Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Zlatan tar själv över rapporteringen

Ibland kan det bli för mycket av det goda. Zlatan Ibrahimovic gäspar mitt under träningen. Foto: Anders Wiklund, TT Nyheter Zlatan tar med makt från tidningarna Blogg: ”Zlatan tar helt enkelt makt från PSG, fotbollsförbundet och svenska media genom att bli sin egen avsändare”, skriver Dan Persson.

 

Rubriken ”Zlatan startar tv-kanal” är självfallet en extrem överdrift men när Zlatan tillsammans med superentreprenören Dan Olovsson lanserar en app som får flera hundra tusen användare på några timmar så är det en händelse som bör beaktas.

Det här handlar om makt och om pengar, precis som det mesta annat här i livet.

Början till omvälvningen

För mer än 25 år sedan skrev dåvarande SAS-chefen Jan Carlzon boken Riv Pyramiderna. Den byggde på tesen att organisationsstrukturer behölls för att de högt upp hade ett informationsförsprång men att det var på väg att försvinna och skulle förändra hur vi organiserar våra företag och organisationer. Den blev en bestseller som fortfarande läses av tiotusentals ekonomistudenter världen över.

Det finns i närtid två händelser som mer än andra sticker ut när det handlar om informationsförsprång. Internets stora genomslag kom den 11 september 2001. Då satt 100-tals miljoner människor världen över vid datorer och fick samma information som USA:s regering.

För svenska förhållanden blev det uppenbart den 26 december 2004 vid Tsunamikatastrofen. Själv satt jag vid sexsnåret på morgonen i morgonrock vid min dator i Belgien och började genom att leta på engelskspråkiga asiatiska siter få en bild av katastrofen vid nio snåret på morgonen europeisk tid. Mobilsamtal till vänner som var där gjorde att jag hade en god bild och redan vid lunch fick jag de första trista meddelanden om vänner som förolyckats.

Han själv vill styra

Utrikesminister Laila Freivalds och dåvarande statssekreterare Lars Danielsson hade ännu inte fått information via fax från ambassaden i Bangkok och visste därför ingenting vilket ledde till att båda fick avgå och till en skandal för regeringen. När Freivalds gick på teater visste en majoritet av svenska folket att en katastrof inträffat.

När nu Zlatan lanserar sin app så handlar det om makten över informationen och i förlängningen pengarna.

Zlatan är utan konkurrens det största varumärket i svensk fotboll. Står det ”Zlatan” i en rubrik på Sportbladets hemsida får den mera klick än andra artiklar, har Svenska Fotbollförbundet med Zlatan på en presskonferens så skrivs det mer om förbund och deras matcher vilket ger dem mera pengar och så vidare.

Har man hört Zlatan berätta på sin app så minskar behovet av att köpa en tidning, klicka på en rubrik etc.

Alltid hans egen version

Zlatan tar helt enkelt makt från PSG, fotbollsförbundet och svenska media genom att bli sin egen avsändare.

När SvD:s krönikör Petter Nilsson upprörs över att ingen journalist reagerar när Zlatan på en presskonferens konstaterar att 95 procent av det som skrivs om honom inte är korrekt och jämför det med att Zlatan kallar journalisterna för lögnare har han självfallet fel, men nu får Zlatan ett eget maktmedel, då är det inte lika enkelt för en journalist att göra en skarp vinkling om en annan mera trovärdig version finns direkt från källan.

Vi kommer att få se mer av samma förändring. Artister som inte använder skivbolag för att ge ut sin musik (vad skall man med specialister på att sälja plastbitar till om 75 procent av intäkterna kommer från Spotify?), författare som säljer sina egna e-böcker och så vidare.

Bara början...

Det som krävs i nuläget är självfallet att man är väldigt känd. Det klarar Zlatan med råge. Vi ser också varför Messi lagt bildrättigheterna på honom själv i eget bolag.

För 17 år sedan höll jag föredrag runt om i Europa på temat ”cutting out the middle men” där jag argumenterade för att det då nya Internet skulle leda till att informationsövertaget försvann och då faller vinsterna för mellanledet.

Det är vad vi nu ser hända.

PS: det är ingen händelse att det står ”Zlatan” i rubriken. DS

Läs Petter Nilssons krönika i SVD

Dan Persson

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.