Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Både klantigt och korkat, AIK
De kritiska rapporterna runt AIK har kommit tätt under en vecka. Frågetecknen runt klubben växer och man frågar sig om det bara är ren klantighet?
”Det är så korkat att jag fattar ingenting”. Så sa Johan Segiu om Jonas Galottas mindre intelligenta rasistpåhopp på Zlatan Ibrahimovic. Jag delar Johan Segius åsikt till fullo. Galotta har erkänt och bett om ursäkt.
Kanske ändå mer...
Men det kan finnas mer som är korkat.
AIK är Sveriges mest påpassade idrottsklubb av flera skäl. Man har idogt strävat efter att bli ”hatad” av anhängare till andra klubbar, man är enda noterade bolag med informationsplikt och skyldigheten att publicera kvartalsrapporter.
Under de senaste åren har man varit utsatta för såväl Uppdrag Granskning och otaliga artiklar i media som påstår att det finns kopplingar mellan föreningen och både kriminella såväl som våldsbenägna huliganer.
Det här vet Johan Segui som är en smart kille (och både trevlig och bildad, de gånger jag har träffat honom). Han är numera både ordförande för AIK Fotboll och vd för AIK Ishockey.
Segui väl medveten
Han vet också att fler skandaler i media, sanna eller osanna, skadar klubben i form av en svårare sponsormarknad och färre sålda biljetter. Han vet också att en ökad omsättning är grunden för bättre tabellplacering och ingen kan betvivla att han älskar sitt AIK och vill klubben väl.
Johan Segui vet att trots det rättsvidriga i begreppet, ”Guilt by association”, räcker det långt i media och bland stora delar av allmänheten för att döma.
Ändå inleder klubben ett omfattande samarbete med Galotta och hans bolag.
Det är osannolikt att inte Johan Segui också är väl medveten om följande - att Galottas bolag SOS Management AG saknar tillgångar och att Galotta söks av schweiziska myndigheter för skulder på flera miljoner.
Fel beslut på fel beslut
Likaså att Galottas bolag Abstergo lämnade Sandviken AIK med en obetald skuld på knappa 200 000. Att samma bolag utsattes för hård kritik för ”etiskt tveksamma metoder” i skuldsaneringen av Boltic. I dag saknar bolaget verksamhet och utmätningsbara tillgångar.
Inte blir det bättre av att Galotta tog över Goaltender shop Sweden AB som försätts i konkurs i Solna på fredag. Men de dåliga affärerna har inte skadat Galotta som kan ha den privata regskylten ”Inter” efter sitt italienska favoritlag på sin Ferrari.
Ändå inleder AIK ett samarbete med Galottas bolag Sports Revenue Management AB som enligt källor från flera håll får 60 procent av intäkterna från nya medlemmar i AIK.
Han har fem bolag, varav ett holding med det roliga namnet, den tidiga fågeln fångar flest fisk fast på Italienska och ett finansbolag har firmanamnet kopplat till AIK ”Svartgult gatan fram AB, och de ovan nämnda.
Man bad om problem
Klubben tar också in Galotta för att reda upp AIK Hockeys verksamhet och han deltar i ett antal aktiviteter som har koppling till AIK.
Det skadar AIK och det kunde en tredjeklassare med godkänt i kristendom lista ut i förväg.
Det går inte förstå varför man agerat på det här sättet.
Då blir det löpsedlarna igen
Det klubben skulle ha sagt var – ”du är väldigt välkommen som medlem, du får väldigt gärna skänka pengar till föreningen men vi kan inte ha något samarbete med dig eller med bolag där du finns i styrelse eller ledande ställning. Du får inte umgås med någon i ledande ställning i AIK eller AIK närstående bolag för det kan skada AIK”.
Risken är överhängande att om Sports Revenue Management missar en skatteinbetalning med en dag, påstås fibbla lite med momsen (Skatteverket är ibland att likställa med HA i synen på rätt och fel), har för mycket representation eller något annat relativt harmlöst så hänger AIK på löpsedlarna igen.
Johan Segui borde lägga energi på en etik- och moralstädning så ingen kan misstänkliggöra AIK. Klubbens varumärke förtjänar och behöver flera år av lugn och ro utan skandalrubriker.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.