Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
"Här finns oändliga möjligheter"
Elitidrottens relation till tv-bolag handlar om stora pengar och makt. De stora ligornas tv-avtal handlar om flera hundra miljoner om året i Sverige. Ute i Europa är det miljarder det handlar om.
Nu befinner vi oss i ett läge där ingen kan svara på frågan vad tv är om fem-sju år. Det vi vet är att idag genererar live sport stora intäkter för tv-bolagen som av det skälet är beredda att betala mycket för rättigheter samtidigt som live sport relativt sett ökar i betydelse när vi vänjer oss med att allt annat kan vi titta på när vi vill.
Här kan de tjäna mera
Alla makthavare inom idrotten funderar dagligen på om och när de kan ta över sändningar själv och den vägen tjäna mer än vad de idag kan få i ersättning för rättigheter.
Än vet ingen hur man skall göra och när det är läge att försöka, min gissning är att det handlar om fem år eller mer även om det rent tekniskt går att göra idag.
Nu har nästa fråga dykt upp med en total korrelation med tv. Makten över den andra skärmen. När detta skrivs pågår Aktuellt på den stora skärmen men vi slölyssnar bara då vi har fokus på var sin laptopsskärm och därutöver ligger det tre skärmar till på soffbordet. Förlorad attention till den andra skärmen förstör hela affärsmodellen för det vi ännu kallar tv:n på väggen.
Det är idrotten som har informationen
The scond screen är sedan ett år tillbaka modeordet nummer ett när chefer i tv-bolag samlas. ”Hur vinner vi makten över den andra skärmen?” är den fråga som ställs på vartenda strategimöte som sker på ett tv-bolag i Europa idag.
För mig som både krönikör och i mitt arbete har uppgiften att hjälpa den kommersiella idrotten att tjäna mer (det där ideella finns det andra som kan) är svaret på frågan självfallet att den här chansen får vi inte missa. Ligor och eventarrangörer måste själva bli ägare av den andra skärmen. Det är nämligen här som relationen med kunden ligger.
Information och interaktion med de som följer en liga, deltar i evenemang av utövarkaraktär eller på annat sätt följer en sport kan inte överlåtas till tv-bolagen.
Mer, bättre och snabbare information
Den andra skärmen har dessutom syftet att ge arenabesökaren mer, bättre och snabbare information än vad tv-tittaren kan få. Här ligger man idag mil efter men det är på intet sätt försent.
Den andra skärmen är också kanalen för att sälja biljetter, öka intresse för nästa match, skapa snackisar och självfallet se till att vad än en individ frågar efter så finns information där.
Området är idag totalt oreglerat, alla media har appar, mobila hemsidor, hemsidor såväl som alla aktörer inom kommersiell idrott. Vi kan se matcher som inte sänds via våra laptops och allsköns lösningar med proxyservrar i andra länder i strid med tv-avtal och det finns livestream även från event där man sålt tv-rättigheter.
Laptop, platta, datorn skapar möjligheter
Den som vinner slaget om den andra skärmen, oavsett om det är en laptop, en platta eller mobilen kommer inte bara närmare kundernas hjärta utan lika viktigt närmare deras plånbok.
Ett garanterat stalltips säkrare än antagandet att Juholt inte spelar någon större roll i nästa regering är att den andra skärmen kommer att fortsätta stjäla uppmärksamhet från den första skärmen.
Slutsatsen att det är lika dumt för den kommersiella idrotten att missa makten över den andra skärmen som det är för oss vanliga dödliga att köpa storbankernas fondsparande.
Satsa - i stället för att värva en spelare till
Det jobbiga i sammanhanget är att tv-bolagen inte kommer att lägga sig ner och dö och mera jobbigt är att vi pratar om ett område där de får ses som proffs och idrotten som amatörer, det är dessutom inte gratis.
Det är dock inte mer pengar i utveckling än att det räcker om varje klubb i en liga satsar lika mycket som den näst dyraste spelaren kostar.
Då kan man köpa all kompetens och all teknisk utveckling som behövs om man samarbetar. Det är dessutom i förlängningen mycket lönsamt så intäkterna kommer garanterat att räcka till tre dyra spelare.
Men, baserat på hur idrottsklubbarna agerat de senaste decennierna så blir det troliga resultatet att tv-bolagen vinner slaget om den andra skärmen då klubbarna kommer att köpa spelare istället för att försöka vinna makten över sin egen framtid.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Sverige är två segrar från att spela VM i fotboll nästa sommar.
Vid eventuella segrar mot först Ukraina och sedan mot segraren i mötet Polen-Albanien i mars 2026 väntar grupp F för matcher mot Nederländerna, Japan och Tunisien.
Redan VM-klara Norge hamnade i grupp I tillsammans med Frankrike, Senegal och något av lagen Irak/Bolivia/Surinam som ska möts i play off.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.
Raden av f d landslagåkare som greppar mikrofonen blir allt längre.
– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.















