Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

”Det får tokholmarna hålla på med…”

Fullt hus på Ullevi när Madonna kommer. Nu planerar göteborgarna för en ny arena och vill behålla positionen som evenemangens stad. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Göteborg utreder en ny arena granne med ett upprustat Scandinavium och klart inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Mina mer regelbundna läsare tar för givet att jag nu kommer att försöka såga den här planen i småbitar. Det tänker jag inte göra.

Jag tror det finns goda förutsättningar att skapa en arenamiljö som är bra för Göteborgsregionen.

Inte för stort, inte för dyrt

Nu är det något år kvar innan vi har alla fakta på bordet om den nya arenan så mycket kan förändras.

16-18-20.000 åskådare är en bra siffra. Inte för stort, inte för dyrt. Bra arenaintäkter bygger på att arenan är utsåld ofta och det uppnår man enklast genom att bygga arenan lite mindre. Vi har redan för många stora arenor.

Att bygga för de få riktigt stora eventen är säkraste sättet att förlora pengar.

Med nya tekniska innovationer

Arenan skall stå färdigt inför jubileumsåret. Göteborgarna är med stor sannolikhet kloka nog att designa arenan så sent som möjligt.

Den tekniska utvecklingen går med en rasande hastighet och desto senare man låser ritningen desto modernare, häftigare arena. Det är ingen orimlig tanke att Göteborgarna vid invigningen vill visa teknik som får Stockholms motsvarigheter att framstå som pensionärer.

Man är också klok nog att inse att arkitekten skall vara en global ledare på området och inte någon lokal förmåga med alla referensobjekt i Sverige.

Vänta och nå nya spännande lösningar

Här kommer nya material och nya lösningar som idag finns som idéer att kunna göras till verklighet om man har is i magen att vänta. Sen lär all den nya tekniken kunna påverka byggkostnaden negativt men det är det värt då arenan är modern ett antal år till.

Det blir spännande att få se hur en sådan arena designas. Inga loger men enorma loungeytor. VIP-ytorna i större utsträckning för konsumenter än för företag. Sedan finns det många nya tekniker för att skapa fler funktioner, snabbare omställning och liknande.

Vid en jämförelse med Stockholm så är det ett par saker som är av vikt att nämna.

Göteborg med Got Event och Göteborg & Co med flera bolag har lyckats skapa en regional samverkan på arena och eventturistområdet. Att samtidigt bygga två nya arenor som konkurrerar med varandra är något som ”tokholmarna” får hålla på med enligt göteborgare.

Göteborg har också bättre än någon annan i Norden lyckats med att skapa stora mätbara intäkter från eventen.

Invigning med Stones farewell tour III

Mässor, sport, konserter och andra event ger Göteborg tiotusentals tillkommande rumsnätter, restaurangbesök, shopping och är med och utvecklar Göteborgs besöksnäring.

Ett av skälen till att det fungerar så väl är närheten, småstadens välsignelse. I Göteborg kan man på några minuter promenera från aveny till eventområdet. En promenad från Stureplan till Globen eller Nationalarenan förutsätter vandrarkängor och ryggsäck med överlevnadsutrustning.

Men Göteborg skall ha cred för både den regionala samordningen, kompetensen inom Gotevent och Göteborg & Co och det framgångsrika arbetet under lång tid med så många fantastiska event. En ny arena i den här storleken gör mixen perfekt för framtiden.

2021 fyller Göteborg tillsammans med en bunt andra städer i Norden 400 år (G II A, gjorde inget annat än bildade städer under 1621). Ett stort idrottsevent, Stones farewell tour III och invigning av Nordens modernaste arena vore en lysande mix för ett lyckat firande.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.