Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Konsten att göra gästen nöjd
Upplevelseindustrin växer cirka tre gånger snabbare än BNP. Men det är svårt att tillgodose de konsumenter som vill ha lite bättre och lite bekvämare. Men jag tror att jag har hittat stället.
Woodlands golf i nordvästra Skåne är en av mycket få aktörer som har skapat ett koncept utifrån en av de starkaste trenderna inom upplevelseindustri. De erbjuder en bo-, golf-, må-bra-produkt som bygger på ett sammanhållet koncept med lika delar hårda och mjuka värden.
Härlig bana - på sitt eget vis
Under fem år har jag läst rapporter om trenden, sett stöd på det makroekonomiska området och noterat hur ganska många försökt leverera men sommarens och höstens besök är så här långt det bästa exemplet på någon som vågat gå hela vägen och faktiskt levererar.
Här finns ingen mästerskapsbana som Bro Hof eller PGA National, den är snarare byggd för att vara en väldigt välskött bana där en +50-årig 15-handikappare har kul. Det är en av få banor i Sverige byggd för att vara det jänkarna kallar ”resortbana”. Då arbetar man med helt andra värden i designen och tänker mer på utsikt, känsla, glädje, spänning än på design för att vara utslagsgivande för proffs.
Men det som gör mig glad och gör att jag kan använda Woodlands som exempel i föredrag och i mitt jobb är att det finns ett helhetstänk som fungerar hela vägen.
Vi konsumerar upplevelser
Bakgrunden är att sedan 2007 har olika företrädare inom sportbusiness, reseindustri, hotellbransch, resorts med flera pekat på ett förändrat beteende hos målgruppen ”medelålders medelklass” som sedan löpande förstärks. I början som en möjlig trend, sedan som en påvisad trend och numera som den starkaste trenden där det här segmentets ändrade efterfrågan ökar snabbare än vi trott.
Det är inte lyx som efterfrågas utan det som är bra, anpassat till individen i både tid, kvalitet, omtanke och bekvämlighet. Dvs något vansinnigt svårt att leverera, i synnerhet kravet på individhantering. Ofta är våra anläggningar inte byggda för det här, organisationen saknas och det bakomliggande tänket finns inte heller hos ledningen.
I Sverige har jobbskatteavdrag, borttagen förmögenhets- och fastighetsskatt, låga räntor och låga energikostnader gjort att den här målgruppen har det bättre än någonsin och de konsumerar inte längre prylar utan upplevelse, bekvämlighet, känslor.
Annorlunda statustänkande
Upplevelseindustrin växer cirka tre gånger snabbare än BNP. Det har gått så långt att vi har ändrat statusmarkörer. Ny bil har inte samma betydelse idag medan en incheckning på häftigt ställe ger status.
Här har Jens Nielsen som ägare av Woodlandskonceptet lyckats mycket bra, då han utifrån eget huvud om vad han ville åstadkomma har träffat rätt mot en av de stora förändringarna i konsumtionsmönster.
Enda området där han avviker från mina teser är att hans skapelse bygger på ägande av hus medan jag bedömer att de nya generationerna inte vill äga, de vill hyra, det är enkelt fixat och förmodligen lönsammare.
Borde fungera på fler ställen
Resten med Woodlands är kanon. Det svåra att beskriva är självfallet att det uppstår en må-bra-känsla när man kommer dit, den mer intuitiva delen av familjen blir kär direkt, jag övergår snarare till att leta fel enligt tesen att om något är för bra och så vidare.
Men det är svårt att hitta fel. Woodlands är inte billigt men det är prisvärt och det är genomtänkt, arkitekturen är världsklass, vilket uppstår om arkitekten är världsklass, men det är tankarna runt detaljerna som imponerar, allt håller ihop, från lekplatser, badplatser, husdesign, restaurang, bemötande, servicekonceptet.
I ett Sverige där kompromisser ses som en framgång är Woodlands en mans verk, det kan då antingen bli dåligt eller bra, här blev det bra. Samtidigt är samverkan med en ideell golfklubb med god ekonomi som bara arbetar med idrotten golf ett föredöme för hur det borde fungera på fler ställen.
Förmåga att hantera de konsumentgrupper som vill ha lite bättre, lite bekvämare, lite effektivare än andra och är beredda att betala för det är kritisk inom hela upplevelseindustrin inklusive idrotten. Det som i regel saknas är någon som levererar möjligheten.
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.