Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Premium Consumer, vägen till framgång"

"Den moderna medelklassmänniskan vill ha komfort, kvalitet och tidsefeffektivitet", hävdar Dan Persson med bestämdhet. Foto: Scanpix


Det marknadssegment där efterfrågan ökar snabbast inom idrottens del av upplevelseindustrin är premium Consumers eller på ren svenska konsumenter som vill ha mer än standard.

Många trendundersökningar inom vitt skilda områden påvisar den här trenden. SAS har idag fler privat betalande gäster i Business Class än de har affärsmän i det segmentet.  De golfklubbar som ökar har högre greenfee och en bättre produkt, RUT-avdragen utnyttjas mer och mer och robotgräsklipparna säljer som smör i solsken. 

Komfort, kvalitet, effektivt

Den moderna medelklassmänniskan vill ha komfort, kvalitet och tidsefeffektivitet. 

Det beror dels på att de 92 procent som jobbar och tillhör målgruppen medelålders medelklass (35-60 med två jobb i familjen, dvs det vi kallar Svensson) efter jobbskatteavdrag, lägre räntor, borttagen fastighetsskatt med mera har fritid som större bristresurs än pengar.

Det beror på globaliseringen där vi har upplevt fantastiska arenor, hotell, golfbanor, resorts, restauranger utomlands och vill ha samma här.

Men vi är inte där än

Det beror på att den kollektiva föreningsmodellen med lika åt alla har dött, idag är det helt ok att kräva individuella lösningar om man vill betala för det.

Den här trenden är stark och den goda nyheten för svensk idrott är att det här är en fantastisk möjlighet till helt nya pengar. Senaste stora arenakonferensen, den här gången i Italien hade Matt Rosetti och Globens Marie på scen som höll föredrag om den här trenden.

Problemet är att vi inte riktigt har produkterna än. Historiskt har vi sålt s.k. VIP-paket enbart och allena till företagen medan vi har levererat en relativt dålig ”du får vilken färg du vill bara den är svart” produkt till konsumenterna.

Skilda förutsättningar

Dels har vi utöver hockeyn få arenor som är byggda på det sättet och även inom hockeyn finns det stora behov av ombyggnad.

Fotbollen har vi tre moderna arenor med Kalmar, Borås och Malmö men ingen av dem är ritade utifrån den här trenden.

Att Matt Rosetti har sett förändringen, eller i hans fall skapat den och utgått ifrån den för Stockholmsarenan är en sak, även Friends arena ger en helt ny arena upplevelse även om min bedömning att Stockholmsarenan kommer att vinna i konsumtion per besökare. Men det är inte så att Kalmar och Malmö är designade för att optimera intäkterna från den här målgruppen. Borås är redan gammal. 

Stadium än mera antik

Nu får vi två mycket moderna arenor i Stockholm som är byggda för det nya samhället och de kommer att för alltid ändra våra preferenser när det gäller arenakonsumtion. De två arenorna kommer att få Globen och Hovet att framstå som totalt obsoleta och Stadion som mer antik än den är.

Varför kan man inte riva Stadion och bygga ett riktigt landmärke typ 150 våningar skyskrapa där? Idag är den bara en skattesubventionerad konkurrent till AEG och Friends Arena.

Men, det finns växande efterfrågan på idrottsupplevelser för 500 till 1000 spänn från en konsumentgrupp som ökar i antal.

Vill beställa en upplevelse

De vill ha entré utan kö, enkel resa till och från arenan, rena toaletter utan kö, bra platser, god service, bra utbud mat och dryck samt en social miljö där de mår bra.

Varje sådan gäst är värd lika mycket som femton klackbesökare och skrämmer inte bort några barnfamiljer.

Sedan måste även underhållningen på plan/isen  vara kvalitativ men det är ett mycket subjektivt begrepp och det kan vara dålig fotboll och bra spänning/stämning  eller bra handboll och trist.

Men, sammanfattningsvis så finns det någon miljard till i arenaintäkter som är ”up for grabs” men få som kan leverera de efterfrågade produkterna och det är ännu färre som tänkt i de här banorna.

Den som agerar vinner då det är sannolikt att majoriteten vare sig kan eller förstår.

Dan Persson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.