Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Konsten att göra gästen nöjd

En välskött bana där en +50-årig 15-handikappare har kul. Här gäller helt andra värden i designen, som utsikt, känsla, glädje och spänning. Det är upplevelser som vi betalar för.


Upplevelseindustrin växer cirka tre gånger snabbare än BNP. Men det är svårt att tillgodose de konsumenter som vill ha lite bättre och lite bekvämare. Men jag tror att jag har hittat stället.

Woodlands golf i nordvästra Skåne är en av mycket få aktörer som har skapat ett koncept utifrån en av de starkaste trenderna inom upplevelseindustri. De erbjuder en bo-, golf-, må-bra-produkt som bygger på ett sammanhållet koncept med lika delar hårda och mjuka värden.

Härlig bana - på sitt eget vis

Under fem år har jag läst rapporter om trenden, sett stöd på det makroekonomiska området och noterat hur ganska många försökt leverera men sommarens och höstens besök är så här långt det bästa exemplet på någon som vågat gå hela vägen och faktiskt levererar.

Här finns ingen mästerskapsbana som Bro Hof eller PGA National, den är snarare byggd för att vara en väldigt välskött bana där en +50-årig 15-handikappare har kul. Det är en av få banor i Sverige byggd för att vara det jänkarna kallar ”resortbana”. Då arbetar man med helt andra värden i designen och tänker mer på utsikt, känsla, glädje, spänning än på design för att vara utslagsgivande för proffs.

Men det som gör mig glad och gör att jag kan använda Woodlands som exempel i föredrag och i mitt jobb är att det finns ett helhetstänk som fungerar hela vägen.

Vi konsumerar upplevelser

Bakgrunden är att sedan 2007 har olika företrädare inom sportbusiness, reseindustri, hotellbransch, resorts med flera pekat på ett förändrat beteende hos målgruppen ”medelålders medelklass” som sedan löpande förstärks. I början som en möjlig trend, sedan som en påvisad trend och numera som den starkaste trenden där det här segmentets ändrade efterfrågan ökar snabbare än vi trott.

Det är inte lyx som efterfrågas utan det som är bra, anpassat till individen i både tid, kvalitet, omtanke och bekvämlighet. Dvs något vansinnigt svårt att leverera, i synnerhet kravet på individhantering. Ofta är våra anläggningar inte byggda för det här, organisationen saknas och det bakomliggande tänket finns inte heller hos ledningen.

I Sverige har jobbskatteavdrag, borttagen förmögenhets- och fastighetsskatt, låga räntor och låga energikostnader gjort att den här målgruppen har det bättre än någonsin och de konsumerar inte längre prylar utan upplevelse, bekvämlighet, känslor.

Annorlunda statustänkande

Upplevelseindustrin växer cirka tre gånger snabbare än BNP. Det har gått så långt att vi har ändrat statusmarkörer. Ny bil har inte samma betydelse idag medan en incheckning på häftigt ställe ger status.

Här har Jens Nielsen som ägare av Woodlandskonceptet lyckats mycket bra, då han utifrån eget huvud om vad han ville åstadkomma har träffat rätt mot en av de stora förändringarna i konsumtionsmönster.

Enda området där han avviker från mina teser är att hans skapelse bygger på ägande av hus medan jag bedömer att de nya generationerna inte vill äga, de vill hyra, det är enkelt fixat och förmodligen lönsammare.

Borde fungera på fler ställen

Resten med Woodlands är kanon. Det svåra att beskriva är självfallet att det uppstår en må-bra-känsla när man kommer dit, den mer intuitiva delen av familjen blir kär direkt, jag övergår snarare till att leta fel enligt tesen att om något är för bra och så vidare.

Men det är svårt att hitta fel. Woodlands är inte billigt men det är prisvärt och det är genomtänkt, arkitekturen är världsklass, vilket uppstår om arkitekten är världsklass, men det är tankarna runt detaljerna som imponerar, allt håller ihop, från lekplatser, badplatser, husdesign, restaurang, bemötande, servicekonceptet.

I ett Sverige där kompromisser ses som en framgång är Woodlands en mans verk, det kan då antingen bli dåligt eller bra, här blev det bra. Samtidigt är samverkan med en ideell golfklubb med god ekonomi som bara arbetar med idrotten golf ett föredöme för hur det borde fungera på fler ställen.

Förmåga att hantera de konsumentgrupper som vill ha lite bättre, lite bekvämare, lite effektivare än andra och är beredda att betala för det är kritisk inom hela upplevelseindustrin inklusive idrotten. Det som i regel saknas är någon som levererar möjligheten.

Dan Persson

De står mot varandra. Amerikanska impopulära ägarefamiljen Kroenke och svenske Spotifygrundaren Daniel Ek med stora sympatier hos många tusen fans.

Båda parter vill skapa intrycket att de inte kommer att ge sig.

Efter en tid med tillåtelse om enbart åtta åskådare på publika evenemang låter 500 som en utopi. Men det är fakta och ska vara trovärdigt, för det kommer från högsta vederbörande.

Idrottsminister Amanda Lind sa det i en TT-intervju med Sveriges Radio på fredagsförmiddagen. Regeringens förslag är formulerat: från 17 maj ska 500 åskådare tillåtas, under förutsättning att smittoläget medger..

Idag finns det enbart tio procent kvinnliga ledare i den svenska OS-truppen. Det har SOK beslutat att ändra på.Ett tränarprogram för att matcha fram fler kvinnor är skapat, 20 kvinnor är utvalda. Till sommar-OS i Los Angeles 2028 och vinter-OS 2030 ska andelen kvinnliga tränare vara 35 procent.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

– Vi är glada över att få visa upp nya Champions League för världen, säger Nadine Kessler, damansvarig hos Uefa.

Det kan hon säg nu.hon tar stöd av Uefas beslut att Världens största damturnering kommer att få ett rejält ekonomiskt lyft efter att Uefa presenterat en ny ekonomisk modell på 24 miljoner euro, cirka 243 miljoner kronor.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Riksidrottsnämnden, RIN (”idrottens högsta domstol”) ger Boden Hockey rätt i den inflammerade striden med ligaorganisationen Hockeyettan. Domen kan inte överklagas och är ett svårt bakslag för Svenska Ishockeyförbundet, som av RIN anmodas att skriva om sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

I domen har RIN ogiltigförklarat kravet på medlemskap i Hockeyettan enligt SIF:s tävlingsbestämmelser. För Boden Hockeys del är 1,5 års kamp för föreningsfrihet, bibehållet självstyre och principen om avtalsfrihet nu klargjord.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.