Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
"Med en halvering har golfen tillväxt"
Det är kundvården som fallerar. Nu börjar allt flera upptäcka den största bristen inom idrott. Som omtanken om åskådarna. Eller ta golfen där största problemet är att för många bara vill spela då och då, men finner sig inte tillrätta och då slutar.
Jag tillbringade lördagen på höstmöte med Stockholms Golfdistriktsförbund. Vi var med någon enstaka kvinna och enstaka yngre en samling farbröder i övre medelålder som diskuterade golfens framtid, det kan låta som en motstridighet men ålder är inte alltid negativt så det var det inte. Det är ömsom vin och ömsom vatten i golfbranschen just nu och mediabilden är som vanligt lite för negativ.
Några grundfakta
Några sanningar går att utläsa.
• Golfklubbar som äger sin mark har väsentligt bättre framtid än de som inte gör det. Det är årets understatement.
• Marknaden förändras fortare än golfens organisationer och modeller klarar av.
• De grundläggande trenderna är positiva för golfen.
• Förmågan att agera proaktivt är liten på grund av strukturerna.
Villkoren så olika
Jag fick frågan på dagens paneldebatt om det fanns någon generell lösning för de klubbar som har problem och mitt trista svar var att jag inte funnit någon grundbult att skruva på.
Golfklubbarnas situation är så olik att det inte finns någon enkel lösning.
När sedan några, likt bröderna Bäver i Fablernas värld föreslår en gemensam marknadsföringskampanj som lösningen på deras problem blir det dessutom patetiskt.
Med en halvering har vi tillväxt
Vi har i Golfsverige såväl som i Stockholmsdistriktet allt från välskötta klubbar med god ekonomi till dåligt skötta med dålig ekonomi, klubbar med bra läge och dåligt läge, klubbar med bra kvalitet på banan och mindre bra kvalitet, klubbar med överefterfrågan och de med underefterfrågan.
Till detta kommer en konkurrens om människors fritid och ett mediabrus som leder till att varje kampanj blir direkt olönsam.
Det som säger att en marknadsföringskampanj är en icke fungerande lösning på fel problem är andra fakta. Golfen rekryterar fortfarande många varje år utan tendens till minskning, vårt problem är att för många slutar. Kan vi halvera de som slutar har vi tillväxt.
Då är det inte marknadsföring som behövs, då är det kundvården som fallerar.
De som inte vill vara medlemmar då...
Medlen för att öka antalet golfare bör alltså läggas på att minska antalet som lämnar golfen. Minst lika viktigt är då att skapa produkter för alla kategorier. Här bör man då notera att den trend som funnits i 20 år bara handlat om att sänka priset för de som spelar lite.
Nu kommer på bred front också modeller där vi som spelar riktigt mycket skall få en bättre paketering men också betala mer. Våra ronder blir fortfarande billigare än för de som spelar lite men vi får betala mer. Skall vi bedöma utifrån höstmötets kommentarer så är det här för golfen just nu enda vägen framåt.
Den stora frågan, hur golfen hanterar en framtid utan medlemskap berördes inte, Den verkar ha samma dignitet inom idrotten som frågan om Gud finns inom kyrkan.
Mest lästa just nu
Nej, en stockhomare i ledningen för IFK Göteborg, det blev aldrig någon succé- Nu framkommer uppgifter om att Oa Larsson, teknisk direktör i IFK Göteborg, tvingas lämna klubben.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.