Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Med en halvering har golfen tillväxt"

Golfen letar efter lösningen till hur medlemstrenden ska vända. För många slutar och då är det ändå åtskilliga som vill spela, men inte så frekvent och då heller inte betala så mycket. Foto: Scanpix


Det är kundvården som fallerar. Nu börjar allt flera upptäcka den största bristen inom idrott. Som omtanken om åskådarna. Eller ta golfen där största problemet är att för många bara vill spela då och då, men finner sig inte tillrätta och då slutar.

Jag tillbringade lördagen på höstmöte med Stockholms Golfdistriktsförbund. Vi var med någon enstaka kvinna och enstaka yngre en samling farbröder i övre medelålder som diskuterade golfens framtid, det kan låta som en motstridighet men ålder är inte alltid negativt så det var det inte. Det är ömsom vin och ömsom vatten i golfbranschen just nu och mediabilden är som vanligt lite för negativ.

Några grundfakta

Några sanningar går att utläsa.
• Golfklubbar som äger sin mark har väsentligt bättre framtid än de som inte gör det. Det är årets understatement.
• Marknaden förändras fortare än golfens organisationer och modeller klarar av.
• De grundläggande trenderna är positiva för golfen.
• Förmågan att agera proaktivt är liten på grund av strukturerna.

Villkoren så olika

Jag fick frågan på dagens paneldebatt om det fanns någon generell lösning för de klubbar som har problem och mitt trista svar var att jag inte funnit någon grundbult att skruva på.

Golfklubbarnas situation är så olik att det inte finns någon enkel lösning.

När sedan några, likt bröderna Bäver i Fablernas värld föreslår en gemensam marknadsföringskampanj som lösningen på deras problem blir det dessutom patetiskt.

Med en halvering har vi tillväxt

Vi har i Golfsverige såväl som i Stockholmsdistriktet allt från välskötta klubbar med god ekonomi till dåligt skötta med dålig ekonomi, klubbar med bra läge och dåligt läge, klubbar med bra kvalitet på banan och mindre bra kvalitet, klubbar med överefterfrågan och de med underefterfrågan.

Till detta kommer en konkurrens om människors fritid och ett mediabrus som leder till att varje kampanj blir direkt olönsam.

Det som säger att en marknadsföringskampanj är en icke fungerande lösning på fel problem är andra fakta. Golfen rekryterar fortfarande många varje år utan tendens till minskning, vårt problem är att för många slutar. Kan vi halvera de som slutar har vi tillväxt.

Då är det inte marknadsföring som behövs, då är det kundvården som fallerar.

De som inte vill vara medlemmar då...

Medlen för att öka antalet golfare bör alltså läggas på att minska antalet som lämnar golfen. Minst lika viktigt är då att skapa produkter för alla kategorier. Här bör man då notera att den trend som funnits i 20 år bara handlat om att sänka priset för de som spelar lite.

Nu kommer på bred front också modeller där vi som spelar riktigt mycket skall få en bättre paketering men också betala mer. Våra ronder blir fortfarande billigare än för de som spelar lite men vi får betala mer. Skall vi bedöma utifrån höstmötets kommentarer så är det här för golfen just nu enda vägen framåt.

Den stora frågan, hur golfen hanterar en framtid utan medlemskap berördes inte, Den verkar ha samma dignitet inom idrotten som frågan om Gud finns inom kyrkan.

Dan Persson

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Han beskriver sig själv som en hockeynörd, och vill gärna vara ett bollplank till förbundskapten Sam Hallam. 

Efter Tre Kronors senaste VM-guld, i Köpenhamn 2018 skänkte nummer 93 Mika Zibanejad, tillsammans med sin bror, Monir Kalgoum, 300 000 kronor till  unga flickors ishockey i Stockholm.

I VM i Stockholm fem år senare spelar Mika Zibanejad verkligen på hemmais, hans första kontakt med sporten var i Hammarby Hockey, i dag i  division två. Han är ensam 08-spelare från landets största hockeydistrikt, och är Sam Hallams största offensiva vapen i guldjakten i Avicci Arena. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.