Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Konsten att göra gästen nöjd

En välskött bana där en +50-årig 15-handikappare har kul. Här gäller helt andra värden i designen, som utsikt, känsla, glädje och spänning. Det är upplevelser som vi betalar för.


Upplevelseindustrin växer cirka tre gånger snabbare än BNP. Men det är svårt att tillgodose de konsumenter som vill ha lite bättre och lite bekvämare. Men jag tror att jag har hittat stället.

Woodlands golf i nordvästra Skåne är en av mycket få aktörer som har skapat ett koncept utifrån en av de starkaste trenderna inom upplevelseindustri. De erbjuder en bo-, golf-, må-bra-produkt som bygger på ett sammanhållet koncept med lika delar hårda och mjuka värden.

Härlig bana - på sitt eget vis

Under fem år har jag läst rapporter om trenden, sett stöd på det makroekonomiska området och noterat hur ganska många försökt leverera men sommarens och höstens besök är så här långt det bästa exemplet på någon som vågat gå hela vägen och faktiskt levererar.

Här finns ingen mästerskapsbana som Bro Hof eller PGA National, den är snarare byggd för att vara en väldigt välskött bana där en +50-årig 15-handikappare har kul. Det är en av få banor i Sverige byggd för att vara det jänkarna kallar ”resortbana”. Då arbetar man med helt andra värden i designen och tänker mer på utsikt, känsla, glädje, spänning än på design för att vara utslagsgivande för proffs.

Men det som gör mig glad och gör att jag kan använda Woodlands som exempel i föredrag och i mitt jobb är att det finns ett helhetstänk som fungerar hela vägen.

Vi konsumerar upplevelser

Bakgrunden är att sedan 2007 har olika företrädare inom sportbusiness, reseindustri, hotellbransch, resorts med flera pekat på ett förändrat beteende hos målgruppen ”medelålders medelklass” som sedan löpande förstärks. I början som en möjlig trend, sedan som en påvisad trend och numera som den starkaste trenden där det här segmentets ändrade efterfrågan ökar snabbare än vi trott.

Det är inte lyx som efterfrågas utan det som är bra, anpassat till individen i både tid, kvalitet, omtanke och bekvämlighet. Dvs något vansinnigt svårt att leverera, i synnerhet kravet på individhantering. Ofta är våra anläggningar inte byggda för det här, organisationen saknas och det bakomliggande tänket finns inte heller hos ledningen.

I Sverige har jobbskatteavdrag, borttagen förmögenhets- och fastighetsskatt, låga räntor och låga energikostnader gjort att den här målgruppen har det bättre än någonsin och de konsumerar inte längre prylar utan upplevelse, bekvämlighet, känslor.

Annorlunda statustänkande

Upplevelseindustrin växer cirka tre gånger snabbare än BNP. Det har gått så långt att vi har ändrat statusmarkörer. Ny bil har inte samma betydelse idag medan en incheckning på häftigt ställe ger status.

Här har Jens Nielsen som ägare av Woodlandskonceptet lyckats mycket bra, då han utifrån eget huvud om vad han ville åstadkomma har träffat rätt mot en av de stora förändringarna i konsumtionsmönster.

Enda området där han avviker från mina teser är att hans skapelse bygger på ägande av hus medan jag bedömer att de nya generationerna inte vill äga, de vill hyra, det är enkelt fixat och förmodligen lönsammare.

Borde fungera på fler ställen

Resten med Woodlands är kanon. Det svåra att beskriva är självfallet att det uppstår en må-bra-känsla när man kommer dit, den mer intuitiva delen av familjen blir kär direkt, jag övergår snarare till att leta fel enligt tesen att om något är för bra och så vidare.

Men det är svårt att hitta fel. Woodlands är inte billigt men det är prisvärt och det är genomtänkt, arkitekturen är världsklass, vilket uppstår om arkitekten är världsklass, men det är tankarna runt detaljerna som imponerar, allt håller ihop, från lekplatser, badplatser, husdesign, restaurang, bemötande, servicekonceptet.

I ett Sverige där kompromisser ses som en framgång är Woodlands en mans verk, det kan då antingen bli dåligt eller bra, här blev det bra. Samtidigt är samverkan med en ideell golfklubb med god ekonomi som bara arbetar med idrotten golf ett föredöme för hur det borde fungera på fler ställen.

Förmåga att hantera de konsumentgrupper som vill ha lite bättre, lite bekvämare, lite effektivare än andra och är beredda att betala för det är kritisk inom hela upplevelseindustrin inklusive idrotten. Det som i regel saknas är någon som levererar möjligheten.

Dan Persson

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.