som är jämförbara. Vad värre är så brukar IA vara enda media som kommenterar rapporten.
I Ideella föreningar är bokföring lite eljest som vi sa hemma i Norrland. I min idealvärld hade alla lagen varit noterade så siffrorna hade varit jämförbara och validerade.
För att då sammanfatta är det ganska enkelt.
Mer kapital än vad som behövs
Försäljningen av Isak gör att AIK har mer eget kapital än man behöver. Min nivå är 15 procent av omsättning och man ligger på runt 50 procent.
Matchdagsintäkterna går åt rätt håll, ledningen har städat bort dåliga avtal och förbättrat produkten, man får mer betalt per matchstol. Här är det uppenbart att mycket energi läggs på att förbättra upplevelsen vilket gör att man har möjlighet att ligga kvar på dagens publiksiffror trots ökande konkurrens.
Bytet av operatör av arenan har varit positivt så här långt, då de har monopol i Stockholm så är frågan hur länge det kvarstår. Bristen på event och befolkning är ett gigantiskt problem för arenaoperatörer och arenaägare.
AIK – en självklar toppklubb
AIK skall i min värld etablera sig som tvåa i omsättning och den vägen över tid skapa de sportsliga framgångar som skapar en positiv spiral. Mål på 200 miljoner i omsättning och positivt resultat före spelaförsäljningar är vad som krävs.
Elitfotboll på den här nivån är omsättning och duktig kommersiell ledning först och främst. Finns pengarna kan genomsnittlig sportslig ledning leverera sportsliga resultat men även den duktigaste sportsliga ledningen kan inte leverera mer än enstaka år utan pengar.
Ökat publikantal är imponerande med tanke på att trafiken skrämmer bort många från arenabesöken och då konkurrensen om människors fritid går från mördande till värre.
Investera i utveckling
Att satsa på publikintäkter och samtidigt försvara sponsor och exponeringsintäkter är rätt väg framåt. Investera i fler som arbetar med CRM-uppbyggnad, marknadsföring, Revenue management, segmentering såväl som gästupplevelse och kvalitet är enda vägen framåt.
Här krävs personal med akademisk utbildning som är befordrade i näringslivet om nivån skall bli hög nog. De har hög lön idag. De skall brinna för gäster snarare än för fotboll. Ökad kompetens i klubbarna är vad Handels centrum för sport business ser som största potentialen för elitidrotten.
Här bör man göra en långsiktig satsning med den frihet som hög soliditet skapar.
Krävs en ny huvudsponsor
På den negativa sidan så skall man hitta en ny långsiktig huvudsponsor. Det är inte enkelt av flera skäl.
Först och främst så kan man idag köpa exponering som når fler för väsentligt lägre kostnad än vad man betalar som huvudsponsor.
En huvudsponsor måste få något mer än bara exponering för att intäkten skall bli intressant.
Kostnaden för att leverera klubbens skyldigheter i sponsoravtal har löpande ökat på hela marknaden, d.v.s marginalen har sjunkit.
Koncernchefen bestämde
Sponsorernas riskanalyser har förändrats totalt. Risker med sponsoravtal värderas högre. För sponsoravtal av individuella idrottare görs totala genomlysning av risker för doping och annat beteende som kan skada sponsorn. Klubbar värderas utifrån allt som kan ge negativ media. Från spelares ev fylleri/lagbrott, supportrarnas agerande, ekonomisk stabilitet, styrelsens långsiktighet och kvalitet på ledningen.
Tiden när klubbar fick sponsorer för att koncernchefen var supporter är borta sedan länge.
AIK har ett av Sveriges mest kända varumärken inom sporten men ur ett sponsorperspektiv är en mediaanalys av AIK ingen perfekt läsning.
Styrelsekonflikter, supportergrupper som är fientliga mot klubbledning på sociala media, samverkan med skattebrottslingar, förtal och hot av domare som gör misstag, bengaler med flera negativa händelser är något som skadar klubben. Jmfr med MFF som har en väsentligt positivare mediabild.
Här har ordförande och styrelse ett omfattande ansvar för att mediebilden av AIK skall stimulera sponsorer att söka samverkan med klubben.
En ny huvudsponsor på förväntad nivå uppstår bara om sponsorn är säker på att tjäna mer och inte tar några risker. Exponering på tröjor och hemsida har lågt värde. Att förknippas med positiva projekt på integrations, ungdoms, jämställdhet har högt värde.
Elitklubbarnas utmaningar är gigantiska medan möjligheterna är stora. Långsiktighet i att utveckla produkterna, förbättra upplevelse, bli duktigare på försäljning och yield är grunden.
Jag blir glad av att läsa rapporten men inser att vi behöver den här utvecklingen i varje kvartalsrapport i ett decennium framåt i tid.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Kokainservetter gav tydliga utslag på flera av toaletterna i VIP-området under Elitloppshelgen, det visar en undersökning av Betting.se.
Vid Elitloppet var en reporter från Betting.se på plats för att undersöka eventuellt missbruk av kokain. Ett flertal av VIP-toaletterna gav tydliga positiva utslag vid undersökningen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.