Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
"Premium Consumer, vägen till framgång"
Det marknadssegment där efterfrågan ökar snabbast inom idrottens del av upplevelseindustrin är premium Consumers eller på ren svenska konsumenter som vill ha mer än standard.
Många trendundersökningar inom vitt skilda områden påvisar den här trenden. SAS har idag fler privat betalande gäster i Business Class än de har affärsmän i det segmentet. De golfklubbar som ökar har högre greenfee och en bättre produkt, RUT-avdragen utnyttjas mer och mer och robotgräsklipparna säljer som smör i solsken.
Komfort, kvalitet, effektivt
Den moderna medelklassmänniskan vill ha komfort, kvalitet och tidsefeffektivitet.
Det beror dels på att de 92 procent som jobbar och tillhör målgruppen medelålders medelklass (35-60 med två jobb i familjen, dvs det vi kallar Svensson) efter jobbskatteavdrag, lägre räntor, borttagen fastighetsskatt med mera har fritid som större bristresurs än pengar.
Det beror på globaliseringen där vi har upplevt fantastiska arenor, hotell, golfbanor, resorts, restauranger utomlands och vill ha samma här.
Men vi är inte där än
Det beror på att den kollektiva föreningsmodellen med lika åt alla har dött, idag är det helt ok att kräva individuella lösningar om man vill betala för det.
Den här trenden är stark och den goda nyheten för svensk idrott är att det här är en fantastisk möjlighet till helt nya pengar. Senaste stora arenakonferensen, den här gången i Italien hade Matt Rosetti och Globens Marie på scen som höll föredrag om den här trenden.
Problemet är att vi inte riktigt har produkterna än. Historiskt har vi sålt s.k. VIP-paket enbart och allena till företagen medan vi har levererat en relativt dålig ”du får vilken färg du vill bara den är svart” produkt till konsumenterna.
Skilda förutsättningar
Dels har vi utöver hockeyn få arenor som är byggda på det sättet och även inom hockeyn finns det stora behov av ombyggnad.
Fotbollen har vi tre moderna arenor med Kalmar, Borås och Malmö men ingen av dem är ritade utifrån den här trenden.
Att Matt Rosetti har sett förändringen, eller i hans fall skapat den och utgått ifrån den för Stockholmsarenan är en sak, även Friends arena ger en helt ny arena upplevelse även om min bedömning att Stockholmsarenan kommer att vinna i konsumtion per besökare. Men det är inte så att Kalmar och Malmö är designade för att optimera intäkterna från den här målgruppen. Borås är redan gammal.
Stadium än mera antik
Nu får vi två mycket moderna arenor i Stockholm som är byggda för det nya samhället och de kommer att för alltid ändra våra preferenser när det gäller arenakonsumtion. De två arenorna kommer att få Globen och Hovet att framstå som totalt obsoleta och Stadion som mer antik än den är.
Varför kan man inte riva Stadion och bygga ett riktigt landmärke typ 150 våningar skyskrapa där? Idag är den bara en skattesubventionerad konkurrent till AEG och Friends Arena.
Men, det finns växande efterfrågan på idrottsupplevelser för 500 till 1000 spänn från en konsumentgrupp som ökar i antal.
Vill beställa en upplevelse
De vill ha entré utan kö, enkel resa till och från arenan, rena toaletter utan kö, bra platser, god service, bra utbud mat och dryck samt en social miljö där de mår bra.
Varje sådan gäst är värd lika mycket som femton klackbesökare och skrämmer inte bort några barnfamiljer.
Sedan måste även underhållningen på plan/isen vara kvalitativ men det är ett mycket subjektivt begrepp och det kan vara dålig fotboll och bra spänning/stämning eller bra handboll och trist.
Men, sammanfattningsvis så finns det någon miljard till i arenaintäkter som är ”up for grabs” men få som kan leverera de efterfrågade produkterna och det är ännu färre som tänkt i de här banorna.
Den som agerar vinner då det är sannolikt att majoriteten vare sig kan eller förstår.
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i Arvika.
Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.
Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare. Skatteverkets siffror avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022.
Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen