Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
AIK har mer pengar än vad klubben behöver
Läst Q2 och halvårsrapporten från AIK fotboll AB. Om vän av ordning tycker jag favoriserar AIK i ekonomisk bevakning är det för att det är enda noterade laget med kvartalsrapporter som är jämförbara. Vad värre är så brukar IA vara enda media som kommenterar rapporten.
I Ideella föreningar är bokföring lite eljest som vi sa hemma i Norrland. I min idealvärld hade alla lagen varit noterade så siffrorna hade varit jämförbara och validerade.
För att då sammanfatta är det ganska enkelt.
Mer kapital än vad som behövs
Försäljningen av Isak gör att AIK har mer eget kapital än man behöver. Min nivå är 15 procent av omsättning och man ligger på runt 50 procent.
Matchdagsintäkterna går åt rätt håll, ledningen har städat bort dåliga avtal och förbättrat produkten, man får mer betalt per matchstol. Här är det uppenbart att mycket energi läggs på att förbättra upplevelsen vilket gör att man har möjlighet att ligga kvar på dagens publiksiffror trots ökande konkurrens.
Bytet av operatör av arenan har varit positivt så här långt, då de har monopol i Stockholm så är frågan hur länge det kvarstår. Bristen på event och befolkning är ett gigantiskt problem för arenaoperatörer och arenaägare.
AIK – en självklar toppklubb
AIK skall i min värld etablera sig som tvåa i omsättning och den vägen över tid skapa de sportsliga framgångar som skapar en positiv spiral. Mål på 200 miljoner i omsättning och positivt resultat före spelaförsäljningar är vad som krävs.
Elitfotboll på den här nivån är omsättning och duktig kommersiell ledning först och främst. Finns pengarna kan genomsnittlig sportslig ledning leverera sportsliga resultat men även den duktigaste sportsliga ledningen kan inte leverera mer än enstaka år utan pengar.
Ökat publikantal är imponerande med tanke på att trafiken skrämmer bort många från arenabesöken och då konkurrensen om människors fritid går från mördande till värre.
Investera i utveckling
Att satsa på publikintäkter och samtidigt försvara sponsor och exponeringsintäkter är rätt väg framåt. Investera i fler som arbetar med CRM-uppbyggnad, marknadsföring, Revenue management, segmentering såväl som gästupplevelse och kvalitet är enda vägen framåt.
Här krävs personal med akademisk utbildning som är befordrade i näringslivet om nivån skall bli hög nog. De har hög lön idag. De skall brinna för gäster snarare än för fotboll. Ökad kompetens i klubbarna är vad Handels centrum för sport business ser som största potentialen för elitidrotten.
Här bör man göra en långsiktig satsning med den frihet som hög soliditet skapar.
Krävs en ny huvudsponsor
På den negativa sidan så skall man hitta en ny långsiktig huvudsponsor. Det är inte enkelt av flera skäl.
Först och främst så kan man idag köpa exponering som når fler för väsentligt lägre kostnad än vad man betalar som huvudsponsor.
En huvudsponsor måste få något mer än bara exponering för att intäkten skall bli intressant.
Kostnaden för att leverera klubbens skyldigheter i sponsoravtal har löpande ökat på hela marknaden, d.v.s marginalen har sjunkit.
Koncernchefen bestämde
Sponsorernas riskanalyser har förändrats totalt. Risker med sponsoravtal värderas högre. För sponsoravtal av individuella idrottare görs totala genomlysning av risker för doping och annat beteende som kan skada sponsorn. Klubbar värderas utifrån allt som kan ge negativ media. Från spelares ev fylleri/lagbrott, supportrarnas agerande, ekonomisk stabilitet, styrelsens långsiktighet och kvalitet på ledningen.
Tiden när klubbar fick sponsorer för att koncernchefen var supporter är borta sedan länge.
AIK har ett av Sveriges mest kända varumärken inom sporten men ur ett sponsorperspektiv är en mediaanalys av AIK ingen perfekt läsning.
Styrelsekonflikter, supportergrupper som är fientliga mot klubbledning på sociala media, samverkan med skattebrottslingar, förtal och hot av domare som gör misstag, bengaler med flera negativa händelser är något som skadar klubben. Jmfr med MFF som har en väsentligt positivare mediabild.
Här har ordförande och styrelse ett omfattande ansvar för att mediebilden av AIK skall stimulera sponsorer att söka samverkan med klubben.
En ny huvudsponsor på förväntad nivå uppstår bara om sponsorn är säker på att tjäna mer och inte tar några risker. Exponering på tröjor och hemsida har lågt värde. Att förknippas med positiva projekt på integrations, ungdoms, jämställdhet har högt värde.
Elitklubbarnas utmaningar är gigantiska medan möjligheterna är stora. Långsiktighet i att utveckla produkterna, förbättra upplevelse, bli duktigare på försäljning och yield är grunden.
Jag blir glad av att läsa rapporten men inser att vi behöver den här utvecklingen i varje kvartalsrapport i ett decennium framåt i tid.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar.
-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar.
Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.
Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend?
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.