Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Arenatrender à la Ninna

Stockholm Globe Arena, det AEG ägda bolag som driver arenorna i Globenområdet har släppt en intressant och givande rapport om utvecklingen av arenamarknaden. Den är bra, intressant, givande och utmanande. Vdn Ninna Engberg och hennes personal har sett till att alla som arbetar inom upplevelseindustrin har anledning att både läsa och fundera.

Kraven från besökaren växer

Som vanligt med en trendrapport skapar den mer frågor än svar men frågorna är relevanta och sådana som måste besvaras.

Att behovet av mötesplatser både är stort, ökar och kommer att fortsätta öka är en slutsats man drar som jag till fullo delar.

Att den bortskämda nutidsmänniskans krav på totalupplevelse och kvalitet ökar är en tes som har få antiteser för att travestera Hegel.

Konkurrens från - Kina...

Att våra politiker inte har förstått någonting, saknar kunnande och inte ser möjligheterna kan vi också vara överens om. Deras lilla lilla värld bestående av politiska journalister, PR-nissar och lobbyister, politiska tjänstemän och politiska motståndare är fullständigt reaktiv.

Hade Måddan och regeringen lagt samma energi på att utveckla event och upplevelseindustrin som de la på att rädda Saab hade de tjänat tio gånger så mycket åt oss skattebetalare.

Att förstå att det är lönsammare för Madonna och Live Nation att köra tio konserter i rad med 100 000 pers per gång i samma arena i Kina än att bygga gigantiska scener för en eller två konserter med 50 000 personer i Sverige kräver inte mer kunskap än att ekonomichefen i en Superettan klubb hade klarat det. Vill vi se de stora konserterna i framtiden är det Shanghai och inte Solna vi skall åka till.

Tänk mer på tjejerna!

Alla som tjänar pengar på åskådare i någon form bör alltså läsa och tänka efter.

En liten reflektion är följande: Nästa rapport Ninna och hennes personal bör skriva och behålla för sig själv som konkurrensfördel är hur man får den halva av befolkningen som är totalt underrepresenterad på arenorna att bli lika stora konsumenter av upplevelser.

Tjejerna är det största tillväxtområdet för den här marknaden och jag har aldrig sett ett event där det inte är kö till damtoa så produkten fungerar inte ens på det mest basala området.

Dan Persson

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Hela havet stormar i bandy-Sverige, men tävlingskommitténs avgående ordförande Christer Persson fruktar ändå att ordföranden  Per Anders Gustafsson, 65 år, får förnyat förtroende vid Bandyförbundets årsmöte under lördagen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.