Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

När media gör en Åkesson

Lite nyhetstorka och några journalister på Rapports landsortsredaktioner är allt som behövs. Public Service-media har under onsdagen varit full av inslag om försäljning av alkohol vid hockeymatcher. Allt i samma fördömande ton som journalister använder när de tror sig avslöja felaktigt beteende.

Men räkna lite, för tusan!

Journalister har gjort en Åkesson, dvs de har kopplat ihop alkohol och idrott på samma sätt som Åkesson kopplar ihop invandring med kostnader för statsbudgeten.

De gör dessutom en Åkesson även retoriskt när de säger saker som ”Modo tjänar 3,6 miljoner kronor på försäljning av alkohol så blir det lika dumt som när Åkesson påstår att invandrarna kostar. Tjänar är det som blir över när kostnader är avdragna. Modo omsätter 3,6 miljoner på alkohol.

Modo säljer alkohol för 3,6 miljoner. Det ger översatt i öl 1,08 miljoner i moms och alkoholskatt till Anders E Borg. Med restaurangers nyckeltal för personalkostnad och 65 procent av den som skatt och sociala får Borg ytterligare 800 000. Inköp ex alkoholskatt är 400 000. Kvar före hyra, restauranginredning, glas, disk, IT system, vakter med mera är alltså ca 1,4 miljoner.

21,70 kr per åskådare

Jämför man det med Modos omsättning så slipper man som journalist bli jämförd med Jimmie Åkesson. Statskassan tjänar däremot nästan 2 miljoner.
Låt oss titta på lite allmänt kända fakta. 375 elitseriematcher med totalt 2,3 miljoner besök på arenan och en total alkoholförsäljning på ca 50 miljoner ger en total försäljning på 21 kronor och 70 öre per besök.

Journalister är välkända för att ha goda empiriska data om krogpriser på öl, vin och sprit. Den journalist som kommer hem dyngrak från krogen och säger till hustrun att han krökat bort 22 spänn ljuger som vi alla vet.

När man i sina frågor lägger in adjektiv som ”mycket” så bör det alltså jämföras med 21 kronor och 70 öre. Det är mindre än 20 cl mellanöl vi pratar om fördelat på tid före matchen, i två pauser och efter matchen. Även om många är spik nyktra och kör bil från matchen är försäljning av alkohol på våra arenor en mycket måttlig verksamhet.

En reporter hade behövt några minuter

Det hade vilken reporter som helst kunnat räkna ut på ungefär samma tid det tog mig, d.v.s. cirka fem minuter.

Nästa Åkesson uppstår när reportern intervjuar Karin Mattsson-Weijber, Riksidrottsförbundets ordförande. Idrott och alkohol hör inte ihop på säger hon på frågan vilket är korrekt och klokt sagt. Man skall inte ens gå ner på gymmet och träna när man druckit alkohol.

Det som inte reportern förstår är att frågeställningen har samma relevans som Åkessons budgetförslag. Man idrottar inte när man tittar på arenaidrott. De som idrottar är nämligen spik nyktra och nere på planen medan åskådaren sitter på en stol eller i soffan framför sin tv.

Bara en del av upplevelseindustrin

Elitidrott är upplevelseindustri och att gå på hockey är fullt jämförbart med upplevelser som att gå på krogen, gå på konsert, gå på teater, ha folk på middag, vara på semester eller motsvarande.

Det är sociala beteenden då det anses vara helt okej att bränna iväg 21,70 på alkohol och till och med någon krona till utan att någon journalist hetsar upp sig.

PS: relevans bygger på kontrollerad relativitet och relevans är förutsättning för förtroende. Enda tillgången för media. DS

Dan Persson

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.