Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Med en halvering har golfen tillväxt"

Golfen letar efter lösningen till hur medlemstrenden ska vända. För många slutar och då är det ändå åtskilliga som vill spela, men inte så frekvent och då heller inte betala så mycket. Foto: Scanpix


Det är kundvården som fallerar. Nu börjar allt flera upptäcka den största bristen inom idrott. Som omtanken om åskådarna. Eller ta golfen där största problemet är att för många bara vill spela då och då, men finner sig inte tillrätta och då slutar.

Jag tillbringade lördagen på höstmöte med Stockholms Golfdistriktsförbund. Vi var med någon enstaka kvinna och enstaka yngre en samling farbröder i övre medelålder som diskuterade golfens framtid, det kan låta som en motstridighet men ålder är inte alltid negativt så det var det inte. Det är ömsom vin och ömsom vatten i golfbranschen just nu och mediabilden är som vanligt lite för negativ.

Några grundfakta

Några sanningar går att utläsa.
• Golfklubbar som äger sin mark har väsentligt bättre framtid än de som inte gör det. Det är årets understatement.
• Marknaden förändras fortare än golfens organisationer och modeller klarar av.
• De grundläggande trenderna är positiva för golfen.
• Förmågan att agera proaktivt är liten på grund av strukturerna.

Villkoren så olika

Jag fick frågan på dagens paneldebatt om det fanns någon generell lösning för de klubbar som har problem och mitt trista svar var att jag inte funnit någon grundbult att skruva på.

Golfklubbarnas situation är så olik att det inte finns någon enkel lösning.

När sedan några, likt bröderna Bäver i Fablernas värld föreslår en gemensam marknadsföringskampanj som lösningen på deras problem blir det dessutom patetiskt.

Med en halvering har vi tillväxt

Vi har i Golfsverige såväl som i Stockholmsdistriktet allt från välskötta klubbar med god ekonomi till dåligt skötta med dålig ekonomi, klubbar med bra läge och dåligt läge, klubbar med bra kvalitet på banan och mindre bra kvalitet, klubbar med överefterfrågan och de med underefterfrågan.

Till detta kommer en konkurrens om människors fritid och ett mediabrus som leder till att varje kampanj blir direkt olönsam.

Det som säger att en marknadsföringskampanj är en icke fungerande lösning på fel problem är andra fakta. Golfen rekryterar fortfarande många varje år utan tendens till minskning, vårt problem är att för många slutar. Kan vi halvera de som slutar har vi tillväxt.

Då är det inte marknadsföring som behövs, då är det kundvården som fallerar.

De som inte vill vara medlemmar då...

Medlen för att öka antalet golfare bör alltså läggas på att minska antalet som lämnar golfen. Minst lika viktigt är då att skapa produkter för alla kategorier. Här bör man då notera att den trend som funnits i 20 år bara handlat om att sänka priset för de som spelar lite.

Nu kommer på bred front också modeller där vi som spelar riktigt mycket skall få en bättre paketering men också betala mer. Våra ronder blir fortfarande billigare än för de som spelar lite men vi får betala mer. Skall vi bedöma utifrån höstmötets kommentarer så är det här för golfen just nu enda vägen framåt.

Den stora frågan, hur golfen hanterar en framtid utan medlemskap berördes inte, Den verkar ha samma dignitet inom idrotten som frågan om Gud finns inom kyrkan.

Dan Persson

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.