Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Arenatrender à la Ninna
Stockholm Globe Arena, det AEG ägda bolag som driver arenorna i Globenområdet har släppt en intressant och givande rapport om utvecklingen av arenamarknaden. Den är bra, intressant, givande och utmanande. Vdn Ninna Engberg och hennes personal har sett till att alla som arbetar inom upplevelseindustrin har anledning att både läsa och fundera.
Kraven från besökaren växer
Som vanligt med en trendrapport skapar den mer frågor än svar men frågorna är relevanta och sådana som måste besvaras.
Att behovet av mötesplatser både är stort, ökar och kommer att fortsätta öka är en slutsats man drar som jag till fullo delar.
Att den bortskämda nutidsmänniskans krav på totalupplevelse och kvalitet ökar är en tes som har få antiteser för att travestera Hegel.
Konkurrens från - Kina...
Att våra politiker inte har förstått någonting, saknar kunnande och inte ser möjligheterna kan vi också vara överens om. Deras lilla lilla värld bestående av politiska journalister, PR-nissar och lobbyister, politiska tjänstemän och politiska motståndare är fullständigt reaktiv.
Hade Måddan och regeringen lagt samma energi på att utveckla event och upplevelseindustrin som de la på att rädda Saab hade de tjänat tio gånger så mycket åt oss skattebetalare.
Att förstå att det är lönsammare för Madonna och Live Nation att köra tio konserter i rad med 100 000 pers per gång i samma arena i Kina än att bygga gigantiska scener för en eller två konserter med 50 000 personer i Sverige kräver inte mer kunskap än att ekonomichefen i en Superettan klubb hade klarat det. Vill vi se de stora konserterna i framtiden är det Shanghai och inte Solna vi skall åka till.
Tänk mer på tjejerna!
Alla som tjänar pengar på åskådare i någon form bör alltså läsa och tänka efter.
En liten reflektion är följande: Nästa rapport Ninna och hennes personal bör skriva och behålla för sig själv som konkurrensfördel är hur man får den halva av befolkningen som är totalt underrepresenterad på arenorna att bli lika stora konsumenter av upplevelser.
Tjejerna är det största tillväxtområdet för den här marknaden och jag har aldrig sett ett event där det inte är kö till damtoa så produkten fungerar inte ens på det mest basala området.
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.